Efternavn - fra far eller mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. november 2012

Papillon

serinasmor skriver:

Det gælder kontanthjælp .. det har intet med SU at gøre

Tak, det vidste jeg ikke Måske det så bliver før forventet? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2012

Papillon

benzon skriver:

Vores søn har 32 bogstaver i sit navn . Så dit lyder ikke a meget

Sammensætning af mit mellemnavn og hans efternavn giver i sig selv 14 bogstaver - har ikke fornemmelse for, om det er meget?

Anmeld

11. november 2012

benzon

Kitkat92 skriver:

Sammensætning af mit mellemnavn og hans efternavn giver i sig selv 14 bogstaver - har ikke fornemmelse for, om det er meget?

Det sys jeg ikke er meget når der er 32 i vores i alt

Anmeld

12. november 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Her har begge børn 4 navne. Fornavn, 2 navn det samme efter min morfar og begge fars efternavne.

De hedder.
Theis tage brandt Nielsen
Theo tage brandt Nielsen.

Anmeld

12. november 2012

Victoria2013

Når barnet engang kommer, har vi snakket om at jeg tager et ekstra efternavn (min farmors pigenavn, som jeg altid har været glad for) så jeg får mit navn+mellemnavnet+efternavnet... og vores barn får så mit mellemnavn og min kærestes efternavn, så der er lidt af begge familier i navnet alligevel

Hvis barnet skulle have begge efternavne ville det blive voldsomt langt og det lyder heller ikke særlig godt sammen på den måde. Men det kommer til at lyde helt adeligt med det mellemnavn flettet ind

Anmeld

12. november 2012

Frøken J.

Kitkat92 skriver:

Har jeres børn eller kommende børn mors, fars eller begges efternavn?

Min kæreste og jeg er ikke gift, og bliver det heller ikke, før vi får børn, da jeg stadig er studerende et godt stykke tid endnu og har brug for SU'en.

Min kæreste har ét efternavn, som han er rigtig glad for og gerne vil videreføre. Det er helt i orden med mig, jeg ville nok også tage det til mig, hvis vi en dag skal giftes.
Jeg har to efternavne (det ene er vel egentlig et mellemnavn), som svinger godt sammen, men ingen af dem passer rigtig med hans efternavn.

Ville jo egentlig også gerne give kommende børn et af mine navne med, så det antyder, at det også er mit barn - hvis I forstår? Også for familiens skyld.

Så står man pludselig med to efternavne, der måske ikke rigtig svinger sammen, og føler sig begrænset af, at jeg egentlig synes, at mere end tre navne i alt, er for meget - så kun ét fornavn til barnet

Skulle lige ud med det, det er jo egentlig bare tanker, der nok falder på plads til den tid Men som sagt, hvilket/hvilke navne har jeres børn? 

Rose hedder

Rose Nikoline Mitefternavn Hansefternavn

Jeg vil ikke gå fuldkommen af med mit, da mit efternavn er meget specielt, og min familie (5 mand) er de eneste i DK der hedder det. Det er engelsk. Min kæreste vil heller ikke af med hans, da han arbejder som journalist og hans navne klinger godt arbejdsmæssigt og professionelt. Når vi en dag skal giftes regner jeg med jeg skal hedder "Janne Mitefternavn Hansefternavn". Jeg dropper nok mit mellemnavn, for jeg kan ikke lide det og bruger det aldrig.

Anmeld

12. november 2012

lycly

Min datter har mit efternavn som mellemnavn og hendes fars som efternavn. Og sådan bliver det også med lillebror/søster. Så mine børn har samme mellemnavn men ikke samme efternavn da de jo ikke har samme far

Anmeld

12. november 2012

SussieThyssen

Kitkat92 skriver:

Min kæreste og jeg er ikke gift, og bliver det heller ikke, før vi får børn, da jeg stadig er studerende et godt stykke tid endnu og har brug for SU'en.

Min kæreste har ét efternavn, som han er rigtig glad for og gerne vil videreføre. Det er helt i orden med mig, jeg ville nok også tage det til mig, hvis vi en dag skal giftes.
Jeg har to efternavne (det ene er vel egentlig et mellemnavn), som svinger godt sammen, men ingen af dem passer rigtig med hans efternavn.

Ville jo egentlig også gerne give kommende børn et af mine navne med, så det antyder, at det også er mit barn - hvis I forstår? Også for familiens skyld.

Så står man pludselig med to efternavne, der måske ikke rigtig svinger sammen, og føler sig begrænset af, at jeg egentlig synes, at mere end tre navne i alt, er for meget - så kun ét fornavn til barnet

Skulle lige ud med det, det er jo egentlig bare tanker, der nok falder på plads til den tid Men som sagt, hvilket/hvilke navne har jeres børn? 

I vores slægt får børnene moderens efternavn..gift eller ej..og det er IKKE til diskussion, med mindre mandens er endnu mere sjældent end kvindens slægtsnavn, hvilket nærmest er umuligt.

Når vi møder en mand, er det nok næsten noget af det første han får at vide, at vi er utroligt slægtsstolte, og at slægten nætop har overlevet pga. den "regel".
Selvfølgelig er vi fx åbne overfor at barnet kan få mandens efternavn/mellemnavn som mellemnavn, hvis det ikke lyder helt tosset, hvilket mine børnebørn også har.

Hvis man så bliver gift, kan man jo så afgøre med sig selv om manden vil have konens efternavn eller beholde sit eget.
I mit tilfælde har min mand så mit efternavn, så vi er en "hel" familie.

Kærligst
Sussie

Anmeld

26. januar 2013

AnthonsMor

Kitkat92 skriver:

Vores kommende søn skal have sin fars efternavn.. Og der er slet ikke mulighed for, at sætte mit ind et sted, da det både ser latterligt ud og lyder pisse dumt

Men planen er jo også, at vi en dag skal giftes, og jeg så tager min kærestes efternavn til mig og får slettet mit pigenavn

Dette har dog skabt lidt sure miner hos de ældste i min familie, da de sagtens synes, at man kan sætte to efternavne med SEN i enden, sammen, og det synes jeg så absolut ikke at man kan! Hver sin smag tænker jeg

Men vi har jo altså bestemt os for, at vores børn skal have deres fars efternavn

Anmeld

26. januar 2013

isabellasmor

Kitkat92 skriver:

vores datter hedder 

Isabella mors mellemnavn mors efternavn fars efternavn. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.