Vegetar/Veganer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2012

Røverdatter

Kofoed. skriver:

Hvad er så jeres plan med jeres barn/børn? Skal de selv vælge? hvordan vil i så give proteiner (ved der er andre måder)? Ja, og sådan?

Vores børn vælger selv, den dag de er bevidste om deres valg. Hvis du forstår Vi har tænkt at forklare, på en børnevenlig måde, hvorfor vi har valgt at leve som vi gør, og så må de ellers selv vælge hvad de ønsker

De 'kød-proteiner' som er vigtige at få for en vegetar/veganer findes især i bønner, linser, kikærter, tempeh, tofu, broccoli, nødder og diverse andet frugt og grønt. - Dertil vil jeg lige sige at man som vegetar/veganer selvfølgelig skal sørge for at spise disse mindst to gange om ugen - Og nogle bliver nødt til at tage kosttilskud med vitaminer. Men ikke alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2012

Nettemor

Himmelsmil skriver:

Dejligt med interessen

I korte træk er en vegetar en der ikke spiser kød (heller ikke fisk), men spiser gerne mælkeprodukter, æg og honning. En veganer spiser ikke kød, mælkeprodukter, æg og honning.

Det er faktisk blevet ret misforstået indenfor området omkring næringsstoffer, forstået på den måde at mange, ja nærmest alle, næringsstofferne er at finde i diversefrugt og grønt. Fx. giver bønner, linser, nødder og kikærter de proteiner som er i kød. Derudover giver diverse frugter rigtig mange vitaminer og mineraler.
(Nogle veganere og vegetarer tager et kosttilskud af B12 vitaminet)

Vi har valgt livsstilen dels pga. etiske overbevisninger såsom forurening, sundhed, dyremishandling osv. Og dels pga. jeg simpelthen bare mistede lysten til kød. Vi føler ikke at det lægger til vores natur at spise kød og animalske produkter. Vi tror på at vores krop er 'indrettet' til planteføde (ex. tarmene, mavesækken, cellerne)

Hvis mine børn vælger at spise kød, så får de naturligvis lov til det!

Slik har været én af de ting jeg har elsket som barn/ung, og jo - til tider kan det da være svært - men det er mest i frohold til familiesamkomster osv. Men man kan efterhånden finde utrolig meget slik uden gelatine i helsekostbutikker, og man lærer med tiden hvad der er med og uden gelatine

Håber du kunne bruge det

Tusind tak for dine svar

Så lærte jeg også noget idag

Hvad så når I er til familiefester. Får jeres børn så også lov til at smage af det de andre har med til tag-selv-bordet? (altså hvis det er sammenskuds gilde) Altså hvor 'fanatiske' er I?

Jeg synes at du og Dinna88 bør lave en tråd med en masse af jeres opskrifter. Kunne nemlig godt tænke mig at indføre en kødfri dag og ugen men jeg har ikke de vilde ideer om hvordan og hvorledes.  Så det kunne være mega fedt. Fx i madopskrifter og så den bliver låst til at den altid ligger for oven  

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

nettemor skriver:

Tusind tak for dine svar

Hvad så når I er til familiefester. Får jeres børn så også lov til at smage af det de andre har med til tag-selv-bordet? (altså hvis det er sammenskuds gilde) Altså hvor 'fanatiske' er I?

Jeg synes at du og Dinna88 bør lave en tråd med en masse af jeres opskrifter. Kunne nemlig godt tænke mig at indføre en kødfri dag og ugen men jeg har ikke de vilde ideer om hvordan og hvorledes.  Så det kunne være mega fedt. Fx i madopskrifter og så den bliver låst til at den altid ligger for oven  

Altså nu er vores søn 5 måneder gammel, og han er vores eneste barn, indtil videre .

Når vores dreng er stor nok til at forstå hvorfor vi har valgt at leve som vi gør, så får han selv lov til at tage valget om han vil spise hvad de andre har medbragt..

