Vegetar/Veganer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2012

Nettemor

Himmelsmil skriver:

Og mht. madopskrifterne var det daen god idé.

Vil se om jeg 'kan få tid' til at oprette en sådan tråd.

Indtil da vil jeg virkelig anbefale hende her. Hendes blog er meget inspirerende og hun blev desuden kåret som DK's bedste madblogger i 2011

http://hijaluna.wordpress.com/

Det vil jeg da helt sikkert kigge på

Men jeg vil nu stadig glæde mig til sådan en tråd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2012

Kofoed.

Himmelsmil skriver:

Vores børn vælger selv, den dag de er bevidste om deres valg. Hvis du forstår Vi har tænkt at forklare, på en børnevenlig måde, hvorfor vi har valgt at leve som vi gør, og så må de ellers selv vælge hvad de ønsker

De 'kød-proteiner' som er vigtige at få for en vegetar/veganer findes især i bønner, linser, kikærter, tempeh, tofu, broccoli, nødder og diverse andet frugt og grønt. - Dertil vil jeg lige sige at man som vegetar/veganer selvfølgelig skal sørge for at spise disse mindst to gange om ugen - Og nogle bliver nødt til at tage kosttilskud med vitaminer. Men ikke alle

Synes det lyder som en god måde at gøre det på.

For han så kød i ny og næ, når han når den alder eller hil i bare give endnu mere protein alternativer.

Anmeld

16. marts 2012

MRN

Synes emnet er rigtig spændende. 

Jeg er kostfaglig eneansvarlig i en vegetarisk udflytterbørnehave. Laver spændende og varierende madplaner hver uge, hvor jeg "bare" erstatter kød med nødder, kikærter, bønner, linser osv. 

Privat her hjemme spiser vi kød - men har flere kødfrie dage om ugen :-) 

Bonus udover dyrevelfærd er at man sparre penge. Økologisk kød koster en formue!!! 

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Månsson skriver:

Nu tænker jeg så hva med jeres tøj, meget tøj og sko indeholder jo efterhånden os skind,uld,pels, silke eller bi voks køber i så specielle steder eller hvordan kommer man ud over det, der er vel ikke vare deklaration på tøj??

Fedt at du spørger til det!

Jeg går personligt aldrig med pels, læder osv. MEN jeg har et lammeskindstæppe i barnevognen (som jeg selv fik som baby) og jeg har en uld-poncho (staves?). Jeg har disse fra landbrug og steder jeg kender. Hvis du forstår - ikke fra en eller anden 'ukendt'..

Men tror faktisk de fleste veganere også tænker på pels, skind og diverse andet der kommer af dyr

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Zeus skriver:

Det er ikke et angreb på dig! Bare lige for at få det på det rene

Men af de grunde jeg har haft, til ikke at gå helt væk fra kød, er fordi jeg tænker at det er MEGA besværligt at skulle sætte sig ind i alt det med næringstoffer osv, og fordi jeg ikke gider laver 2 forskellige måltider hver gang vi skal spise

Og den skrækhistorie der var for et par år siden, med et engelsk par der levede på den måde. Deres 12-årige datter blev indlagt pga. det, og lægerne udtalte bagefter, at hun havde en krop som en 80-årig fordi hun manglede stort set alle næringstoffer Hvor opmærksomme er i til hverdag, i forhold til at få alt hvad i har brug for? Og vil jeres søn få kød/fisk/? indtil han selv kan vælge, eller har i valgt for ham indtil videre?

Hej

Ja, der er desværre flere skrækhistorier frem for de gode happy-endings Og det er jo meget sørgeligt med parret og deres datter.. ØV.. Men tror simpelthen at parret ikke har været nok på banen med at give deres datter hvad hun skulle have.

Og vi vil på bedst mulig vis give vores søn hvad han behøver for ikke at komme i underskud. Han skal fx. have bønne/linse mos nu hvor han bliver 6 mdr. for at give ham de proteiner som fx er i fisk/kylling.

Vi vælger for ham indtil han selv kan vælge Vi tænker meget på det i hverdagen! Min kæreste er uddannet kok, og arbejder som bager nu. Han ved en del om at sammensætte madretter - og det er vist også ham der er overmanden i køkkenet  

Anmeld

16. marts 2012

L&V

Himmelsmil skriver:

Fedt at du spørger til det!

Jeg går personligt aldrig med pels, læder osv. MEN jeg har et lammeskindstæppe i barnevognen (som jeg selv fik som baby) og jeg har en uld-poncho (staves?). Jeg har disse fra landbrug og steder jeg kender. Hvis du forstår - ikke fra en eller anden 'ukendt'..

Men tror faktisk de fleste veganere også tænker på pels, skind og diverse andet der kommer af dyr

okay tænker os at det må være det sværeste at undgå for bare i et par nike kondisko kan der jo være skind..

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Kofoed. skriver:

Synes det lyder som en god måde at gøre det på.

For han så kød i ny og næ, når han når den alder eller hil i bare give endnu mere protein alternativer.

Regner med at han vil komme til at spise som vi gør, og alt hvad det inkluderer - protein alternativer og så videre

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

MRN skriver:

Jeg er kostfaglig eneansvarlig i en vegetarisk udflytterbørnehave. Laver spændende og varierende madplaner hver uge, hvor jeg "bare" erstatter kød med nødder, kikærter, bønner, linser osv. 

Bonus udover dyrevelfærd er at man sparre penge. Økologisk kød koster en formue!!! 

Lækkert! Og dejligt at høre. Hvor ligger den børnehave? (hvis jeg må spørge - kunne jo være det blev aktuelt)

Ja, jeg synes nemlig tit at jeg møder folk som er frustreret over vores valg, og ikke kan forstå at man kan leve uden kød. Men det er altså muligt, hvis man ønsker det..

Anmeld

16. marts 2012

Zeus

MRN skriver:

En vegetar børnehave Det har jeg godt nok aldrig hørt om før..

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Månsson skriver:

okay tænker os at det må være det sværeste at undgå for bare i et par nike kondisko kan der jo være skind..

Ja, det er nemlig rigtigt.. Der er utrolig meget tøj/sko osv som indeholder skind eller noget andet fra et dyr.

Jeg ved at der findes et hav af hjemmesider der forhandler 'dyrefrit' tøj, såsom hamp og hør tøj. Men så skal man jo bestille over nettet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.