Århus kommune har valgt at starte fra 1 august... som louise gade siger "vi skal gå forrest som et godt eksempel"....
Som forældre skal vi betale 369 kr ekstra om mdr. Ud af de 369 får selve institutionen 309 kr pr barn at lave mad for (+ alle de andre omkostninger der kommer i denne forbindelse). De resterende 160 går til at dække frilads og søskende rabat...
Det var i sin tid regeringen, dansk folkeparti og liberal alliance (mener jeg) som besluttede at denne kostordning skulle træde i kræft pr. 1 januar 2010 i landets 0-6 års institutioner. Hensigten med kostordningen er at den skal være sund, nærende og inkluderende....
her tænker jeg så: sund? med sund mener de at den skal leve op til anbefalingerne fra fødevarestyrrelsen... men der er ingen krav om økologi fx. Og hvor inkluderende er det hvis at enkelte børn ikke må få maden fordi de er vegetarer, ikke må få svinekød eller andet... så virker den jo lige frem ekskluderende....
Kostordningen er en tvungen ordning - det vil sige at man som forældre er tvunget til at betale for den... man kan godt få lov til at undslippe hvis man får en lægeerklæring fra sin læge.
Jeg synes personligt at det er en dum måde denne ordning startet på... nogle år tilbage havde mange institutioner madordning - som kommunerne så sparede væk - institutioner fik fjernet køkkener til at gi mere plads osv.. nu vil de så ha den igen.... og så skal den i hvert fald her i århus kommune være budget neutral for kommunen.... sikke en fin ide at regeringen bestemmer at alle institutioner skal ha en kostordning, men de vil ikke selv betale, derfor skal den betales udelukkende af forældre....
Ååååhhh det blev et langt indlæg men synes det er noget MØG! Ville ønske man som institution kunne få længere tid til at finde ud af det hele og at kommunenen ville spytte penge i kassen til deres ide!
Tror langt de fleste børn får gode madpakker med, så man kunne i stedet sætte en anden indsats for at undgå fedme og dårlig ernæring,.. hvad med rådgivning osv....
Hisner herfre mig (pæd. studerende mor til lærke der går i vuggestue, hvor jeg også sidder i forældrerådet)
Anmeld