Tror ikke vi er så fanatiske. Jeg er nok den der er mindst fanatisk af min kæreste og jeg

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Dinna88 skriver:

Det er såååååååååå besværligt, hvis ikke man kender til det, har selv været der Og så er soyamælk f.eks. HUNDEdyrt! 

Så længe man selv er okay med upserne, så går det hele jo nok Der sker dog ingen upsere med andet end fisk og mælkeprodukter her!

Ja det er ret dyrt! Men eeelsker det! Er begyndt at lave vores egen mandelmælk, og rismælk kan man jo også selv lave - og dét er billigt

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

nettemor skriver:

Tusind tak for dine svar

Og mht. madopskrifterne var det daen god idé.

Vil se om jeg 'kan få tid' til at oprette en sådan tråd.

Indtil da vil jeg virkelig anbefale hende her. Hendes blog er meget inspirerende og hun blev desuden kåret som DK's bedste madblogger i 2011

http://hijaluna.wordpress.com/

Anmeld

16. marts 2012

tarkoflen

Jeg er også nysgerrig på hvorfor man vælger kød fra, så kigger lige med her. Synes det er rigtig fint I gør hvad er bedst for jeres familie, og fedt at I også godt kan se på os andre kødspiserer som lige så normale som jer selv

Og som Nettemor skriver, så er jeg også rigtig intersseret i yndlingsopskrifterne vi kunne også godt bruge lidt inspiration til at enten få en kødfri dag eller en anden måde at bruge bønner og kikærter og sådan noget på.... Vil helt sikkert tjekke bloggen ud!

Anmeld

16. marts 2012

tarkoflen

Og tak for indblikket i jeres valg

Anmeld

16. marts 2012

L&V

Himmelsmil skriver:

Hej med jer!

Jeg blev inspireret af Sarab's tråd hvor hun svarer på eventuelle spørgsmål mht. det at være gift med en muslim.

Så derfor opretter jeg denne tråd hvor jeg gladeligt vil svare (så godt jeg nu kan) på spørgsmål vedrørende vegetarismen/veganismen.

Vi lever selv vegansk herhjemme, efter at have været vegetarer i over tre år. Og da vi har valgt denne livsstil møder jeg ofte folk der spørger ind til det, så vil gerne videregive info så godt som jeg nu kan

Jeg ønsker ikke at der skal være 'krig' på tråden, så beder jer om ikke at 'angribe' mig Jeg vil heller ikke 'angribe' jer 

Så, spørg løs

Nu tænker jeg så hva med jeres tøj, meget tøj og sko indeholder jo efterhånden os skind,uld,pels, silke eller bi voks køber i så specielle steder eller hvordan kommer man ud over det, der er vel ikke vare deklaration på tøj??

Anmeld

16. marts 2012

Zeus

Himmelsmil skriver:

Altså nu er vores søn 5 måneder gammel, og han er vores eneste barn, indtil videre .

Når vores dreng er stor nok til at forstå hvorfor vi har valgt at leve som vi gør, så får han selv lov til at tage valget om han vil spise hvad de andre har medbragt..

Tror ikke vi er så fanatiske. Jeg er nok den der er mindst fanatisk af min kæreste og jeg

Det er ikke et angreb på dig! Bare lige for at få det på det rene

Men af de grunde jeg har haft, til ikke at gå helt væk fra kød, er fordi jeg tænker at det er MEGA besværligt at skulle sætte sig ind i alt det med næringstoffer osv, og fordi jeg ikke gider laver 2 forskellige måltider hver gang vi skal spise

Og den skrækhistorie der var for et par år siden, med et engelsk par der levede på den måde. Deres 12-årige datter blev indlagt pga. det, og lægerne udtalte bagefter, at hun havde en krop som en 80-årig fordi hun manglede stort set alle næringstoffer Hvor opmærksomme er i til hverdag, i forhold til at få alt hvad i har brug for? Og vil jeres søn få kød/fisk/? indtil han selv kan vælge, eller har i valgt for ham indtil videre?

Anmeld

16. marts 2012

Nettemor

Himmelsmil skriver:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.