Folkeskole vs. Privatskole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2012

Mutti2

Animalia skriver:

Jeg har ingen børn, men har en klar holdning om det at vælge folkeskole fremfor privatskole.. Jo mindre forældre der sætter deres børn i folkeskole, jo større bliver skellet mellem rig og fattig i vores samfund.. Alle de resource stærke forældre kommer til at sidde i privatskolerne og der vil ikke blive "kæmpet" nok for en velfungerende folkeskole.. Så jeg ville klart foretrække at sætte mine børn i folkeskole når jeg engang får nogle, udelukkende fordi jeg ønsker mine børn skal opleve vores bla. multikulturelle samfund, og ikke kun middelklassen/de riges børn..

Jeg forstår hvad du mener.... Men nu skal det siges at vi bor i Randers, hvor der er helt vildt mange privatskoler, og der er der de andre børn i børnehaven deler sig ud på. Så her er det lige så normalt det ene eller det andet.

Når det så er sagt, så ønsker jeg kun (som alle andre ) det aller bedste for min ellers meget generte og stille datter. Så spørgsmålet er om privatskole ville være det bedste for hende.

Jeg gik selv i folkeskolen, og blev udsat for hård mobning, hvilket der ikke blev gjort noget ved, derfor er jeg en smule interesseret i tanken om privat-skole

Men selvf. har du ret til din egen mening

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2012

Mutti2

Anonym skriver:

Jeg er en af samfundets mest lavtlønnede - jeg er enlig forsørger på dimittendsats (svarende til kontanthjælp), og jeg har min datter i privatskole. Privatskolen i dag er ikke kun for ressourcestærke, alle har muligheden hvis de har lyst...

Anmeld

26. august 2012

Mutti2

Maja_4000 skriver:

Jeg har stemt blankt .. Det kommer SÅ meget an på området , klassen og læreren .. Mig og din lillebror gik på samme folkeskole , hans klasse var bare noget værre lort og han skiftede til privatskole i 4. klasse .. Men min klasse fungerede bare super!

Det er jo bare heller ikke til at vide hvordan børnene fungerer sammen Men det lyder som om det var en god ide at flytte din lillebror

Anmeld

26. august 2012

Mutti2

Lullaby skriver:

Altså vores er begge i en privatskole og vi begge arbejder i en folkeskole. Vi kan se skellet som mange måske ikke kan - deraf vores valg.

Folkeskolen lider under nedskæringer på alle områder, lærerene skal være mere på skolerne, mindre forberedelse men flere møder fordi alle børn skal inkluderes og være der. Skolerne får færre penge at gøre godt med, lærerene arbejder mere end hvad godt er og går ned med stress jævnligt fordi forældrene og regeringen forventer mirakler.

Jeg elsker at være lærer men for pokker hvor er det hårdt til tider.

Hold da op, det lyder da heller ikke optimalt.

Nu du er lærer, hvis du så skulle vurdere det ud fra dine erfaringer, hvad ville du så vælge for et barn der er stille og genert?

Jeg er meget i tvivl om hun ville blive "hørt" og komme til i en folkeskole

Intet dårligt om folkeskolerne, jeg ved lærerne gør det bedste de kan med de ressourcer de har

Anmeld

26. august 2012

Sophie90

Milla-Victoria's mor skriver:

Jeg forstår hvad du mener.... Men nu skal det siges at vi bor i Randers, hvor der er helt vildt mange privatskoler, og der er der de andre børn i børnehaven deler sig ud på. Så her er det lige så normalt det ene eller det andet.

Når det så er sagt, så ønsker jeg kun (som alle andre ) det aller bedste for min ellers meget generte og stille datter. Så spørgsmålet er om privatskole ville være det bedste for hende.

Jeg gik selv i folkeskolen, og blev udsat for hård mobning, hvilket der ikke blev gjort noget ved, derfor er jeg en smule interesseret i tanken om privat-skole

Men selvf. har du ret til din egen mening

Ja kan sagtens følge dig og det er også grunden til at de fleste sætter deres børn i privatskoler, fordi de har umiddelbart bedre faciliteter og mere fokus på hvert barn, fordi der er råd til det.. Det der sker med folkeskolerne er jo at der skal skæres på alting i samfundet fordi folk insistere på at stemme på de (efter min mening) forkerte partier uden at tænke over følgerne hehe..og bare vil betale mindre i skat.. Det kommer alting jo til at lide under i sidste ende..

