Vil barnet blive drillet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2012

Hvem?

sne190810 skriver:

Jeg ville være bedøvende ligeglad med hvad mine børns legekammerater hed

Hvis du har lyst til dit barn skal hedde et navn, så syntes jeg du skal navngive barnet det. Og lade være med at gå så højt op i hvad andre tænker .. Så længe det er et ' navn', forstå mig ret (og ikke Agurk f.eks) så syntes jeg ikke det er galt.

Hilsen moar'en til datteren Sne

Nu ka det godt være du opfatter mig som provokerende, men det er ikke meningen, jeg undre mig bare over at du ikke mener at "agurk" er et navn, men har en datter der hedder Sne?

Igen, bare en undren.... Men det er da et meget pænt navn, jeg havde aldrig selv overvejet det som et navn..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2012

Ciss

Judas er ikke et grimt navn.

Men siden det absolut eneste, folk forbinder med det, er forræderi, ville jeg ikke selv bruge det.

Som jeg har oplevet dette med sjældne navn er det meget sjældent børnenes jævnaldrerne, som er problemet. For dem er der ikke den store forskel på at hedde Emil eller Sten eller Stalin. Det er de voksne, som ikke kan lade være med at kommentere eller komme med "morsomme" kommentarer.

Jeg ville ikke vælge navnet, også fordi jeg ikke ønsker, at folks første tanke, når de møder mit barn, skal være "Forræder? Stakkels barn..."

På samme måde ville jeg ikke bruge navn som Laban, Adolf eller Vidkun.

Er Judas godkendt som navn i DK?

Anmeld

23. september 2012

isabellasmor

Anonym skriver:

Nu tager jeg altså dette emne op, da jeg gerne vil høre jeres meninger omkring dette.

Har i lang tid været helt forelsket i navnet Judas - hvorfor, vides ikke, men sådan er det bare. Når jeg har blottet min forkærlighed for navnet overfor nogen, er reaktionen oftest ""-agtig, hvis I forstår mig. Min far forbød mig også i nogensinde at kalde mit barn det, simpelthen fordi han mener, at det ville være det rene børnemishandling, og at det ville føre til grov mobning, da Judas bruges som et synonym for forræder (vi kender jo alle historien om Judas, der stak Jesus i ryggen..).

Så nu vil jeg gerne høre hvad I mener? Hvis jeres barn tog en kammerat med hjem fra skole der hed Judas - hvad ville I så tænke? Ville det være synd at kalde sit barn for Judas? Og hvad synes I om navnet generelt?

Jeg synes det er et sødt navn, og vil du kalde din søn det synes jeg du skal gøre det! 

Jeg er selv blevet mobbet i folkeskolens små klasser , og hvis ikke mobningen handlede om mine store tænder, så var det min mor der var en luder eller at jeg var grim ... Altså, hvis man bliver udset til at være mobbeoffer, så er man det uanset hvad. Det opstår ikke kun pga et navn eller et udseende

Anmeld

23. september 2012

SussieThyssen

Der er bare visse navne man ikke skal give sine børm, og til dem hører Judas, og som før nævnt Adolf.
Quisling er et andet af dem, en anden variation af Judas og betyder det samme.

Det er da rigigt at hvis børn vil mobbe, så skal de nok finde noget, men man behøver jo ikke ligefrem servere sit barn som mobbeoffer.

Du ville da heller ikke kalde dit barn for Heroin, vel??
Jo den er god nok, der var nogle forældre, der for nogle år siden partout ville kalde deres barn for Heroin.
De forvekslede det nemlig med den engelske version af heroine, som betyder heltinde, men ville ikke have e'et på i enden, men det blev heldigvis ikke tilladt fra kirkeministeriet, som det hed dengang.

Så jeg vil på det bestemteste ikke anbefale at du kalder dit barn Judas uanset hvad du så ellers føler for det.

Sussie

Anmeld

23. september 2012

DitteFisk

Ser man på navnet i sig selv er det jo egentlig pænt og sødt. Judas - lidt som Lucas og Jonas.. 

Men netop dette navn er jo tillagt en skrækkelig betydning. Og det er en skam.. "bare" på grund af en gammel religiøs historie.. men ikke desto mindre kender alle til den og dit barn vil nok skulle høre for det MANGE gange i sit liv så..

Anmeld

23. september 2012

sne190810

Hvem? skriver:

Nu ka det godt være du opfatter mig som provokerende, men det er ikke meningen, jeg undre mig bare over at du ikke mener at "agurk" er et navn, men har en datter der hedder Sne?

Igen, bare en undren.... Men det er da et meget pænt navn, jeg havde aldrig selv overvejet det som et navn..

For jeg ser Sne som i navn lige så meget som du ser Mark, Sten, Stig, Sol som et navn. Jeg er af den opfattelse at det er af samme genre. Kan du følge mig?

Agurk er måske også et riiimelig dårligt eksempel, men sad lige her søndag aften med en hjerne som holder weekend og kunne ikke lige komme med noget bedre.

Et bedre eksempel på noget jeg mener er lidt fjollet som navne er Blær, Fryd, Ra, Syver ect.

Anmeld

23. september 2012

sne190810

Hvem? skriver:

- Og jeg opfatter dig nu bestemt ikke provokerende men bare nysgerrig Og det har alle lov til at være, samt det er noget jeg er mere end vant til når det omhandler min datters navn.

Anmeld

23. september 2012

Anonym trådstarter

Er rigtig glad for alle jeres svar  Lige som jeg havde regnet med, er der stort set enighed om at navnet ikke er acceptabelt. 

Nu er det heller ikke fordi jeg venter mig - jeg var bare nysgerrig efter at høre jeres meninger omkring navnet. Og jeg forstår godt, at de fleste af jer kigger lidt skævt på det.

Tilbage kan jeg bare sidde og sige øv  at "forræderen" Judas' forældre valgte at give ham det navn.. for sikke en skam at et så sødt og egentlig meget normalt (som også blev nævnt i et af jeres svar, lyder det jo lidt som Jonas og Lucas) navn, nu ikke længere kan bruges da det er ilde set blandt de fleste.

Anmeld

23. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ville ikke så meget frygte andre børns reaktion, men de voksnes. Personligt ville jeg tænke, at det måtte være uvidende forældre, der "kom til" at give deres barn et navn med så negativ klang. 

Anmeld

23. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
SussieThyssen skriver:

Der er bare visse navne man ikke skal give sine børm, og til dem hører Judas, og som før nævnt Adolf.
Quisling er et andet af dem, en anden variation af Judas og betyder det samme.

Det er da rigigt at hvis børn vil mobbe, så skal de nok finde noget, men man behøver jo ikke ligefrem servere sit barn som mobbeoffer.

Du ville da heller ikke kalde dit barn for Heroin, vel??
Jo den er god nok, der var nogle forældre, der for nogle år siden partout ville kalde deres barn for Heroin.
De forvekslede det nemlig med den engelske version af heroine, som betyder heltinde, men ville ikke have e'et på i enden, men det blev heldigvis ikke tilladt fra kirkeministeriet, som det hed dengang.

Så jeg vil på det bestemteste ikke anbefale at du kalder dit barn Judas uanset hvad du så ellers føler for det.

Sussie

Quisling er en lidt anden sag, da det var/er efternavnet - han hed Vidkun til fornavn. Jeg synes ikke helt, man kan kalde ham eller hans navn en variant af Judas - hans forræderi havde dog en lidt anden karakter, selvom associationerne til navnene er de samme. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.