Hele sandheden om graviditet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. august 2012

Tona

lotchen skriver:

Jeg er nu mest bare træt af de der øko-spelt-mødre, der synes at have fået patent på, hvordan man er en rigtig gravid og mor. Og når man så fortæller dem, at man ikke har tænkt sig at amme sit barn, ikke fordi jeg ikke kan, men fordi jeg simpelthen ikke kan lide det - så er der ingen grænser for forargelsen. Pas jer selv, mens jeg sidder og hygger med en flaske! Nå!



Jeg elsker udtrykket "spelt-mødre". Det vil jeg kalde dem for evigt nu når jeg tænker på dem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2012

Sørens

Amandas-mor skriver:



Søde dig hvor jeg føler med dig. Kæmpe kram

Måske er det ikke en stor trøst nu, men jeg lover dig, at når det hele er overstået, og din knægt er måske 3 mdr gammel så vil du se på ham med store tårer i øjnene af lykke og sige (og virkelig mene det) at han var det hele værd. Når det er hårdt nu, så tænk fremad hele tiden. Tænk på at når han måske er omkring 3 mdr gammel og det er på afstand så bliver det fantastisk (For mange bliver det jo også fantastisk længe før der er gået 3 mdr, jeg tænker bare altid 3 mdr fordi det er der omkring ens hormoner falder lidt på plads igen og man begynder at blive sig selv tit).

Det mest mærkelige er faktisk at naturen er indrettet sådan at man på en måde glemmer alligevel. Jeg mener ikke at man glemmer at det var hæsligt og et mareridt, men detaljerne fortoner sig alligevel lidt. Min første graviditet, fødsel og første tid efter, står stadig for mig som det værste jeg har prøvet, men jeg havde glemt hvor slemt det var indtil jeg blev gravid igen nu her. Jeg blev nærmest lokket af naturen til at turde få et barn mere selv om jeg havde bandet og svoret gennem hele første graviditet og bagefter at jeg ALDRIG gjorde det igen. Men ønsket om at få et barn mere var så stærkt at det trængte minderne i baggrunden. Nu husker jeg det igen, men heldigvis er det ikke nær så slemt denne gang indtil videre har jeg det ok. Det slemme denne gang er nervøsiteten for en gentagelse af det sidste gang og den er til gengæld der hele tiden og meget belastende.

Jeg havde ikke lige tænkt over detaljen før med at hvis man har kæmpet længe for at få et barn så ville folk måske være endnu mere hard core med at man ikke må brokke sig. Men hvor er det dog nederen at du også har måttet opleve det oven i alt det andet!

 



Tusind tak

Jeg ved du har ret...jeg elsker ham jo allerede over alt på jorden! og har ikke engang set ham endnu?

Tror også du har ret i at det "grimme" fortoner sig over tid men det der med at blive lokket til at få endnu en bliver på INGEN måde aktuelt for os da flere faktorer spiller ind, økonomi (har brugt omkring 15.000 på ham her), alder, jeg er 36, plus at det var en MEGET hård beslutning , ikke mindst for min mand at skulle bruge donorsæd! Så vi "nøjes" med denne ene lille fantastiske guldklump og gør vores bedste for ikke at overforkæle ham!

Anmeld

8. august 2012

Lullaby

Amandas-mor skriver:



En rigtig god og vigtig pointe



Ja den er vigtig. Mange tror nemlig at de 2 ligestilles. Og det gør det altså ikke.

Anmeld

8. august 2012

klmf

Amandas-mor skriver:



Jeg elsker udtrykket "spelt-mødre". Det vil jeg kalde dem for evigt nu når jeg tænker på dem



Anmeld

8. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Amandas-mor skriver:

Dette er ikke et brokke indlæg og det er ikke for at få det til at lyde som en negativ oplevelse at være gravid. Det at få et barn er uden tvivl en af de største og bedste oplevelser i livet. Dette indlæg er mere tænkt som et forsøg på at afbalancere den ofte meget ensidigt positive fremstilling.

Jeg føler tit at det er som om det er forbudt at sige noget negativt om det at være gravid. Selv blandt meget tætte veninder eller familiemedlemmer er der ofte sådan en tendens til at man bliver hugget ned med kommentaren at "nu er graviditet jo ikke en sygdom".

