Folkeskole vs. Privatskole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2012

KittyCatta

Helt og aldeles privat- eller friskole. Bum!

Jeg har selv kun gået på privat- og friskoler, og det skal mine børn også. Jeg tror ikke på folkeskolen, og kommer nok heller aldrig til det.

Aldrig i livet, om jeg vil bytte det ud med folkeskolen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2012

Anonym

KittyCatta skriver:

Helt og aldeles privat- eller friskole. Bum!

Jeg har selv kun gået på privat- og friskoler, og det skal mine børn også. Jeg tror ikke på folkeskolen, og kommer nok heller aldrig til det.

Aldrig i livet, om jeg vil bytte det ud med folkeskolen.

Må jeg ikke spørge dig om, hvad årsagen til din meget bastante udmelding er? Der er ca. 2000 folkeskoler i DK - vidt forskellige fra hinanden - og "ikke at tro på dem" virker meget voldsomt. Især, når du ikke har personlige erfaringer med dem. - Jeg har selv gået på privatskole og vidste meget lidt om folkeskoler som sådan, før jeg blev lærer - derfor ville JEG ikke have nogen baggrund for komplet at affærdige dem. 

Jeg har selv været lærer på både fri- og folkeskoler, er på ingen måde negativt indstillet over nogle af delene - kan kun udtale mig om kvaliteten af de skoler, jeg kender indgående. Men kunne du forestille dig et DK uden en folkeskole for alle "slags" børn? Jeg synes jo, det er en stolt og vigtig tradition/institution. 

Anmeld

3. september 2012

KittyCatta

Anonym skriver:

Må jeg ikke spørge dig om, hvad årsagen til din meget bastante udmelding er? Der er ca. 2000 folkeskoler i DK - vidt forskellige fra hinanden - og "ikke at tro på dem" virker meget voldsomt. Især, når du ikke har personlige erfaringer med dem. - Jeg har selv gået på privatskole og vidste meget lidt om folkeskoler som sådan, før jeg blev lærer - derfor ville JEG ikke have nogen baggrund for komplet at affærdige dem. 

Jeg har selv været lærer på både fri- og folkeskoler, er på ingen måde negativt indstillet over nogle af delene - kan kun udtale mig om kvaliteten af de skoler, jeg kender indgående. Men kunne du forestille dig et DK uden en folkeskole for alle "slags" børn? Jeg synes jo, det er en stolt og vigtig tradition/institution. 

Den kommune jeg er vokset op i, havde et yderst blakket ry for deres folkeskoler. Alle havde problemer med indvandrere, som de ikke kunne kapere. Folk med specielle behov er blevet overset. Der blev ikke taget hånd om mobning. Lærerne gider ikke deres job. Deres generelle gennemsnit lå flere tommer under privatskolernes. Og sådan kunne jeg blive ved.

På den friskole jeg gik på fra 3. til 9. klasse lærte vi så mange gode ting, som jeg selv vil give videre til mine egne børn. Den respekt vi fik, både for vores omgivelser og os selv er noget jeg sætter stor pris på. Vi lærte at være ydmyge.

Jeg tror på det fællesskab der findes ved og på en privatskole. Vi var sammen om alt, og sammen kunne vi alt; igen nok på grund af flere resourcestærke forældre, end i folkeskolen.

I mine øjne har folkeskolen altid været mindre værd, fordi de skal kunne favne alle. Det kan man ikke, og det skal man ikke. Hvis man tager for meget hånd om de svage, mister man de stærke og omvendt. 

Anmeld

4. september 2012

M (:

Jeg har endnu ingen børn, men har altid forestillet mig, at mine børn selvfølgeligt skulle i folkeskole, da jeg selv har gået deri og været glad for det. Men nu er det sådan, at min kæreste har gået på privatskole, og det er han helt klart fortaler for. Så det er lidt svært, hvad vi kommer til at vælge - specielt, når vi bor der, hvor vi gør. For i det område vi bor i ligger der ikke mindre end tre privatskoler i gåafstand, hvor der er lidt længere til de lokale folkeskoler.. Så argumentet om at sætte barnet i folkeskole for at holde det i dets nærmiljø gælder (desværre) ikke her..

Anmeld

4. september 2012

twinny

Mine drenge skal gå på privatskole.

Jeg har selv både gået i folkeskole og privatskole.

Jeg synes bare privatskole var meget bedre. Mere fokus på eleven og mere tid.

De tager bedre hånd om de problemer der var.

