Den tvungne madordning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er i tilhængere af den tvungne madordning?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.069 visninger
53 svar
0 synes godt om
24. april 2009

Liva

Hej allesammen

Jeg kunne godt tænke mig at der var nogen der kunne sætte mig ind i fordelene ved den tvungne madordning i daginstitutionerne efter nytår, for jeg har altså lidt svært ved at se dem.

Personligt synes jeg det tenderer til formynderi, at staten skal bestemme hvad mit barn skal spise til frokost, og ja, jeg kan faktisk kun se ulemper: pasningen bliver dyrere uden at der er mere tid til omsorg for mit barn, kan ikke se at der er råd til kvalitetsmad, det er svært at tilgodese alle (religion, allergi, vegetar og andre faktorer). Samtidig mener jeg der er risiko for, at børnene bliver opdraget til at mad, det er noget man køber ude, hvis i forstår mig, og meget af det mad man kan købe rundt omkring er junk.

Nu skal min ældste så først starte i børnehave til august, og jeg ved så ikke om det der med børnenes madpakker i virkeligheden er et uoverskueligt helvede; jeg havde måske forestillet mig det også ville være lidt hyggeligt at smøre madpakker sammen...

Hvad mener i, er i for eller imod, og kan i se fordelene...

Kh Liva

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2009

lonemus

Jeg har stemt både og....

....Jeg syntes jo det lyder hyggeligt for børnene, at de selv kan være med til at smøre maden osv., samt det måske giver en større hygge ved bordet.

...men jeg er imod kommunerne tager overpriser for ordningen. En børnehave havde lavet et forsøg med 120 kr om måneden pr barn, hvilket var rigeligt. Mens kommunen tager 480 kr mener jeg det er. DET er noget svineri.
Lige nu betaler jeg 3772 om måneden for 2 børn i vuggestue. Til august starter min datter i børnehave, hvor vi skal betale 3200 for begge børn. Men pr 1/1 skal jeg betale 4000 for begge børn............totalt overpriser

....jeg er også i mod der bliver mindre tid til mit barn pga ordningen - institutionerne har ikke megen tid til overs, de bliver nødt til at stoppe legene før dagligt, for at gøre klar til frokost osv.

Lone

Anmeld

24. april 2009

Janep

Jeg sys ikk rigitg det er en god ide.. Min datter ska først starte i dp nu her så jeg kommer til at opleve det med hende.

Jeg vil hellere smør madpakke tror jeg. Så kan børnen selv bestemme hvad de vil ha med, de får hvad de kan li og så er jeg sikker på at det er ordenligt mad hun får.

Og ja så blir der dyre at få dem passet. Jeg sys det er en dum ordning.
Men det kan jo være jeg skifter mening når hun engang skal i børnehave

Anmeld

24. april 2009

CRS

Ja det er fine overpriser... men kun ca halvdelen går reelt til selve maden, resten går til at dække ind for folk som har fripladser... det jo ok de ikke skal betale, er jo ikke sjovt ingen penge at have... men det betyder at det bliver ca 300 kroner på mad pr mnd. Det meget mad jeg kan lave for de penge, men tror desværre ikke at kommunen laver det godt... det bliver jo nok desværre plejehjems mad... Plus jeg bor i århus, så Louise gade har beluttet århus skal gå forrest, hvilket betyder det fra august allerede... sån noget R..

Anmeld

24. april 2009

tascia

lonemus skriver:

....Jeg syntes jo det lyder hyggeligt for børnene, at de selv kan være med til at smøre maden osv., samt det måske giver en større hygge ved bordet.

det lyder rigtig godt hvis det er sådan det skal forgå i jeres inst. men 90% af tilfældende er det ønsketænkning!

de fleste inst. er ikke udstyret således at børnene kan indrages i tilberedning af maden.

Anmeld

24. april 2009

lonemus

tascia skriver:

det lyder rigtig godt hvis det er sådan det skal forgå i jeres inst. men 90% af tilfældende er det ønsketænkning!

de fleste inst. er ikke udstyret således at børnene kan indrages i tilberedning af maden.