Det er næsten sådan en uskreven regl at man ikke siger noget negativt og når nogen spørger om det ikke er vidunderligt at være gravid så fortsætter man i samme spor og udelukkende positivt sådan som det forventes. Jeg syntes at det burde være mere socialt acceptabelt at komme frem med de trælse ting også. For der er jo alle mulige trælse symptomer.

Kvinder der har født børn er faktisk de værste syntes jeg. De vil næsten altid fortælle at "de aldrig har været lykkeligere end da de var gravide og nok var fødslen slem, men det glemmer man hurtigt".

Jeg tror virkelig at det er sandt at man glemmer det. Jeg kan ikke engang huske hvordan veer føles (andet end at det gjorde vildt ondt) og jeg havde komplet fortrængt hvor hæslig min første graviditet var indtil jeg nu blev gravid igen (denne gang går det heldigvis meget, meget bedre indtil videre).

Jeg syntes at det er vildt hårdt at være gravid, især her de første 3 mdr og jeg har et par sekunder hver eneste dag hvor jeg tænker "shit hvis jeg havde husket at det var så hårdt ville jeg så have gjort det alligevel?" Forstå mig ret, det er kun et par sekunder og self. elsker jeg barnet i maven og vil gerne have det. Men benhårdt er det. Det er bare som om det er totalt tabu emne at det er pisse hårdt også. Og jeg oplever også at når andre spørger til min graviditet at jeg så sugar coater det og fremhæver alt det positive og glade. De ser jo ikke om aftenen at jeg bare er gået kold på sofaen af træthed. Dermed ligner jeg jo en super gravid ud af til selv om jeg er meget meget menneskelig i virkeligheden. De andre gravide virker også som super gravide og som om de har styr på alt. Jeg tænker bare på om de måske også faker/lægger udelukkende vægt på det positive når de viser ansigtet ud ad til?

Er du super woman for real, eller syntes du også at det er vildt hårdt (og skønt self.) at være gravid og ville gerne at det var mere ok at melde ud at det er hårdt?

Det er muligt at være anonym.



Jeg har haft tre lette, ukomplicerede og dejlige graviditeter - en lang lykkerus hver gang. Mine fødsler var tilsvarende vidunderlige og noget, jeg gerne gjorde igen og igen, hvis jeg altså havde overskuddet til flere børn end de tre. 

Jeg har mødt den modsatte reaktion end den, du beskriver - skeptiske miner og tvivl om jeg pyntede på sandheden. Og det har gjort mig præcist lige så ærgerlig, som du bliver det. 

Kvinder er forskellige, så selvfølgelig er graviditeter og fødsler det også. Vi tror formentlig alle, at vi "ved", hvordan det er, og det betyder, at jeg, når jeg ser en gravid, går ud fra, at hun elsker sin tilstand - og at kvinder, der har haft det svært under graviditeten, forventer, at andre gravide går og lider. 

Jeg er lige så ærgerlig over at blive påduttet, at jeg pynter på sandheden, som du er over at få at vide, at det ikke er en sygdom - så den manglende forståelse er gensidig, og hvor er det dog dumt. Sandheden findes jo ikke - den er forskellig fra kvinde til kvinde, og det gælder vel om at undgå at tro, man kan overføre sine egne oplevelser til andre. 

Vi har sjovt nok ingen problemer med at anerkende, at det for hende, der har fået et kolikbarn, er hårdt at være nybagt mor, mens det for hende med det "lette" barn, der sover igennem fra tredje dag, er en svir. Underligt, at vi ikke kan have samme nuancerede syn på graviditet. 

Anmeld

8. august 2012

Tona

Mor og meget mere skriver:



Jeg har haft tre lette, ukomplicerede og dejlige graviditeter - en lang lykkerus hver gang. Mine fødsler var tilsvarende vidunderlige og noget, jeg gerne gjorde igen og igen, hvis jeg altså havde overskuddet til flere børn end de tre. 

Jeg har mødt den modsatte reaktion end den, du beskriver - skeptiske miner og tvivl om jeg pyntede på sandheden. Og det har gjort mig præcist lige så ærgerlig, som du bliver det. 

Kvinder er forskellige, så selvfølgelig er graviditeter og fødsler det også. Vi tror formentlig alle, at vi "ved", hvordan det er, og det betyder, at jeg, når jeg ser en gravid, går ud fra, at hun elsker sin tilstand - og at kvinder, der har haft det svært under graviditeten, forventer, at andre gravide går og lider. 

