Spørgsmål ang. Jehovas vidner.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28.223 visninger
89 svar
0 synes godt om
14. juni 2012

Laura.

Hej folkens..

Jeg vil lige starte med at gøre klart at jeg IKKE har til hensigt at nedgøre eller skabe dårlig opmærksomhed omkring Jehovas vidner. Så ber` alle holde en sober tone.

Jeg er igang med at læse en krimi bog som især omhandler Jehovas vidner. Jeg ved godt at der er en del ting de ikke må og gør, men jeg kom til at tænke på noget som jeg egentlig godt kunne tænke mig at få svar på.
Jeg har allerede været på google og søge, men synes ikke jeg fandt svar på mit spørgsmål, så jeg håber det er okay at spørge herinde, da jeg ved at der er nogle fra JV.

Jeg ved godt at Jehovas Vidner hverken giver - eller modtager blod.

Mit spørgsmål er simpelt: Hvis et nært fam. medlem eller et barn kommer ud for en dødsens alvorlig ulykke og må have blod for at overleve, hvad gør I så ?

Bare et ? fra undrende mig..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2012

L&V

Laura. skriver:

Hej folkens..

Jeg vil lige starte med at gøre klart at jeg IKKE har til hensigt at nedgøre eller skabe dårlig opmærksomhed omkring Jehovas vidner. Så ber` alle holde en sober tone.

Jeg er igang med at læse en krimi bog som især omhandler Jehovas vidner. Jeg ved godt at der er en del ting de ikke må og gør, men jeg kom til at tænke på noget som jeg egentlig godt kunne tænke mig at få svar på.
Jeg har allerede været på google og søge, men synes ikke jeg fandt svar på mit spørgsmål, så jeg håber det er okay at spørge herinde, da jeg ved at der er nogle fra JV.

Mit spørgsmål er simpelt: Hvis et nært fam. medlem eller et barn kommer ud for en dødsens alvorlig ulykke og må have blod for at overleve, hvad gør I så ?

Jeg er ikke Jehovas vidne men har selv lige haft snakken med en bekendt som arbejder på et sygehus og der er vedtaget at hvis det gælder liv og død så må sygehuset gå uden om personens ønske og gi blod

Anmeld

14. juni 2012

MorDk

Månsson skriver:

Jeg er ikke Jehovas vidne men har selv lige haft snakken med en bekendt som arbejder på et sygehus og der er vedtaget at hvis det gælder liv og død så må sygehuset gå uden om personens ønske og gi blod

Seriøst? Det troede jeg ikke?! Så blev jeg da det klogere...

Men når man skal have blod så er det jo som oftest pga. liv eller død? Sååå jeg forstår det ikke helt?

Anmeld

14. juni 2012

L&V

MorDk skriver:

Seriøst? Det troede jeg ikke?! Så blev jeg da det klogere...

Men når man skal have blod så er det jo som oftest pga. liv eller død? Sååå jeg forstår det ikke helt?

Nej det er det ikke nødvendigvis det kommer an på blodtabet man kan leve med et rigtig stort blodtab hvor man kan vælge og få blod men sagtens kan overleve uden ved hjælp af jernpiller hvor andre ska ha blod nu ellers dør man så det behøver ikke være et liv og døds spørgsmål

Anmeld

14. juni 2012

Tona

Laura. skriver:

Hej folkens..

Jeg er ikke Jehovas Vidne, men jeg kender en del til det og har flere tætte venner som er og har i det hele taget omgåedes Jehoves Vidner meget.

Det er sådan, at hvis et barn får brug for blod i Danmark så fungerer det på den måde at sundhedsvæsenet (forhåbentligt og normaltvist) vil gøre alt hvad det kan i samarbejde med forældrene for at behandle barnet på en anden måde så længe barnets sikkerhed ikke er i fare. Hvis det endelig når der til hvor lægerne vurderer at blod er eneste udvej, så fungerer det sådan at man formelt fratager forældrene forældremyndigheden og giver blod og så giver man dem forældremyndigheden igen. Med andre ord er der ikke børn i DK som dør pga at de ikke får blod.

