Folkeskole vs. Privatskole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad anbefaler i, og hvorfor?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

14.505 visninger
58 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. august 2012

Mutti2

Jeg er meget i tvivl om hvilken type skole min datter skal i.

Jeg har selv gået i folkeskole, og har INTET forhold til privatskole overhovedet. Og ved derfor intet om det.

Så hvis nogle ligger inde med nogle gode råd, så lytter jeg gerne

Det eneste jeg har hørt om privatskole er at man som forældre er påtvunget at været meget engageret...

Håber på en masse spændende svar

Knus Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2012

lene

Min den store Mathias går i 2 klasse på en folkeskole og vi er godt tilfredse, så Clara som skal i skole til næste sommer. Skal på sammen skole.

Har heller ingen erfaring med privat skoler

Anmeld

26. august 2012

Anonym

Milla-Victoria's mor skriver:

Jeg er meget i tvivl om hvilken type skole min datter skal i.

Jeg har selv gået i folkeskole, og har INTET forhold til privatskole overhovedet. Og ved derfor intet om det.

Så hvis nogle ligger inde med nogle gode råd, så lytter jeg gerne

Det eneste jeg har hørt om privatskole er at man som forældre er påtvunget at været meget engageret...

Håber på en masse spændende svar

Knus Pernille

Jeg har to børn, én i privatskole og en i folkeskole.

Vi er meget glade for privatskolen, hvor vi synes vi bliver hørt, og vi føler at der bliver taget hånd om problemer så snart der er nogle. der er sandt at man skal være en smule mere engageret, men jeg tror nu sagtens man kan slippe udenom hvis man ikke gider engagere sig en helt masse.

Vi er i princippet også glade for folkeskolen, så længe det hele kører på skinner, men er der brug for noget ekstra, så synes jeg tit folkeskolen fejler. Jeg oplever folkeskolen som en skole der ofte har mangel på ressourcer.

I privatskolen (den vi har valgt, grundtviansk), er der stor fokus på "kæft, trit og retning" - forstået på en positiv måde. Man skal opføre sig ordenligt, og man skal tage ansvar. Ingen af de børn min datter går i klasse med har problemer med dette, det fungerer bare 100%. I folkeskolen synes jeg der er en noget mere slap holdning til mange ting...

Det er et svært valg, og jeg kan godt forstå at du er forvirret.

det jeg har oplevet som negativt efter vi har valgt privatskole, er at nogle forældre åbenbart har en meget markant holdning omkring privatskole, og der var nogel der vendte os ryggen på denne bekostning. Man bliver ligesom stemplet som snob eller lignende når man vælger privatskole (selvom jeg er en lig forsørger på dimittendsats, så der er ikke noget i det for mit vedkommende i hvert fald).

Anmeld

26. august 2012

Sophie90

Jeg har ingen børn, men har en klar holdning om det at vælge folkeskole fremfor privatskole.. Jo mindre forældre der sætter deres børn i folkeskole, jo større bliver skellet mellem rig og fattig i vores samfund.. Alle de resource stærke forældre kommer til at sidde i privatskolerne og der vil ikke blive "kæmpet" nok for en velfungerende folkeskole.. Så jeg ville klart foretrække at sætte mine børn i folkeskole når jeg engang får nogle, udelukkende fordi jeg ønsker mine børn skal opleve vores bla. multikulturelle samfund, og ikke kun middelklassen/de riges børn..

Anmeld

26. august 2012

Anonym

Animalia skriver:

Jeg har ingen børn, men har en klar holdning om det at vælge folkeskole fremfor privatskole.. Jo mindre forældre der sætter deres børn i folkeskole, jo større bliver skellet mellem rig og fattig i vores samfund.. Alle de resource stærke forældre kommer til at sidde i privatskolerne og der vil ikke blive "kæmpet" nok for en velfungerende folkeskole.. Så jeg ville klart foretrække at sætte mine børn i folkeskole når jeg engang får nogle, udelukkende fordi jeg ønsker mine børn skal opleve vores bla. multikulturelle samfund, og ikke kun middelklassen/de riges børn..