Anmeld

4. september 2012

Anonym

Vores den ældste startede i privatskole, da vi på det tidspunkt boede i et område hvor folkeskolen på ingen måde havde mulighed for at leve op til bare et minimum af undervisningskrav. Ikke at de ikke forsøgte, for de kæmpede bravt, men befolkningsfordelingen var ikke så heldig. Derudover skulle de fleste af kammeraterne på privatskolen, så der blev en naturlig sammenhæng. Jeg har selv gået på både folkeskole og privatskole, og vil gerne lige sige at de der vælger privatskolen ikke nødvendigvis er RIGE på penge, så langt fra endda. Derimod oplever man en klar overvægt af familier der har mentalt overskud til at foretage bevidste valg for deres børn. Dermed er det også ofte engagerede familier, og dette præger både børnene og skolen positivt. Det betyder dog på igen måde at folkeskolen har overvægt af resourcesvage familier. Da vi flyttede til et mere afbalanceret område, kom begge drengene i folkeskole, og det har vi på ingen måde fortrudt. Det er en yderst engageret skole, og den formår at udnytte sine resourcer optimalt.  

Så se på den konkrete skole I hører til, og vælg ud fra det. Er det en god folkeskole, så er det jo fantastisk. Men er det ikke, så man søge alternativer i friskoler eller privatskoler.

Anmeld

4. september 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Jeg tror ikke man kan sætte det så sort og hvidt op... Jeg tror man skal studere sit nærområde ang skoler og hvad de står for, samt vurdere hvad de barn kan klare...

Jeg har valgt en friskole til min søn, den store går i folkeskole... Og begge skoler er gode for lige netop dem.. 

Folkeskole, som min store går på, gør rigtig meget for eleverne og de er ressuorce stærke.

Friskole er god for min søn, da den er lille i klasserne og de tolere ikke mobning og de er sammen på kryds af alderstrin.. samt de fremmer børnenes selvværd rigtig godt med den undervisning, som skolen har... de har anderledes måde, at have undervisning på.. Madmatematik, leg og læring og udeskole... noget som er en stor succes på skolen... skolen har kun 140 elever og på måde, er den overskuelig...

Det med at forældre skal involere sig, så synes jeg da, at det er naturlig ting, at du som forældre skal angagere dig i dit barns hverdag og skolen er stor del af den.. og det må da være i din interesse, at skolen fungere for dit barn....

Anmeld

4. september 2012

BabyMus

Jeg gik på privatskole i 8,9,10 klasse, og det var den bedste beslutning jeg nogensinde har taget og som mine forældre sagde, så var det de bedste penge de nogensinde havde givet ud.

De skoler vi har her i kommunen er ikke super gode, i hvert fald ikke den jeg gik på, og tilsidst blev det bare for meget. Fik ikke noget ud af at gå der og lærte ikke noget. Vi havde vikarer hele tiden.

Så startede jeg på privatskole i 8. for at nå at lære noget inden jeg skulle gå ud. Er sikker på at andre skoler sikkert er meget gode, også kommuneskoler, men privatskoler kan altså bare noget andet som kommuneskolen slet ikke kan leve op til.

Anmeld

4. september 2012

Anonym

Milla-Victoria's mor skriver:

Jeg er meget i tvivl om hvilken type skole min datter skal i.

Jeg har selv gået i folkeskole, og har INTET forhold til privatskole overhovedet. Og ved derfor intet om det.

Så hvis nogle ligger inde med nogle gode råd, så lytter jeg gerne

Det eneste jeg har hørt om privatskole er at man som forældre er påtvunget at været meget engageret...

Håber på en masse spændende svar

Knus Pernille

Jesus synes der kommer nogle fordomme til udtryk i denne tråd rig vs. fattig - come on det handler da om priotering!!!

Min søn skrives op til privatskole i næste uge, faktisk DEN privatskole jeg gik på!!

For mig er det vigtigt at der er pladst til hvert enkelt barn!

jeg er fløjtende ligeglad med om min søn sætter sig ned og laver lektier, hopper på tungen , cykler, ligger eller står, så længe lektierne bliver løst inden for den tidsramme der sættes så er jeg tilfreds, vi er alle forskellige og lære på forskellige måder og DET vægter jeg højest!

Jeg startede på skolen midt i 9 og jeg kunne 3 ord tysk da jeg startede - jeg kom ud med 10 i tysk og jeg havde kun haft 6 mdr til at lære det i , men forbi jeg lærte på mine egen måde så lykkedes det mig at lære så meget...

Jeg er glad for at vi lever i et frit land så man selv kan vælge, men jeg vil hellere spise risengrød en ekstra dag om ugen end jeg vil sætte mit barn i en folkeskole

Anmeld

4. september 2012

Camilla <3

Desværre har vi herhjemme, intet positivt at sige om privatskolen min eks gik på - Overhovedet!! De har svigtet på alle mulige tænkelige måder! 

Så der ville jeg nok vælge folkeskole.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.