Muhmi skriver:
Men i bliver jo på et eller andet tidspunkt nød til at indse at din mor ikke er her lang tid endnu? Det kan godt være at i har indset det hver for sig men hvor ville det være rart for alle parter hvis man ikke gemte på ens følelser...
Og jeg ved 100% hvad du mener, min far har også været rigtig rigtig vanskelig at snakke følelser med og den der med at fortælle at man elsker hinanden, den var sådan lidt akavet... Men jeg har en mor som er meget følelsesladet og ikke lægger skjul på hendes følelser, så derfor har hun og jeg presset på for at få min far til at vise bare den mindste følelse udover irritation... Hehe... Min mor gav op og blev skilt fra ham, men jeg har ikke givet op og da min far fik kræft for 5 år siden, så blev jeg ved med at presse på med "jeg elsker dig" og prøve at få ham til at forklare hvordan han havde det med det hele... Og min far var faktisk meget åben, fordi han netop også var bange og ja, det var da en smule akavet, men jeg fik at vide hvordan han havde det og hvor bange han var, fordi jeg blev ved at spørge... Jeg kunne nemlig godt se det i hans øjne, men han var også bange for at skulle virke svag overfor mig....
Det var jo så ikke grænseoverskridende for mig, fordi min mor netop ikke er bange for at tale om følelser og det har jeg taget til mig... Men hvis i prøver, så kan det jo være at i finder ud af at i egentlig har det på samme måde, at i er bange og kede af hvad der skal ske... For ellers kan det godt være at det pludselig kommer som et kæmpe chok for jer, den dag det faktisk sker, fordi i ikke har fået bearbejdet nogle som helst følelser...? 
Det lyder også som om din mor ikke har accepteret at det er den vej det går med hende... Og hvis hun har det fint og lægerne ikke har givet hende en tid, altså om et par uger eller et halvt år, så kan der jo sagtens være mange måneder endnu hvor hun kan være med til alt muligt og så er der jo på én aller anden måde heller ingen grund til at skulle se det i øjnene endnu... Det kan godt være at hun er mere villig til at snakke om hvordan hun gerne vil have at tingene skal foregå til begravelsen, når hun selv kan mærke at det er den eneste vej....?
Jeg vil meget gerne svare dig, så kan du evt. også bruge mig som aflastningsperson... Mine skuldre er ok brede... 

Endnu en gang, tak fordi du tager dig tid. 
Jeg tror at det for min fars vedkommende, er uvisheden der er den sværeste, altså han vil gerne vide om det er i morgen, eller om det er om et år hun dør.
Jeg VED at jeg ikke selv har indset at hun skal dø, jeg har gemt følelserne væk, og det er sikkert ikke den rigtige måde at gøre det på, men det andet gør for ondt. Jeg har bevidst eller ubevidst valgt, at jeg først vil tænke på døden, når jeg kan se den nærmer sig.
Vi aner ikke hvor længe hun har igen, men hun har levet 1½ år med sygdommen, og med hendes kræftform, siger statistikken, at kun 3% er i live efter 3 år, så at hun lever mange år endnu er nok ikke sandsynligt, men et års tid eller mere, vil hun sikkert godt kunne få.
Hun vil ikke selv tale om døden, og hun bliver vred på min far, når han forsøger at tale om det. Jeg har det jo ligesom hende, jeg gider heller ikke snakke om det, for hun skal ikke dø endnu, så derfor bliver jeg også irriteret på min far, når han vil tale om det. Jeg synes først vi skal tale om det når det er meget tæt på. Men min far synes jo så også, at det er meget tæt på nærmest hver anden dag...
Det er en frygtelig svær situation, og der er ingen tvivl om at vi alle får et kæmpe chok den dag hun ikke er her mere....