Hjemme hos os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2012

Dinna88

AalborgPigen skriver:

TIme out er aldrig noget jeg har prøvet .. Og for mit vedkommende, tror jeg aldrig det kommer til at ske ... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Dinna88

raca skriver:

helt ening..

Jeg er glad for at der er nogle der er enige med mig jeg har ikke læst hele tråden, kun noget af den.

Anmeld

18. juni 2012

Muffin_girl

Dinna88 skriver:

Anmeld

18. juni 2012

Vores kærlighedsbarn

1) Man skal smage på maden

2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater

4) Et nej er et nej

5) Et måske kan hælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner

7) De skal selv rydde op på værelset

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.

10) Er man i vores hjem så er det vores regler. 

11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse)

Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.

Nogen vil mene mine regler er strikse,men jeg ser en gavnlig effekt.

Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre. 

For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj. 

Hvordan vil du mene det er at være barn hos os udfra det du har læst?

Jeg ville ikke være barn hos jer, jeg ser det du beskriver som direkte at gøre børnene til slaver.

Og min første regel: ALDRIG tving et barn til at spise eller smage hvis det ikke har lyst, det kan give et usundt forhold til mad for barnet, det kan altid få et æble eller en rugebrød hvis det bliver sulten, der er INGEN mening i tvang!

Hjemme hos os, er det eneste vores børn skal gøre er at tage deres ting ud efter mad, og rydde det legetøj op de har leget med.

Børn skal have ret til at være børn, og ikke tvunget til at gøre en masse og have en masse regler omkring sig, jeg synes det er direkte at tvinge børnene til at være små voksene.

Og herhjemme er der INGEN straf, hvis mine børn gør noget forkert får de at vide at jeg er skuffet, og at det er forkert.

Min opdragelse er kun ren kærlighed.

Jeg ville ALDRIG give stuerest, give time-out eller sende på værelset. Istedet er børn kloge nok til at blive snakket med og rigtigt og forkert.

Jeg tror et glad, socialt og lykkeligt barn kommer ud af kærlighed og forståelse, og at kunne have en barndom uden at blive tvunget til noget som helst. Jeg tror også det giver børnene et bedre syn på alting og at barnet så frivilligt hjælper til. Hvis ikke - er det ikke klar til at deltage endnu. Børn er børn, lad dem være det.

Anmeld

18. juni 2012

Malene76

Mit hus mine regler. Mine venners hus deres regler. De kan ikke kende alle mine og jeg kan ikke kende alle deres. Jeg siger fra på en bestemt og kærlig måde, hvis mine regler overtrædes og jeg forventer faktisk også at hvis jeg ikke har set eller opfattet at mine unger overskrider andres grænser, at de får det at vide på en ordentlig måde. Vi har et nært familiepar med to børn som stort set ingen grænser har, dvs. at det f.eks. er helt ok at løbe rundt efter sin far i vores hus og råbe "fuck dig far, fuck dig far" vedvarende og højt uden at der bliver gjort eller sagt noget i den anliggende. Det vil jeg simpelthen ikke acceptere her. Jeg fortæller derfor drengen stille og roligt at sådan noget snak ikke er ok her hos os. Jeg skal ikke acceptere det, fordi hans forældre synes det er helt ok med sådan en opførsel. Jeg kunne blive ved med andre ligenede episoder som får den mest frie opdragelse til at ligne en streng! Hvis jeg ikke siger fra, så sker der intet. Mit hjem mine regler, andres hjem deres regler. Jeg forlanger bare at man taler ordentligt til mit barn, anset hvad. JEg tror på medinddragelse i det omfang børnene er i stand til at kunne beslutte ting. ALtså medbestemmende i de små ting.

