Den tvungne madordning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2009

lonemus

LærkesFar skriver:

det lyder super rart... Men det jo (mener jeg) jo desværre slut når alt det her starter, for så kan de jo kun selv lave og tilberede mad hvis de har et køkken, ellers skal de have udefra, eller fra en anden børnehave, vuggestue fra samme distrikt...
Ret mig endelig hvis jeg er helt galt på den

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, forgive me

Men har alle institutioner ikke et køkken?? - de har da i hvert fald et køleskab til madpakkerne, derfor har jeg nok altid taget forgivet de også har haft et lille køkken......er dette ikke tilfældet??

Jeg ville have det rigtig dårligt med mine børn skulle have madordninger udefra - så er der jo ingen forskel i man selv smurte madpakken, andet end at vi som forældre sparede en hulens masse penge!

Jeg vil absolut give tachia ret i, at den her ordning ikke virker gennemtænkt, kun som et nyt sted for kommunnen at indhente nogle penge......! Jeg syntes det er så frækt, at de sætter priserne så meget op om måneden...undskyld mig, men de 3772.- kr jeg betaler allerede nu, kan jeg altså godt mærke om måneden...og så skal jeg til at betale mere.... For at kunne betale de 3772.- kr skal jeg ud at tjene næsten 8000.- kr - det er jo en hel månedsløn for mange.....syntes det er tyveri!

Lone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2009

Munder

Men har alle institutioner ikke et køkken?? - de har da i hvert fald et køleskab til madpakkerne, derfor har jeg nok altid taget forgivet de også har haft et lille køkken......er dette ikke tilfældet??

Det er ikke alle institutioner der har plads til et produktionskøkken. I vores kommune er der flere institutioner der ikke kan lave mad selv, og derfor må få det udefra.

Dog arbejdes der på, at der kan blive leveret mad fra de andre institutioner, så man undgår løsningen med catering eller noget i den dur, men lur mig om det ikke ender med det...

Anmeld

24. april 2009

CRS

jo de har alle det nævnte køleskab... men de har ikke alle et køkken der betyder de selv må lave maden (et godt nok køkken) også skal de have mad udefra eller fra en anden institution... men der kommer så et nyt problem, kan man transportere maden hygiejnisk nok institutionerne imellem? eller skal man til at bruge nye Midler der også? flere nedskæringer måske... tror det kan ende noget trist alt det her...

Anmeld

24. april 2009

linemus

lonemus skriver:

Jeg ville have det rigtig dårligt med mine børn skulle have madordninger udefra - så er der jo ingen forskel i man selv smurte madpakken, andet end at vi som forældre sparede en hulens masse penge!

I vores børnehave er der et lille køkken, hvor madmor bager osv. Men det er ikke stort nok/godkendt til (der er nogle bestemte krav), at de må lave mad selv. Fx må de ikke selv lave frikadeller, men skal købe dem færdiglavet osv. Med madordningen vil det blive til, at de skal have mad udefra. Og hvem ved, hvad det bliver...

Man kan jo vælge stadig at give sit barn madpakke med. Det er tilladt. Man skal bare stadig betale.......

Anmeld

24. april 2009

Sweet1978

Har stemt "Nej", synes det bliver svært at styre sin økonomi og indkøb, hvis der er fordyrende faste udgifter og man kun skal handle i små mængder, fordi det kun er til det halve af familien. Det er min erfaring at det altid er billigst at købe ind i store mængder, og jeg gider da ikke give unødigt mange penge for mine børns mad bare fordi regeringen får en fiks idé...

Anmeld

24. april 2009

finkedinke

Da jeg først hørte om ideen var jeg udelukkende positiv. I min lille naive verden forestillede jeg mig at børnene var med til at lave maden og at man kunne servere god, næringsrig og økologisk mad. Og måske endda få de lidt kræsne børn til at smage noget de ikke ville spise fordi de kan se de andre børn spiser det. Der er så mange muligheder for at gøre det til en hyggelig og pædagogisk stund for børnene. Det er synd at man forspilder den mulighed.

Som dagplejer støder jeg også ofte på at man glemmer at børn også er mennesker med behov og ikke bare tal på papiret.
Hvor mange af de kære folkevalgte i kommunerne og på christiansborg ville mon bryde sig om at få den mad vi skal til at servere for vores børn. Selv håber jeg på at vi kan få væltet vores borgmester og rykket ved magtbalancen i kommunen når vi skal til valg senere på året.
Berith

Anmeld

24. april 2009

tascia

lonemus skriver:

Jeg vil absolut give tachia ret i, at den her ordning ikke virker gennemtænkt, kun som et nyt sted for kommunnen at indhente nogle penge......! Jeg syntes det er så frækt, at de sætter priserne så meget op om måneden...undskyld mig, men de 3772.- kr jeg betaler allerede nu, kan jeg altså godt mærke om måneden...og så skal jeg til at betale mere.... For at kunne betale de 3772.- kr skal jeg ud at tjene næsten 8000.- kr - det er jo en hel månedsløn for mange.....syntes det er tyveri!

Lone

men der er 700 regler når der skal laves mad! i vores 4 inst. vil det koste over 100000 at gøre dem i stand til at lave mad i!!!

og hvis man skal ansætte en køkkenassistent/madmor skal det tages af pædagogtimerne, altså færre hænder til børnene.

vi undersøgte også hvordan muligheden for varm mad udefra var, og det fik vi af vide at vi skulle have nogle specielle kasser til transport, som (hold fast) ville koste 80000 for 4 inst. at anskaffe sig.

så af hensyn til både personale og for vores egen skyld (børnene) og det økonomiske aspekt, faldt valget på kold mad udefra.

Anmeld

24. april 2009

Honningblomst

Hvis der bliver brugt de penge der skal på ordningen...laves køkkener i alle inst. der kan bruges, ansættes folk til t lave mad, så pædagogerne ikke skal bruge tid på det, for det er ikke deres opgave og hvis der tages individuelle hensyn...så synes jeg da det er genialt og ville ønske det var på samme måde i skoler.
Men spares der så kvaliteten ikke er god og personalet skal bruge for meget tid og ressourcer på det, så er det bestemt ikke godt at indføre.
Hernede kan prisen på inst. stige med 450-500kr pr måned...
Knus Eva..

Anmeld

24. april 2009

CRS

Det det store problem ved det hele... pengene går kun til mad og til friplads forældres mad... hvis der er ekstra udgifter vil det gå ind under de forskellige institutioners egen økonomi, hvilket vil betyde at der skal spares andre steder...

Anmeld

24. april 2009

Honningblomst

LærkesFar skriver:

Det det store problem ved det hele... pengene går kun til mad og til friplads forældres mad... hvis der er ekstra udgifter vil det gå ind under de forskellige institutioners egen økonomi, hvilket vil betyde at der skal spares andre steder...

Det kommer jo an på hvad og hvordan kommunen vælger at gøre...men som skrevet er svagheden hvis det gør kvaliteten af mad og pasning dårligere og så tænker jeg om man mon får tilskud til mad også eller??
Men overordnet er det en super ide...det r eller burde bare ikke forringe pasningen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.