Vegetar/Veganer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.036 visninger
55 svar
0 synes godt om
16. marts 2012

Røverdatter

Hej med jer!

Jeg blev inspireret af Sarab's tråd hvor hun svarer på eventuelle spørgsmål mht. det at være gift med en muslim.

Så derfor opretter jeg denne tråd hvor jeg gladeligt vil svare (så godt jeg nu kan) på spørgsmål vedrørende vegetarismen/veganismen.

Vi lever selv vegansk herhjemme, efter at have været vegetarer i over tre år. Og da vi har valgt denne livsstil møder jeg ofte folk der spørger ind til det, så vil gerne videregive info så godt som jeg nu kan

Jeg ønsker ikke at der skal være 'krig' på tråden, så beder jer om ikke at 'angribe' mig Jeg vil heller ikke 'angribe' jer 

Så, spørg løs

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2012

Dinna88

Lækkert at der er endnu en herinde Jeg lever selv halvt vegansk, dvs. så´meget som jeg nu kan, jeg er dog ikke så sart mht. fisk og mælkeprodukter.

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Dinna88 skriver:

Lækkert at der er endnu en herinde Jeg lever selv halvt vegansk, dvs. så´meget som jeg nu kan, jeg er dog ikke så sart mht. fisk og mælkeprodukter.

Dejligt 

Altså vi er først lige hoppet på veganer vognen for en måneds tid siden, og man skal da lige vænne sig til at kigge efter skummetmælkspulver i diverse madvarer

Men da jeg var gravid spiste jeg fisk 3 gange, så jeg har også lavet en 'upser' en gang imellem

Anmeld

16. marts 2012

Nettemor

Kan du ikke først og fremmest forklare mig forskellen ?

Og hvad gør i for at få alle de samme næringstoffer osv som vi får fra vores kød?

Hvordan kan det være I har valgt den livsstil?

Ville du have noget imod hvis dine børn valgte kødet til når de bliver voksne?

Er det ikke svært at afholde sig helt fra det? Det er vel både slik osv man skal være opmærksom på.

Det var vist det jeg lige tænkte på  

Anmeld

16. marts 2012

Dinna88

Himmelsmil skriver:

Dejligt 

Altså vi er først lige hoppet på veganer vognen for en måneds tid siden, og man skal da lige vænne sig til at kigge efter skummetmælkspulver i diverse madvarer

Men da jeg var gravid spiste jeg fisk 3 gange, så jeg har også lavet en 'upser' en gang imellem

Det er såååååååååå besværligt, hvis ikke man kender til det, har selv været der Og så er soyamælk f.eks. HUNDEdyrt! 

Så længe man selv er okay med upserne, så går det hele jo nok Der sker dog ingen upsere med andet end fisk og mælkeprodukter her!

Anmeld

16. marts 2012

ModerNatur

Jeg har altid ment at jeg selv er et åbent menneske der accepterer andre folks holdninger.. inklusive det at nogen mennesker lever som dig..  Hatten af for du gør det trods besværet..

MEN når det nu er sådan at nogen mennesker vælger en "ny livsstil" synes jeg ofte at de "ser ned" på os som stadig spiser kød drikker mælk osv.. og det irriterer mig grænseløst at man er et "bedre" menneske end dem der spiser kød..

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Dinna88 skriver:

Det er såååååååååå besværligt, hvis ikke man kender til det, har selv været der Og så er soyamælk f.eks. HUNDEdyrt! 

Så længe man selv er okay med upserne, så går det hele jo nok Der sker dog ingen upsere med andet end fisk og mælkeprodukter her!

Heller ikke her. Intet kød i vores hjem.. Og ja, hvis man selv er okay med det, er det jo ikke upsere

Anmeld

16. marts 2012

Kofoed.

Hvad er så jeres plan med jeres barn/børn? Skal de selv vælge? hvordan vil i så give proteiner (ved der er andre måder)? Ja, og sådan?

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

Issa skriver:

Jeg har altid ment at jeg selv er et åbent menneske der accepterer andre folks holdninger.. inklusive det at nogen mennesker lever som dig..  Hatten af for du gør det trods besværet..

MEN når det nu er sådan at nogen mennesker vælger en "ny livsstil" synes jeg ofte at de "ser ned" på os som stadig spiser kød drikker mælk osv.. og det irriterer mig grænseløst at man er et "bedre" menneske end dem der spiser kød..

Det er faktisk sjovt du skriver det, for jeg giver dig helt ret! Mange veganere/vegetarer kan virke arrogante og virke som at det er DEM der har taget det rigtige valg.

Jeg synes derimod at altspisende har valgt hvad der er rigtigt for dem - ellers ville de jo vælge ligesom jeg . For mig er det bare rigtigt uden kød og mælkeprodukter..

Og tak fordi du smed hatten!

Anmeld

16. marts 2012

Røverdatter

nettemor skriver:

Kan du ikke først og fremmest forklare mig forskellen ?

Og hvad gør i for at få alle de samme næringstoffer osv som vi får fra vores kød?

Hvordan kan det være I har valgt den livsstil?

Ville du have noget imod hvis dine børn valgte kødet til når de bliver voksne?

Er det ikke svært at afholde sig helt fra det? Det er vel både slik osv man skal være opmærksom på.

Det var vist det jeg lige tænkte på  

Dejligt med interessen

I korte træk er en vegetar en der ikke spiser kød (heller ikke fisk), men spiser gerne mælkeprodukter, æg og honning. En veganer spiser ikke kød, mælkeprodukter, æg og honning.

Det er faktisk blevet ret misforstået indenfor området omkring næringsstoffer, forstået på den måde at mange, ja nærmest alle, næringsstofferne er at finde i diversefrugt og grønt. Fx. giver bønner, linser, nødder og kikærter de proteiner som er i kød. Derudover giver diverse frugter rigtig mange vitaminer og mineraler.
(Nogle veganere og vegetarer tager et kosttilskud af B12 vitaminet)

Vi har valgt livsstilen dels pga. etiske overbevisninger såsom forurening, sundhed, dyremishandling osv. Og dels pga. jeg simpelthen bare mistede lysten til kød. Vi føler ikke at det lægger til vores natur at spise kød og animalske produkter. Vi tror på at vores krop er 'indrettet' til planteføde (ex. tarmene, mavesækken, cellerne)

Hvis mine børn vælger at spise kød, så får de naturligvis lov til det!

Slik har været én af de ting jeg har elsket som barn/ung, og jo - til tider kan det da være svært - men det er mest i frohold til familiesamkomster osv. Men man kan efterhånden finde utrolig meget slik uden gelatine i helsekostbutikker, og man lærer med tiden hvad der er med og uden gelatine

Håber du kunne bruge det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.