KH Malene

Anmeld

18. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater

4) Et nej er et nej

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse)

Alt dette har resulteret i velfungerene børn samt børnenes venner som opføre sig pænt når de er her da de også ser hvad der sker ved god samt dårlig opførsel. De deltager selv med de ting de ved der belønnes og kommer stolt og fortæller når de har fået håndvasken til at skinne efter at have sagt et grimt ord. Ordet luder er blevet interessant for 0 klasse (ja 0 klasse) og det er vigtigt for mig at de lære at der er konsekvenser ved at sige den slags.

Jeg er ikke hård i opdragelsen som sådan. Men at læse indlægget om en kommende mors beretning om et ubehageligt besøg fik mig til at tænke på hvor striks jeg er kontra mange andre. 

For jeg ser børn der lære at opføre sig pænt,høfligt,de lære at lave mad,de lærer hvad en god kost består af,de lære at ved en ugerning er der en straf i form af en konsekvens hvilket vil følge dem resten af deres dage. De lære de huslige pligter og hvordan det gøres ordentligt. Den ældste er 7½ og kan vaske tøj. 

Børn skal have nogle kys, som Troels Kløvedal siger - det er alfa og omega i vores syn på børneopdragelse, og jeg kan tilføje, at kys og kram aldrig bliver en belønning herhjemme, men en hel basal omsorgsytring, som børnene måske har allermest brug for, når de har gjort noget uheldigt. 

Jeg ville aldrig forære mit barn legetøj i gave og senere tage det fra barnet og sælge det som straf for manglende oprydning. Deres ting tilhører dem, og de har dem ikke kun til låns, indtil de bryder en regel. Der er SÅ mange andre måder at give konsekvenser på - det behøver ikke såre og krænke barnet. 

Midt i al alvoren omkring dine regler kom jeg sådan til at grine af punkt tre - er det en særlig opdragelsesregel, eller handler det om at pudse glorien? Jeg mener - junkfood er generelt junk, men den særlige pizzaregel har en ophøjet plads i jeres reglement - vil det sige, at en "hotter" fra pølsemanden er okay? 

Generelt vil jeg godt minde om, at vi ikke aner, hvilke børn, der "kommer ud af det i den anden ende", før de er på vej til at flytte hjemmefra. Man kan ikke rangliste børn som mere eller mindre "rigtige" - og helstøbte og livsduelige osv. Osv. - og ud fra det konkludere, at noget "har virket" eller ikke har. Det ER mennesker, vi har at gøre med. 

Anmeld

18. juni 2012

cdinesen

PT skriver:

Jeg kunne ALDRIG finde på at give oprydning/rengøring som straf.

Jeg er selv opvokset med, at det var en straf, hvilket gør, at jeg i dag bl.a aldrig stryger tøj, da det for mig er en enormt negativ ting. Derudover har jeg også haft et helt forkert forhold til rengøring - netop pga mine forældre brugte det som straf.

Mine børn får også time-out, men kun som absolut sidste udvej, og efter at have fået to advarsler. Det er ikke noget, der sker hverken hver uge eller måned.

Jeg ville aldrig give en andens barn en time-out, da vi alle opdrager forskelligt, og det ikke er mit job at opdrage på andres børn.

Min datter smager også på maden, og hvis hun ikke vil spise det er det eneste andet alternativ et stykke rugbrød med rejeost, da jeg kun laver mad, hun kan lide.
Derudover kan jeg godt finde på at købe en pizza - det er en af de eneste ting, jeg ikke laver fra bunden men er forbeholdt aftener, hvor jeg ikke har tid/overskud til at lave mad.

Hun er næsten 3 år, og har altid hjulpet til med at lave mad men i form af hygge og ikke tvang.

Mine forældre har opdraget os på en måde, der har lært mig, hvordan jeg IKKE vil opdrage mine børn.

Hun får endnu ikke lommepenge, men når det kommer til det, vil det være et fast beløb - ikke 5 kr for at have gjort dit og dat, da jeg mener, det er naturligt at hjælpe hinanden i et hjem, og man ikke skal belønnes for det med penge.

Hun hjælper allerede med at vaske tøj og gøre rent - men fordi det er sjovt - ikke fordi hun er tvunget til det.