Ja, jeg ved godt de mange steder ikke har tid til at inddrage børnene, men det går de heldigvis meget op i i vores vuggestue Her holder de ofte en fin frokost med due på bordet, hvor børnene selv er med - selvfølgelig kun de store børn
Så skal vi forældre tage 1 ting med hver - f.eks. rugbrød, leverpostej osv.
Og så får de den ene dag lov til at hygge med 1 glas saftevand.

Og det er virkelig en stor succes, børnen elsker det

Anmeld

24. april 2009

tascia

Jeg er så meget modstander at jeg bliver helt ophidset af at snakke om emnet!!!

jeg sidder i forældrerådet i vores inst. som er en inst. i Århus kommune hvilket betyder det allerede skal indføres fra aug 09.

jeg kan fortælle at vi skal have rugbrød 5 dage om ugen fra nabobyens lokalcenter. der er mad for 17 kr. om dagen pr. barn, hvilket betyder at inst. selv må finde 3 kr. pr. barn pr. dag da der kun er 14 kr. til rådighed.. det betyder de skal tages et andet sted fra!!! derudover over er det ikke plads, til økologi, hjemmebag etc. det er der ganske enkelt ikke økonomi til.

prisen er udreget således at der er indregnet søskenderabat, fripladser og i vores tilfælde modulordning, men sjovt nok så skal de børn jo også have middagsmad, så det er i mine øjen en helt absurd måde at regne det ud på!

Da jeg første gang hørte om ordningen tænkte jeg, det lyder da okay, jeg slipper for at smørre 4 madpakker om dagen! you wich, for det er alt for flot at kalde det en kostordning når det eneste måltid de får er frokost. Jeg skal stadig smørre 2 madpakker dagligt og samtidig betale små 1000 kr. mere om mdr. Jeg er ret sikker på jeg kan smørre mange madpakker for 1000 kr.
rundt regnet koster det os pr. 1 aug. 5200 kr. for at have 2 børn i inst. og der er indregnet søskenderabat plus at den ene er BH- barn og derfor er billigere.

Hvis man skal indføre en kostordning skal det gøres ordenteligt, det her er på ingen måder gennemtænkt og realistisk, jeg synes det så pinligt og jeg forstår ikke de kan være sig selv bekendt

//Natascia

Anmeld

24. april 2009

CRS

det lyder super rart... Men det jo (mener jeg) jo desværre slut når alt det her starter, for så kan de jo kun selv lave og tilberede mad hvis de har et køkken, ellers skal de have udefra, eller fra en anden børnehave, vuggestue fra samme distrikt...
Ret mig endelig hvis jeg er helt galt på den

Anmeld

24. april 2009

Jordbærpigen

Jeg kan kun være enig i, at det er en latterlig ordning.. Hørte i radioen i går, at et af de catering firmaer som skal levere maden, sater på SUND mad dvs. bl.a. FRIKADELLER MED KARTOFFELSALAT - det er sgu da ikke sund mad!!

Jeg har selv arbejdet i køkkenet i en inst. i Århus og det budget som kommunen har fastlagt holder jo ikke en meter.. kom dog ind i kampen!!!

Anmeld

24. april 2009

Munder

Der er i forvejen en fantastisk madordning i vores integrerede institution. Der bliver lavet mad til vuggestuebørnene, og børnehavebørn kan spise med for 300 kr. pr.md. (alle børnehavebørn uden undtagelse deltager, da det er fantastisk mad)

I den nye ordning stiger prisen til 500 kr. og vores madmor vil få færre midler til at handle for. Køkkenet skal laves om, og børnene må ikke mere hjælpe med tilberedningen.

På den baggrund mener jeg ikke det er den bedste ordning. Jeg synes dog vi er heldigt stillet, da vores institution er gearet til egen madproduktion. Jeg synes det er værre for dem der skal have plejehjemsmad, catering eller noget i den dur.

Så jeg er absolut ikke lykkelig for ordningen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.