Vil barnet blive drillet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2012

isabellasmor

Mor og meget mere skriver:

Men også i vor tid er Judas mere et begreb end et navn og bruges som synonym for forræder - og dermed lever historien jo stadig. 

Ikke hvis du spørg mig . 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
isabellasmor skriver:

Ikke hvis du spørg mig . 

Du kender jo historien - ergo lever den endnu. Og når du læser tråden her, kan du vel ikke være i tvivl om, at mange opfatter navnet negativt? Det hjælper jo ikke et barn med det navn, at enkelte ikke synes, det betyder noget, når rigtigt, rigtigt mange associerer det med noget negativt. 

Anmeld

24. september 2012

Fenja09

Min ærlige mening er, at hvis min datter tog en legekammerat med hjem der hed Judas, så ville min første tanke være at det er synd for drengen, men dernæst ville jeg tænke, hvad i alverden det er for forældre der vælger at kalde deres barn det. Ikke at jeg siger der er noget galt med jer, men det ville være min tanke.

Må man overhovedet kalde sit barn Judas? Kan da ikke tro, at Kirkeministeriet har godkendt det

Ligeså lidt som jeg synes man kan kalde sit barn Messias, ligeså lidt synes jeg at man kan kalde det Judas. Ville helt bestemt finde et andet drengenavn.

/Fenja

Anmeld

24. september 2012

Hvem?

sne190810 skriver:

- Og jeg opfatter dig nu bestemt ikke provokerende men bare nysgerrig Og det har alle lov til at være, samt det er noget jeg er mere end vant til når det omhandler min datters navn.

Dejligt, jeg var nemli bare nysgerrig

Men det er nu faktisk meget pænt

Anmeld

24. september 2012

HeidiØ

Anonym skriver:

Nu tager jeg altså dette emne op, da jeg gerne vil høre jeres meninger omkring dette.

Har i lang tid været helt forelsket i navnet Judas - hvorfor, vides ikke, men sådan er det bare. Når jeg har blottet min forkærlighed for navnet overfor nogen, er reaktionen oftest ""-agtig, hvis I forstår mig. Min far forbød mig også i nogensinde at kalde mit barn det, simpelthen fordi han mener, at det ville være det rene børnemishandling, og at det ville føre til grov mobning, da Judas bruges som et synonym for forræder (vi kender jo alle historien om Judas, der stak Jesus i ryggen..).

Så nu vil jeg gerne høre hvad I mener? Hvis jeres barn tog en kammerat med hjem fra skole der hed Judas - hvad ville I så tænke? Ville det være synd at kalde sit barn for Judas? Og hvad synes I om navnet generelt?

Der ville jeg godt nok lige studse en ekstra gang over navnet hvis William havde en kammerat med hjem ved navn Judas!  Sys det er totalt no go, og som en anden skriver: når barnet er voksen og skal igang med at søge job, så er Judas bare sådan et navn man tænker sit om, og ikke mindst ville jeg ikke kunne forstå danske forældre ku finde på det; kristne eller ej.

Anmeld

24. september 2012

isabellasmor

Mor og meget mere skriver:

Du kender jo historien - ergo lever den endnu. Og når du læser tråden her, kan du vel ikke være i tvivl om, at mange opfatter navnet negativt? Det hjælper jo ikke et barn med det navn, at enkelte ikke synes, det betyder noget, når rigtigt, rigtigt mange associerer det med noget negativt. 

Igen, ikke i min verden.. Meen der er jeg nok bare "mærket" af at ha oplevet hvad det vil sige at dømme andre på ligegyldige ting. Hmm... JEG kunne dermed ALDRIG finde på at tænke nærmere over det, og SLET ikke gøre barnet eller andre opmærksom på det....... Nej, jeg kigger efter andre kvaliteter når jeg "dømmer" 

Og synes faktisk Judas er et pænt navn! 

Anmeld

24. september 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Nu tager jeg altså dette emne op, da jeg gerne vil høre jeres meninger omkring dette.

Har i lang tid været helt forelsket i navnet Judas - hvorfor, vides ikke, men sådan er det bare. Når jeg har blottet min forkærlighed for navnet overfor nogen, er reaktionen oftest ""-agtig, hvis I forstår mig. Min far forbød mig også i nogensinde at kalde mit barn det, simpelthen fordi han mener, at det ville være det rene børnemishandling, og at det ville føre til grov mobning, da Judas bruges som et synonym for forræder (vi kender jo alle historien om Judas, der stak Jesus i ryggen..).

Så nu vil jeg gerne høre hvad I mener? Hvis jeres barn tog en kammerat med hjem fra skole der hed Judas - hvad ville I så tænke? Ville det være synd at kalde sit barn for Judas? Og hvad synes I om navnet generelt?

Jeg mener, det er forbudt at kalde sit barn det i DK.

Jeg ville heller aldrig gøre det. Det er simpelthen for belastet. Ligesom Adolf (Hitler), som jo egentlig er et sødt navn, der ligger helt i tråd med mange af de retro navne, som drengebørn bliver givet i dag...

Men jeg er enig i, at klangen af Judas er uendelig smuk. Hvis bare man kunne rense et navn for alle de dårlige konnotationer.. Men det kan man ikke. 

At Judas er et problematisk navn er ikke blot smag og behag (desværre). Det er kulturelt forankret, og derfor bør man aldrig kalde sit barn sådan - I hvert fald efter min mening!

Anmeld

24. september 2012

Muhmi

Anonym skriver:

Well det er jo et pænt navn, jeg kan godt lide det.. Men ja, når børnene lærer meningen med navnet så skal de nok drille, ligesom med så meget andet, for sådan gør børn desværre bare... Tror at jeg ville være ked af som voksen at hedde Judas, netop på grund af betydningen... Men det gør det jo ikke mindre flot det navn.. Tror dog ikke man må blive døbt Judas, så skal det vist gå som en navngivning istedet

Anmeld

24. september 2012

Pikku Myy

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg mener, det er forbudt at kalde sit barn det i DK.

Jeg ville heller aldrig gøre det. Det er simpelthen for belastet. Ligesom Adolf (Hitler), som jo egentlig er et sødt navn, der ligger helt i tråd med mange af de retro navne, som drengebørn bliver givet i dag...

Men jeg er enig i, at klangen af Judas er uendelig smuk. Hvis bare man kunne rense et navn for alle de dårlige konnotationer.. Men det kan man ikke. 

At Judas er et problematisk navn er ikke blot smag og behag (desværre). Det er kulturelt forankret, og derfor bør man aldrig kalde sit barn sådan - I hvert fald efter min mening!

Judas er godkendt som drengenavn ifølge Familiestyrelsens hjemmeside.

Men udover det er jeg enig i dit indlæg

Anmeld

24. september 2012

klmf

Ved ikke om barnet vil blive drillet, men kunne aldrig drømme om at give mit barn et navn med så negative associationer. Bryder mig slet, slet ikke om det navn, synes det er i stil med Adolf

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.