Men vi er jo alle forskellige og gør tingene forskelligt

Helt enig!

Anmeld

18. juni 2012

TNBC

Anonym skriver:

4) Et nej er et nej

1) Man skal smage på maden(jo, man skal da lige smage, men ikke tvinges)

2) Kød og grøntsager fylder mere på tallerknen end andet(det holder altsaa ikke altid. der skal gerne vaere groensager ved maaltidet, men at det ligefrem skal fylde mest..O.o)

3) Pizza er lavet fra bunden herhjemme da dem fra pizzariaet er fyldt med ligegyldige kulhydrater(ja, men hvad skader det engang om maaneden eller hver anden maaned? Det er jo ikke noget du koeber hver anden dag. og nogen gang er det bare dejligt med en pizza fra et pizzaria)

4) Et nej er et nej(selvfoelgelig er det det)

5) Et måske kan ælde til både et ja og et nej alt afhængeligt af opførsel(Hvor tit siger du det? og i hvilken sammenhaeng?)

6) Dårlig opførsel straffes med timeout/og i tilfælde hvor det ikke er nok skal der skrubbes toiletter og ligges tøj sammen i lange baner(STRAF!! no way.. skrub dine egne toiletter.. Det er sku ikke et barns job at skrubbe toiletter. )

7) De skal selv rydde op på værelset(Ja, naar de er store nok til at goere det selv, ellers hjaelper man dem da. )

8) Er man for lille til at rydde op,så er man for lille til så meget legetøj hvilket medføre at det der ikke ryddes op bliver sat i kælderen eller til salg(Saelger du dine boerns legetoej hvis de ikke rydder op... Det kan man da ikke. )

9) De skal fra tidlig alder deltage i rengøring og madlavning og have en maddag om ugen hvor de står med mig eller deres far i køkkenet.(Ja, det kan de godt, men de skal ikke tvinges til at goere rent eller lave mad. Man spoerg om de vil vaere med til at lave mad, og hvis de siger nej, kan man spoerge dagen efter. )

10) Er man i vores hjem så er det vores regler. (Ja.)

11) Børn af andre (gæster) bliver straffet som vores egne(mine boern skulle ikke vaere hos dig, hvis du saetter dem til at skrubbe toiletter, hvis de ikke bliver i time-out)

12) God opførsel belønnes med ros,kys,kram,historielæsning,ture på legepladsen,legeland ect.(Saa er det da klart at de er soede, hvis de ved at de kan komme i legeland. Jeg tror de er bange for at goere noget forkert eller glemme en pligt)

13) Penge til fredagshygge,legetøj ect optjenes ved huslige pligter (Rydde op ,støvsuge og støve af på eget værelse) (No, de faar et bestemt beloeb og saa har de nogle pligter som de laver)

Jeg tror jeg ville vaere et bange barn, for at vaere aerlig. Ogsaa fordi at jeg glemmer ting, og jeg nok ville ende med at skrubbe mange toiletter og mister mange af mine ting, saa jeg ville vaere saa forkuseret paa at skulle soerge for at det var gjort.

Anmeld

18. juni 2012

klmf

Du har, som jeg ser det, børn der retter ind af frygt. Mine børn skal aldrig nogensinde have det sådan over dagligdags opdragelse.

Dine børn ved jo ikke andet og elsker jer betingelsesløst. Man er jo fri til at opdrage sine børn som man vil. Tror alle forældre gør ting, der ikke er hensigtsmæssige. Det vigtigste må være, at man følger sit hjerte og forstand og er tro mod sine værdier. Og at man omgiver sig selv og sine børn med mennesker, der holder af os og vi holder af dem.

Anmeld

18. juni 2012

Carina:-)

Undrer mig over du er anonym.??

Hvis du mener du har velopdragne børn,og at det virker det du gør,hvorfor så ikke stå ved hvem du er?

Bare lidt undren herfra

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.