Efternavn - fra far eller mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. november 2012

L&V

Kitkat92 skriver:

Har jeres børn eller kommende børn mors, fars eller begges efternavn?

Min kæreste og jeg er ikke gift, og bliver det heller ikke, før vi får børn, da jeg stadig er studerende et godt stykke tid endnu og har brug for SU'en.

Min kæreste har ét efternavn, som han er rigtig glad for og gerne vil videreføre. Det er helt i orden med mig, jeg ville nok også tage det til mig, hvis vi en dag skal giftes.
Jeg har to efternavne (det ene er vel egentlig et mellemnavn), som svinger godt sammen, men ingen af dem passer rigtig med hans efternavn.

Ville jo egentlig også gerne give kommende børn et af mine navne med, så det antyder, at det også er mit barn - hvis I forstår? Også for familiens skyld.

Så står man pludselig med to efternavne, der måske ikke rigtig svinger sammen, og føler sig begrænset af, at jeg egentlig synes, at mere end tre navne i alt, er for meget - så kun ét fornavn til barnet

Skulle lige ud med det, det er jo egentlig bare tanker, der nok falder på plads til den tid Men som sagt, hvilket/hvilke navne har jeres børn? 

Vores datter har mit mellemnavn da det er et ret specielt familie navn som man skal fødes til at hedde også har hun min mands efternavn

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2012

Benjamins'mor

Han har vores begges mellem navne. Og så også fars efternavn.

Anmeld

11. november 2012

n00b 2.0

Vores barn får mit efternavn til mellemnavn, og mandens navn til efternavn.

Hvis begge vores efternavne skulle være barnets efternavn, så skal vi ud i bindestreg. Vi har begge specielle efternavne, og det ville blive et mareridt for det stakkels barn.

Anmeld

11. november 2012

Clisolka

Kitkat92 skriver:

Min kæreste og jeg er ikke gift, og bliver det heller ikke, før vi får børn, da jeg stadig er studerende et godt stykke tid endnu og har brug for SU'en.

Min kæreste har ét efternavn, som han er rigtig glad for og gerne vil videreføre. Det er helt i orden med mig, jeg ville nok også tage det til mig, hvis vi en dag skal giftes.
Jeg har to efternavne (det ene er vel egentlig et mellemnavn), som svinger godt sammen, men ingen af dem passer rigtig med hans efternavn.

Ville jo egentlig også gerne give kommende børn et af mine navne med, så det antyder, at det også er mit barn - hvis I forstår? Også for familiens skyld.

Så står man pludselig med to efternavne, der måske ikke rigtig svinger sammen, og føler sig begrænset af, at jeg egentlig synes, at mere end tre navne i alt, er for meget - så kun ét fornavn til barnet

Skulle lige ud med det, det er jo egentlig bare tanker, der nok falder på plads til den tid Men som sagt, hvilket/hvilke navne har jeres børn? 

Vi er heller ikke gift herhjemme. 

Her har Isabella fået sin fars efternavn - det klingede bedre end mit efternavn. Det er dog meningen at jeg også skal skifte til efternavnet, men vi skal dog ikke giftes 

Anmeld

11. november 2012

ESV

Vores datter har fået sin fars to efternavne det ene er der en masse historie i det andet ville dø med min kæreste hvis ikke hun fik det. Jeg hedder Hansen så det var helt naturligt at hun skulle have de samme specielle navne som sin far og fører familie navnet videre.

Anmeld

11. november 2012

Papillon

serinasmor skriver:

Serina har mit mellemnavn, kærstens efternavn og et ekstra mellemnavn .. 

Når vi engang bliver gift tager jeg også kærestens efternavn og beholder mit mellemnavn.. 

jeg studser lidt over at i ikke bliver gift fordi du har brug for din SU ... det har altså ingen indvirkning på SU om du er gift eller ej ... bare lige til orientering

Jeg har bare fået fortalt, at hvis den ene part tjener over et eller andet beløb, er man ikke berettiget til overførselsindkomster - troede også dette galt SU?

Anmeld

11. november 2012

benzon

Kitkat92 skriver:

Vores søn har 32 bogstaver i sit navn . Så dit lyder ikke a meget

Anmeld

11. november 2012

serinasmor

Kitkat92 skriver:

Jeg har bare fået fortalt, at hvis den ene part tjener over et eller andet beløb, er man ikke berettiget til overførselsindkomster - troede også dette galt SU?

Det gælder kontanthjælp .. det har intet med SU at gøre

Anmeld

11. november 2012

Papillon

Tak for svar alle sammen!

Umiddelbart lyder det til, at størstedelen vælger et navn fra den ene og et navn fra den anden, sammensat på den ene eller anden måde

Et andet problem er, at mit mellemnavn er lidt specielt, og selvom det egentlig er "lige-ud-ad-landevejen", så bliver vi (søskende, far og jeg) altid spurgt om, hvordan det staves. Mit efternavn er ganske kedeligt, men dejligt kort.
Min kæreste bliver også tit spurgt om, hvordan man staver hans navn, der desuden indeholder æ (knap så praktisk internationalt)

Beklager, at jeg ikke bare skriver navnene, som de er, men har ikke lyst til på nuværende tidspunkt at udgive vores identiteter

God aften/nat
Julie 

Anmeld

11. november 2012

LouiseRH

Vores datter har mit mellemnavn og fars efternavn - som jeg også tager til mig en dag, når vi skal giftes

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.