Mht til voksne, så har det enkelte individ ret til at nægte enhver form for behandling og Jehoves Vidner vil altid nægte at modtage blod, i alt fald de reelt troende. De fleste af dem vil også have et lille kort på sig altid som viser dette i tilfælde af ulykke. Som regl kan der findes alternativer til at give blod og det vil de selvfølgelig gerne. Jehoves Vidner har udvalg som samarbejder i høj grad med sygehuse omkring alternativer og som regl kan der findes en anden behandling som også virker.

Der er så en lang række af produkter som er blod-derivater. Dvs produkter som oprindeligt er lavet af komponenter fra blod og her er det op til den enkelte at vælge selv. Fx er den sprøjte som man giver kvinder, der har rehsus negative blodtype efter en fødsel, den sprøjte er et blod-derivat, og den siger de fleste ja til, men nogle siger nej. Det er et grå zone område hvor den enkelte selv vælger standpunkt. 

Anmeld

14. juni 2012

Laura.

Månsson skriver:

okay.. så må det betyde at personen/barnet derefter bliver udstødt af resten ?

Jeg er ingen fortand på det, men det er så min middelbare tanke..

Anmeld

14. juni 2012

merethe

Profilbillede for merethe
Laura. skriver:

Hej folkens..

Jeg er ikke jehova vidner, men jeg har en bekendt der arbejde ved sygehusene. Hvis en voksen frabeder sig blodtilførsel/transfusion så bliver hans/hendes ønske efterkommet også selvom det evt betyder døden. hvis det drejer sig om børn og det er livstruende, så fratager en dommer midlertidig forældrenes forældremyndighed over barnet. Barnet vil så kunne få blod og efter endt behandling fårr forældrerne forældremyndigheden igen.

Anmeld

14. juni 2012

Henriette Aaby

Amandas-mor skriver:

Jeg er ikke Jehovas Vidne, men jeg kender en del til det og har flere tætte venner som er og har i det hele taget omgåedes Jehoves Vidner meget.

Det er sådan, at hvis et barn får brug for blod i Danmark så fungerer det på den måde at sundhedsvæsenet (forhåbentligt og normaltvist) vil gøre alt hvad det kan i samarbejde med forældrene for at behandle barnet på en anden måde så længe barnets sikkerhed ikke er i fare. Hvis det endelig når der til hvor lægerne vurderer at blod er eneste udvej, så fungerer det sådan at man formelt fratager forældrene forældremyndigheden og giver blod og så giver man dem forældremyndigheden igen. Med andre ord er der ikke børn i DK som dør pga at de ikke får blod.

Mht til voksne, så har det enkelte individ ret til at nægte enhver form for behandling og Jehoves Vidner vil altid nægte at modtage blod, i alt fald de reelt troende. De fleste af dem vil også have et lille kort på sig altid som viser dette i tilfælde af ulykke. Som regl kan der findes alternativer til at give blod og det vil de selvfølgelig gerne. Jehoves Vidner har udvalg som samarbejder i høj grad med sygehuse omkring alternativer og som regl kan der findes en anden behandling som også virker.

Der er så en lang række af produkter som er blod-derivater. Dvs produkter som oprindeligt er lavet af komponenter fra blod og her er det op til den enkelte at vælge selv. Fx er den sprøjte som man giver kvinder, der har rehsus negative blodtype efter en fødsel, den sprøjte er et blod-derivat, og den siger de fleste ja til, men nogle siger nej. Det er et grå zone område hvor den enkelte selv vælger standpunkt. 

Jeg har familie tæt på, som er JV'er. Og jeg mener du har fuldstændig ret, det er også sådan jeg har forstået det foregår

Anmeld

14. juni 2012

Laura.

Amandas-mor skriver:

Tak for dit fine svar. Jeg syens det er betryggende at det er sygehuset der - i sidste ende - går ind og bestemmer hvis et barn behøver blod for at overleve. Dog forstår jeg ikke, hvorfor forældrene skal fratages forældremyndigheden mens det sker ?

Anmeld

14. juni 2012

L&V

Laura. skriver:

okay.. så må det betyde at personen/barnet derefter bliver udstødt af resten ?

Jeg er ingen fortand på det, men det er så min middelbare tanke..

Åh det tør jeg ikke sige så meget kender jeg ikke til det, men det er os en ret ny regel fra i år tror jeg hun sagde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.