Vi er nogle madsvin. HJÆLP. Retter der kan fryses.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2012

Frk-Lotusblomst

Sally-Slingshot skriver:

Det er også mange ting.. Men du er bevidst om det og det er det vigtigste.

Vi fryser også pålæg, så det kan man sagtens 

Ja vi er meget bevidste om det, det har så også været virkelig slemt denne gang.

Men sådan er det jo.. Nu skal det laves om.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2012

Frk-Lotusblomst

Lone Jakobsen skriver:

uh jeg bliver helt dårlig når jeg læser om jeres madspild her bliver praktisk talt intet mad smidt ud:

* tag kun det pålæg op der kan bruges indenfor en alm. uge. bruger i ikke madpakker, så nøjes fx. med en leverpostej og en ost.

*ost kan rives og fryses til at komme ovenpå retter senere

*youghurt der er for gammel kan bruges til at bage med. (temperaturen i ovnen slår bakterierne ihjel)

*selv om datoen er overskredet er meget mad helt okay, brug dine sanser, duft, føl, mærk og smag

* grønsager der har det lidt skidt, kan ofte bruges i supper eller sammenkogte retter. gullerødder kan skrælles og koges, frugt kan bruges i smoothies, kål kan snittes, skoldes og fryses, det kan champignoner, broccoli og mange andre ting også

* bliver franskbrødet for tørt, så lav det brødcroutoner, eller lav toast til aften, evt. blend det og brug det til rasp. tørt rugbrød kan laves til ymerdrys.

nemme retter der kan fryses kan fx. være:

lasagne

pizzaer

pizza snegle

pølsehorn

supper

sammenkogte retter af enhver slags

har desværre lidt travlt, men håber sørme du får styr på det, for kan slet ikke bære at tænke på alt det du smider ud.

Lone

Mange tak for de mange råd.

Jeg er "desværre" sådan at når maden blvier for gammel ryger det ud. Jeg kan ikke med mad der ahr overskredet datoen. Jo måske lige et par dage, men så er det, det.
Så genbrug er ikke mig.. Vi skal bare lære at begrænse os og det vil vi gøre ved at fryse ned. Idag har vi handlet ind, halvdelen af osten og pålæget er kommet i fryseren klar til når det skal bruges. Der er lavet masser af mørbradgryde hvor resten er klar til fryseren.

Anmeld

7. maj 2012

Savannah

Frk-Lotusblomst skriver:

Ja vi er meget bevidste om det, det har så også været virkelig slemt denne gang.

Men sådan er det jo.. Nu skal det laves om.

Det er et skridt i den rigtige retning. Vi øver os stadigvæk

Anmeld

7. maj 2012

Frk-Lotusblomst

Sally-Slingshot skriver:

Det er et skridt i den rigtige retning. Vi øver os stadigvæk

Lige præcis.

til os.

Anmeld

7. maj 2012

Savannah

Frk-Lotusblomst skriver:

Lige præcis.

til os.

Nemlig!

Anmeld

7. maj 2012

MariaJ

Langt de fleste middagsretter kan fryses. Jeg fryser altid rester, hvis jeg jeg ikke er stensikker på at vi spiser dem dagen efter. Hellere tage det op af fryseren igen to dage senere end at være nødt til at smide det ud, fordi man ikke fik det spist. Ris og pasta kan godt fryses. Det bliver ikke helt så godt igen som første gang, men pasta der har været frosset kan fx gratineres i ovnen med tomatsauce og ost, så gør det ikke så meget at den ikke er helt "frisk" længere. Kartofler bliver mærkelige hvis de har været frosset, så retter med kartoffel fungerer bedst, hvis man kan nøjes med at fryse sauce/kød/grønt.

Ellers fryser vi altid overskydende pålæg, brød, smør, mælk og lignende, hvis vi har købt stort ind. På den måde kan du hente en ting ad gangen i fryseren og undgår at indkøbene ligger i køleskabet og bliver for gamle.

Anmeld

7. maj 2012

Frk-Lotusblomst

MariaJ skriver:

Langt de fleste middagsretter kan fryses. Jeg fryser altid rester, hvis jeg jeg ikke er stensikker på at vi spiser dem dagen efter. Hellere tage det op af fryseren igen to dage senere end at være nødt til at smide det ud, fordi man ikke fik det spist. Ris og pasta kan godt fryses. Det bliver ikke helt så godt igen som første gang, men pasta der har været frosset kan fx gratineres i ovnen med tomatsauce og ost, så gør det ikke så meget at den ikke er helt "frisk" længere. Kartofler bliver mærkelige hvis de har været frosset, så retter med kartoffel fungerer bedst, hvis man kan nøjes med at fryse sauce/kød/grønt.

Ellers fryser vi altid overskydende pålæg, brød, smør, mælk og lignende, hvis vi har købt stort ind. På den måde kan du hente en ting ad gangen i fryseren og undgår at indkøbene ligger i køleskabet og bliver for gamle.

Det er super med alle disse to do's.

For selvom man godt har vist mange af tingene har man bare lige brug for en godkendende nikken så man ved man gør det rette.