Så jeg kan sagtens sætte mig ind i at folk tænker på deres børn når de sætter dem i privatskole

Og hvis du mener det er det rigtige for dit barn er det da klart det valg du skal tage hvis du er bange for hun vil blive overset, fordi selvfølgelig er barnet tarv det vigtigste i sidste ende..

Det er bare ærgeligt det hele skal handle om penge..

Anmeld

26. august 2012

Lullaby

Milla-Victoria's mor skriver:

Hold da op, det lyder da heller ikke optimalt.

Nu du er lærer, hvis du så skulle vurdere det ud fra dine erfaringer, hvad ville du så vælge for et barn der er stille og genert?

Jeg er meget i tvivl om hun ville blive "hørt" og komme til i en folkeskole

Intet dårligt om folkeskolerne, jeg ved lærerne gør det bedste de kan med de ressourcer de har

Det kommer rigtig meget an på klassesammensætningen og lærene der har klassen. Hvis der er mange der "råber op" så kan hun nemt blive overset hvis ikke de er obs på hende.

Anmeld

26. august 2012

Krussedulle

Animalia skriver:

Der er da forskel, og som enlig forsøger får du da og tilskud til det gør du ikke?

Alle har ikke muligheden, de billigste privat/friskoler koster da omkring 1500 kr så vidt jeg har hørt og folkeskolen koster jo altså ikke noget, efter som det står i grundloven, at det må den ikke..

Der er ikke megen mangfoldighed i de danske privatskoler og det er da klart alle de ressourcestærke forældre der vælger dem, (selv vores politikere, der kalder sig venstreorienterede, henviser her til S), sætter deres børn i privatskole, fordi de har råd til det..

Det er et politisk standpunkt man tager når man sætter sine børn i privatskole om man vil det eller ej..

De er ikke så dyre alle sammen.. Den jeg gik på, som mine drenge skal gå på koster 910 kr pr måned..

Anmeld

26. august 2012

Sophie90

Krussedulle skriver:

De er ikke så dyre alle sammen.. Den jeg gik på, som mine drenge skal gå på koster 910 kr pr måned..

Ja okay Det er jo også bare hvad jeg ved dem jeg kender betaler..

Anmeld

26. august 2012

tarkoflen

Maja_4000 skriver:

Jeg har stemt blankt .. Det kommer SÅ meget an på området , klassen og læreren .. Mig og din lillebror gik på samme folkeskole , hans klasse var bare noget værre lort og han skiftede til privatskole i 4. klasse .. Men min klasse fungerede bare super!

Stort set præcis samme historie hjemme hos os da jeg var barn min klasse var fantastisk og min lillebrors fungerede ikke!

Det kommer så meget an på lærerne, eleverne og kemien mellem lærer, elever og forældre!

Jeg kom på privatskole i 10. klasse, fordi de kunne tilbyde en bedre linje og langt de fleste 10. klasser på det tidspunkt var lidt noget hyggeklub og ikke noget, hvor du lærte noget mere...

For mit vedkommende kommer det helt an på, hvor velfungerende den folkeskole mine børn skal gå på er og om jeg og mit barn føler os godt tilpas med lærerne!

Mine børn skal ikke gå i en folkeskole, hvis det ikke er det bedste for dem!

Anmeld

26. august 2012

chael

Synes ikke man kan sætte det så skarpt op. For det kræver flere vinkler.

Vi har en kanon god skole her, hvor vi bor. Godt værdi grundlag, hele deres holdning er bare SÅ god, store ambitioner. Og de har godt ry. Så valget faldt uden tøven på den.

Havde den ikke været der, havde der været andet alternativ, en folkeskole med dårligt ry, og så ville vi klart have valgt privaten.

Men, folkeskoler kan være lige så gode som privat skoler.

Kender en hvis unger går på privat, hvor det bare slet ikke fungere, det gad jeg ikke betale for, da det jo netop er det man vil sikre sig imod, at de lærer noget, men det er vidst ikke helt optimalt.

Så jeg synes ikke man kan stille det sort/Hvidt op

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.