Jeg er en af samfundets mest lavtlønnede - jeg er enlig forsørger på dimittendsats (svarende til kontanthjælp), og jeg har min datter i privatskole. Privatskolen i dag er ikke kun for ressourcestærke, alle har muligheden hvis de har lyst...

Anmeld

26. august 2012

Maja_4000

Jeg har stemt blankt .. Det kommer SÅ meget an på området , klassen og læreren .. Mig og din lillebror gik på samme folkeskole , hans klasse var bare noget værre lort og han skiftede til privatskole i 4. klasse .. Men min klasse fungerede bare super!

Anmeld

26. august 2012

Lullaby

Altså vores er begge i en privatskole og vi begge arbejder i en folkeskole. Vi kan se skellet som mange måske ikke kan - deraf vores valg.

Folkeskolen lider under nedskæringer på alle områder, lærerene skal være mere på skolerne, mindre forberedelse men flere møder fordi alle børn skal inkluderes og være der. Skolerne får færre penge at gøre godt med, lærerene arbejder mere end hvad godt er og går ned med stress jævnligt fordi forældrene og regeringen forventer mirakler.

Jeg elsker at være lærer men for pokker hvor er det hårdt til tider.

Anmeld

26. august 2012

wamse

Mine to ældste har gået i folkeskole, og Lærke er lige startet i folkeskole, og har intet at udsætte på det. Der vil altid være negative og positive ting at sigge om begge dele

Kriterier som jeg valgte folkeskolen til Lærke ud fra:

• Folkeskolen ligger her max 100 meter fra, hvor vi bor
  • små klasser på 18 elever i begge nye 0 klasser 
  • økonomisk havde jeg ikke råd til privatskole
  • skolen virker åben, imødekommende, og engageret i min datter

Anmeld

26. august 2012

Sophie90

Anonym skriver:

Jeg er en af samfundets mest lavtlønnede - jeg er enlig forsørger på dimittendsats (svarende til kontanthjælp), og jeg har min datter i privatskole. Privatskolen i dag er ikke kun for ressourcestærke, alle har muligheden hvis de har lyst...

Der er da forskel, og som enlig forsøger får du da og tilskud til det gør du ikke?

Alle har ikke muligheden, de billigste privat/friskoler koster da omkring 1500 kr så vidt jeg har hørt og folkeskolen koster jo altså ikke noget, efter som det står i grundloven, at det må den ikke..

Der er ikke megen mangfoldighed i de danske privatskoler og det er da klart alle de ressourcestærke forældre der vælger dem, (selv vores politikere, der kalder sig venstreorienterede, henviser her til S), sætter deres børn i privatskole, fordi de har råd til det..

Det er et politisk standpunkt man tager når man sætter sine børn i privatskole om man vil det eller ej..

Anmeld

26. august 2012

Anonym

Animalia skriver:

Der er da forskel, og som enlig forsøger får du da og tilskud til det gør du ikke?

Alle har ikke muligheden, de billigste privat/friskoler koster da omkring 1500 kr så vidt jeg har hørt og folkeskolen koster jo altså ikke noget, efter som det står i grundloven, at det må den ikke..

Der er ikke megen mangfoldighed i de danske privatskoler og det er da klart alle de ressourcestærke forældre der vælger dem, (selv vores politikere, der kalder sig venstreorienterede, henviser her til S), sætter deres børn i privatskole, fordi de har råd til det..

Det er et politisk standpunkt man tager når man sætter sine børn i privatskole om man vil det eller ej..

Nej jeg får ingen tilskud...

Vores privatskole koster 800 kr. pr. mdr.. Selvfølgelig er det en prioritering, men jeg mener nu også det er noget alle vil kunne have råd til, hvis de prioriterer det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.