Spørgsmål ang. Jehovas vidner.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2012

Tona

spj skriver:

Så ville man jo ingen gang kunne blive bedøvet hos tandlægen. Eller der ville ikke være nogen der kunne få kejsersnit (når nu vi er på en babyside )

Man skulle i alt fald være rigtig hard core for at få det kejsersnit så  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2012

Tona

spj skriver:

Ja, det er jeg

Tænkte det nok når nu du ved så meget om det

Anmeld

14. juni 2012

spj

Amandas-mor skriver:

Man skulle i alt fald være rigtig hard core for at få det kejsersnit så  

Hehe ja, det må man sige. Det ville nok være rimelig svært at ligge stille.

Anmeld

14. juni 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
spj skriver:

Vil lige tilføje at der er et virkeligt godt samarbejde med hospitaler verden over og i mange andre lande er lægeverden så langt fremme med forskningen, at de ret ofte kan lave behandlingen uden brug af blod.
Har lige hørt om en der skulle havde lavet en rimelig alvorlig operation, hvor lægerne i dk sagde de ikke kunne gøre det uden brug af blod. På grund af det tætte samarbejde med andre lande, fandt man hun af at selv samme operation ville kunne laves i, tror det var berlin. Han blev så fløjet dertil og har nu overstået operationen ude blod.

Forskning har også vidst, at patienter der får blod er klart længere om at komme sig efter en operation, end dem der ikke har fået blod. Desuden er det heller ikke helt risikofrit at modtage andres blod.

Nu er det også sådan at blod er meget meget dyrt at bruge, så der er faktisk mange hospitaler i Danmark der har skåret kraftigt ned på forbruget af blod og faktisk helst vil undgå at bruge det.

Man skal selvfølgelig respektere, at fok har hver sin tro og hvis man ikke ønsker blod.

Dog vil jeg lige nævne, at hvis man sender en til udlandet for, at blive opereret, så er det vores skattepenge der går til det. Der bliver desuden betalt for pårørende og ambulancefolk - kost og logi. Det synes jeg bare ikke er i orden.

Hvis man vælger, at man ikke vil modtage blod, så må man finde en anden løsning og der må være en form for brugerbetaling.

Det er ikke så lang tid siden der var en debat om det i medierne.

Anmeld

14. juni 2012

Nadia&Daniel

Lige en sidebemærkning:

Min moster er sygeplejske og ikke et Jehovas vidne, men hun ville ALDRIG drømme om at modtage blod. Hun ved at hospitalerne i dag er så dygtigte og langt fremme i skoene, at der er lavet alternativer til blod (selvom blod stadig bliver brugt) og selv mange læger vil hellere bruge disse alternetiver end blod, da der ofte sker ulykker med blod (selvfølgelig høre man kun det dårlige, når folk dør UDEN blod, vi høre aldrig når folk DØR AF AT FÅ BLOD)..

Så det er ikke kun Jehovas vidner som siger nej tak til blod.

Anmeld

14. juni 2012

spj

MoarHvidovre skriver:

Man skal selvfølgelig respektere, at fok har hver sin tro og hvis man ikke ønsker blod.

Dog vil jeg lige nævne, at hvis man sender en til udlandet for, at blive opereret, så er det vores skattepenge der går til det. Der bliver desuden betalt for pårørende og ambulancefolk - kost og logi. Det synes jeg bare ikke er i orden.

Hvis man vælger, at man ikke vil modtage blod, så må man finde en anden løsning og der må være en form for brugerbetaling.

Det er ikke så lang tid siden der var en debat om det i medierne.

Der er jo ligeså tit nogen der bliver sendt til andre lande og opereret fordi lægerne i Danmark ikke er dygtigt nok til den type operation. Jeg synes det er fint vi kan samarbejde med andre lande og lærer af hinanden.

Anmeld

14. juni 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Nadia&Daniel skriver:

Lige en sidebemærkning:

Min moster er sygeplejske og ikke et Jehovas vidne, men hun ville ALDRIG drømme om at modtage blod. Hun ved at hospitalerne i dag er så dygtigte og langt fremme i skoene, at der er lavet alternativer til blod (selvom blod stadig bliver brugt) og selv mange læger vil hellere bruge disse alternetiver end blod, da der ofte sker ulykker med blod (selvfølgelig høre man kun det dårlige, når folk dør UDEN blod, vi høre aldrig når folk DØR AF AT FÅ BLOD)..

Anmeld

14. juni 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
spj skriver:

Der er jo ligeså tit nogen der bliver sendt til andre lande og opereret fordi lægerne i Danmark ikke er dygtigt nok til den type operation. Jeg synes det er fint vi kan samarbejde med andre lande og lærer af hinanden.

Jeg synes det er rigtig fint, at man samarbejde med ander lande når lægerne i Danmark ikke ved, hvad de skal gøre.

Men når man bevist vælger blod fra og kommer til et andet land synes jeg ikke er i orden, at vi andre skatteborger skal betale for det. Der er mulighed for, at blive opereret i Danmark, så er det som man skal vælge ellers må der være brugerbetaling på.

Anmeld

14. juni 2012

Holbæktrunten

Nadia&Daniel skriver:

Lige en sidebemærkning:

Hmmm, dør folk ligefrem af at få blod? 

Der er så vidt jeg ved en lille risico for anafylaktisk chok (hvilket lynhurtigt behandles da man jo modtager blod under ordnede forhold) - men det er der ved hvilken som helst medicinsk behandling..... Intavenøs/muskulær eller i tabletform...

Hovedårsagen til at hospitalerne skærer ned på forbruget af blod er ØKONOMI - IKKE fordi at det "er bedre for patienterne"...

Anmeld

14. juni 2012

Holbæktrunten

spj skriver:

Nej, det er jo det. Det bliver jo aldrig sagt at der også er en kæmpe risiko ved at få blod og at det tager meget længere tid at komme sig.

Jeg tror du har ret. Der er jo andre lande der er meget længere fremme på det område end os. Jeg har i hvert fald hørt om tilfælde hvor danske læger har lært af andre lande, fordi jv'er har været inden over.
Synes det er ret vigtigt at få med. Folk har det med at stejle over at jv'er ikke vil modtage blod, men det er jo ikke sådan at de bare sætter sig ned og sige, nej det vil vi ikke have. De har jo gjort et kæmpe arbejde for at undersøge alternativer, det glemmer folk tit.

Bliver lige nød til at spørge: Du skulle vel ikke tilfældigvis ligge inde med noget materiale der dokumenterer den KÆMPE risiko ved at få blod, og at det tager længere tid at komme sig?

Anyway, mine kommentarer i denne debat har forøvrigt intet at gøre med   Jehovas vidner, folk bestemmer selv over deres krop og sind... Men har lidt svært ved at forholde mig til at det skulle være decideret farligt fysisk at få blod. Og nu har jeg trods alt arbejdet inden for sygehusvæsnet, og har en far der (gudskelov kan) få blod, da han ellers ville dø...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.