HeidiØ skriver:
For og imod!
Kom kom!
Hej (:
Jeg vil lige være en stor fortaler for hormonspiralen! Jeg er jordemoderstuderende, og vi har fået undervisning om prævention af gynækologer - og her kom vi med en masse kritiske spørgsmål og vandrehistorier. Men det vi nåede frem til var:
- Det er den mest sikre prævention (p-staven skulle være ligeså sikker). Den er så sikker, at man vil sige at 0% bliver gravide af den. Det er selvfølgelig kun hvis den bliver siddende (nogle siger, at den falder ud, men det skulle ikke være noget generelt)
- 90% af hormonet fra spiralen virker lokalt, altså i livmoderen. Derfor vil der ikke flyde en masse hormoner rundt i hele kroppen, som der gør ved p-piller, og dette vil mindske bivirkninger (fra p-pillen), som fx humørsvingninger
- Hormonspiralen gives ofte til kvinder som lider af menstruationssmerter, kraftige og lange blødninger og smerter ved samleje. Kobberspiralen derimod kan give stærkere menstruationssmerter og kraftigere og længerevarende menstruationer.
Det er lidt sjovt, at hormonspiralen hjælper mod de bivirkninger, kobberspiralen giver 
- En sidste fordel ved hormonspiralen: 40% holder helt op med at bløde. Nogle vil tænke at det er dårligt for kroppen, for det er naturligt at bløde, men det er det ikke! Mange kvinder lider af blodmangel, og det er ikke "sundt" for vores krop at bløde en gang om måneden.
Det skal dog siges, at selvfølgelig vil nogle kvinder opleve smerter ved menstruation alligevel. Men hormonspiralen skal faktisk have siddet der i 3 mdr, før man kan sige hvordan den virker.
Derfor: Hold ud de første 3 måneder hvis der er nogle bivirkninger - det skulle gerne gå over herefter, og så er det jo bare dejlig nemt ikke at have noget at tænke på.
Jeg sidder selv og skal til at bestille tid til at få sådan en lagt op