Mange tak..

Anmeld

8. maj 2012

tarkoflen

Frk-Lotusblomst skriver:

Puuha, jeg har lige fyldt 2,5 pose med madvarer. :/ Ej det er så flovt.. 2 hele yogurt, 1 koldskål, ost, flere pakker påæg, minimum 5 der ikke var åbnet.. Ej så pinligt altså. Er SLET IKKE stolt af det.. :/

Du kan sagtens fryse dit pålæg ned, hvis du køber store portioner, så skal du bare tage en pakke op dagen før du skal bruge det!

Hvis I gerne vil have noget forskelligt, så kan du jo pakke pålægget om i mindre pakker med forskelligt pålæg, så I bare kan tage en enkelt pakke op, og så har I lidt forskelligt, så det ikke bliver for trist

Ost kan du også sagtens fryse og bruge i madlavning, det smuldre noget mere, hvis du skal bruge det til madpakker eksempelvis...

Smør, mælk og fløde kan også fryses, fløde kan dog ikke piskes, men bruges i sovs og det kan mælken selvfølgelig også...

Vi er begyndt at fryse næsten alle rester ned, for det er vist de færeste ting, der ikke kan tåle at blive frosset. Det eneste jeg ikke er pjattet med bliver varmet op igen er fisk, men det er nok bare mig

Anmeld

8. maj 2012

Frk-Lotusblomst

Du kan sagtens fryse dit pålæg ned, hvis du køber store portioner, så skal du bare tage en pakke op dagen før du skal bruge det!

Hvis I gerne vil have noget forskelligt, så kan du jo pakke pålægget om i mindre pakker med forskelligt pålæg, så I bare kan tage en enkelt pakke op, og så har I lidt forskelligt, så det ikke bliver for trist

Ost kan du også sagtens fryse og bruge i madlavning, det smuldre noget mere, hvis du skal bruge det til madpakker eksempelvis...

Smør, mælk og fløde kan også fryses, fløde kan dog ikke piskes, men bruges i sovs og det kan mælken selvfølgelig også...

Vi er begyndt at fryse næsten alle rester ned, for det er vist de færeste ting, der ikke kan tåle at blive frosset. Det eneste jeg ikke er pjattet med bliver varmet op igen er fisk, men det er nok bare mig

Sikke mange goe ideer i giver.
Igår pakkede jeg lige forskellige pålæg i en bøtte så der er til næste uge
Halvdelen af osten røg også i fryseren.

Havde faktisk ikke tænkt på det med piskefløden. Har lige nu ca 2 dl piskefløde tilbage der ikke vil blvie brugt men bare smidt ud om et par dage. Det kan jeg vel bare fryse ned så og bruge det i flødesovs på et tidspunkt f.eks?

Det er total godt jeg oprettede dette emne selvom det er ret flovt, for nu er jeg virkelig opsat på at gøre en forskel på den front herhjemme.

Og så er jeg nok lidt lige som dig ang. fisken. det ville jeg heller ikke fryse og spise igen. :/

Anmeld

8. maj 2012

tarkoflen

Frk-Lotusblomst skriver:

Sikke mange goe ideer i giver.
Igår pakkede jeg lige forskellige pålæg i en bøtte så der er til næste uge
Halvdelen af osten røg også i fryseren.

Havde faktisk ikke tænkt på det med piskefløden. Har lige nu ca 2 dl piskefløde tilbage der ikke vil blvie brugt men bare smidt ud om et par dage. Det kan jeg vel bare fryse ned så og bruge det i flødesovs på et tidspunkt f.eks?

Det er total godt jeg oprettede dette emne selvom det er ret flovt, for nu er jeg virkelig opsat på at gøre en forskel på den front herhjemme.

Og så er jeg nok lidt lige som dig ang. fisken. det ville jeg heller ikke fryse og spise igen. :/

Jeg synes det er mega sejt at du har oprettet den og er så ærlig! Vi er heller ikke altid gode til at få brugt vores rester, men forsøger at blive bedre og tror sådan en tråd er en god start til at blive bedre

Men du kan sagtens bruge både fløde og mælk der har været frosset til sovs og retter du ellers ville bruge det i. Det er bare ikke særlig spændende at drikke

Man kan også fryse det ned i isterningeposer, hvis man har for meget til en omgang sovs eller bare dele det op i fryseposer!

Vi fryser også altid en rest vin, hvis vi har det, for det pepper altså bare en kedelig kødsovs rigtig meget op, og så går det ikke til spilde!

I aften skal vi have fyldt pasta og så kom jeg lige i tanke om, at vi havde noget rugbrød i fryseren og det bliver lavet til croutonner, og det er bare super lækkert! Og så får man også brugt det tørre brød, det kan jo laves af alle typer brød og hvis det skal smage af lidt, så er det super lækkert med krydderier på panden

Jeg er en af dem, der bruger mine sanser rigtig meget, før jeg smider ud! Synes det er for ærgeligt at smide en fuld ymer ud, som aldrig har været åbnet, for den kan UDEN problemer holde sig men man skal selvfølgelig turde stole på sine sanser

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.