Jeg er lige så ærgerlig over at blive påduttet, at jeg pynter på sandheden, som du er over at få at vide, at det ikke er en sygdom - så den manglende forståelse er gensidig, og hvor er det dog dumt. Sandheden findes jo ikke - den er forskellig fra kvinde til kvinde, og det gælder vel om at undgå at tro, man kan overføre sine egne oplevelser til andre. 

Vi har sjovt nok ingen problemer med at anerkende, at det for hende, der har fået et kolikbarn, er hårdt at være nybagt mor, mens det for hende med det "lette" barn, der sover igennem fra tredje dag, er en svir. Underligt, at vi ikke kan have samme nuancerede syn på graviditet. 



Rigtig godt indlæg. God vinkel at få med

Anmeld

8. august 2012

Bebsesmoar

aya-zia skriver:



hehe

ja det er store ord fra en pige på 4½... jeg har brugt den med at man ik skal sige det hvis man ikke ved hvad det betyder... men ja hun ved nok at det gør mig ked og derfor bruger hun den... jeg tror det kommer fra børnehaven... her hjemme siger vi ihvertfald ikke sådan noget...

kan godt være vi ik er en familie som er overbeskyttende med vores sprøg men jeg vil ikke ha at man kalder hinanden grimme ting.

hehe ja lidt særlig er jeg nok... men dele man det op jeg har været igennem ja så er der mange som har prøvet det... men tror dog ikke ret mange har prøvet og ha det hele på en gang... HELDIGVIS...

 



Så hvis du nu lader som om at ordet ikke rammer hende,tror du at det ville have effekt på hende whatsoever?! Utroligt hvad de lære i børnehaven og skolerne i dag! Små gansters og nik og jay kopier med perlekæder hele buntet! " Kærlighed kan udrette meget,jeg er sikker på at hun stopper med at bruge det ord før eller senere !  

Graviditet ville være djeligt hvis man vidste at fødslen ville være det eneste hårde. Men mange kvinder gennemgår en forfærdelig tid! Det du har oplevet er så vildt! Men der kom en mirakelbaby ud af det! Jeg tror på skæbnen,og jeg tror at din datter skulle fødes af en ganske særlig grund! Livet er et fedt mysterie! 

Anmeld

8. august 2012

Bebsesmoar

lotchen skriver:

Jeg er nu mest bare træt af de der øko-spelt-mødre, der synes at have fået patent på, hvordan man er en rigtig gravid og mor. Og når man så fortæller dem, at man ikke har tænkt sig at amme sit barn, ikke fordi jeg ikke kan, men fordi jeg simpelthen ikke kan lide det - så er der ingen grænser for forargelsen. Pas jer selv, mens jeg sidder og hygger med en flaske! Nå!



hahahaha :`D "Speltmødre" Omg hvor jeg ved hvad du snakker om!  Når jeg spotter dem så flasher jeg min smukke flaske lidt ekstra bare fordi jeg ved de hader det!! 

Anmeld

8. august 2012

Bebsesmoar

michelledam skriver:



Hehe det var så lidt. Jeg har gået på smerteklinik for at få det rigtige medicin. Det jeg har gået efter var bare at jeg kunne få en ordentlig søvn og det får jeg nu. Og så har jeg mere overskud til at håndter mine smerter. Og på den måde også har nemmere ved at være der for min datter. Og jeg vil hellere have smerter end at være træt og have smerter. For så er det sgu svært at være der for hende.



Jeg er glad for at du kan trives og have en familie!! 

Anmeld

8. august 2012

Bebsesmoar

Gigl skriver:

ingen graviditeter er jo ens

Men der er nok en tendens til at tænke; arh, så slemt kan det jo ikke være, det er jo et barn du venter, det må være den bedste tid i dit liv, og så brokker du dig! - hvilket jeg også synes er lidt fjollet. Jeg vil gerne have lov at brokke mig! Jeg vil gerne have lov at fortælle folk, hvor slemt jeg har det, hvis jeg har det slemt! det gør de jo også, hvis de har influensa.



Ja nemlig!! Folk brokker sig over influenza,snotnæse og roskildesyge! Så har gravide da også ret til at ytre sig!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.