Shetlænder , hvor meget plads?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar 2012

Anonym trådstarter

MilleMus1988 skriver:

gamle dage 50 kg ikk gjordt noget, men nutidens shetlændere kan ikk tåle det på samme måde. .
vi plejer at have en maks vægt på 35 kg på vores når vi undeviser . .
og de må tilrides i en alder mellem 3 og 4 år . . men få en proff til det hvis det er, så i ikk får ødelagt ponyen ved at lave fejl måske eller prof og prof bare en der kan ihvertfald hehe . . en ung pige der har redet en del år og som har prøvet det fæør med en ældre . . .

hvis du skal op og ride, så skal i finde noget der har en højde på 125 + ellers bliver den for lille til at du kan ride rigtigt

har citeret det her fra nettet :

"Den islandske hest er først og fremmest en brugshest, hvor den største vægt lægges på gode rideegenskaber. Den skal være modig og selvstændig, villig og samarbejdsvillig. Den skal være nem at holde og må have god tilpasningsevne og frem for alt et godt sind.

Den islandske hest er en alsidig ridehest for voksne,  men egner sig også for børn. Den kan anvendes til alle former for ridning, lige fra skovture og familieridning til langdistanceridning og konkurrence."

Det lyder jo meget godt : )

som sagt har vi skove, marker og åbne steder man kunne besøge hver dag og få en ride eller træktur

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2012

kitra

Hmm jeg bliver lige lidt nysgerrig. Den lov med at heste skal gå min 2 sammen er den ikke væk igen? Jeg synes jeg har hørt at den blev trukket tilbage et år eller 2 efter den trådte i kraft? Noget helt andet. Jeg har selv heste og de går i løsdrift hele året hvor de har en togvogn at gå ind i og vi har aldrig dyrlæge udover vacc selvfølgelig, man siger en hest der går i løsdrift altid er i "form" og yderst sjældent fejler noget super nem måde at ha hest. De behøver ikke nødvendigvis wrap og hø mine får halm og frøgræs og de fungere fint 

Anmeld

23. februar 2012

Maria.

Personligt ville jeg synes at det er dyrplageri at holde nogen form for hest i en have på 40 m. med et skur! Specielt de heste du nævner er "brugsheste" og vandt til at bruge rigtig meget energi. Du siger at su har rigmulighed for at tage den ud på ride/trække ture, men det vil aldrig blive det samme for dem som at kunne løbe og boltre sig med hinanden!! 

Jeg synes ikke du skal anskaffe dig heste under de forhold!

Anmeld

23. februar 2012

MorTil4<3

Anonym skriver:

oki tak for det

Nu tænker jeg lidt over det du sagde før, altså hestene ville komme dagligt ud i skove og på marker, ubrugte marker altså, græs områder.

SKAL en hest have græs enlig, nu har jeg islænderen i tankerne, får de overhoved græs når der ligger alt den snee og klipper, jord, sten mm ??

Og så kunne man evt lægge, grus/ de der træ halløjsager som er i bede, eller andet underlag, så ikke det fedter når der er vådt?? Kan problemet ikke løses enlig. ?

å hvis du nu tænker på islænder så skal i virkelig have meget mere plads end kun 40 meter :

og nej problemet kan desværre ikk bare løses..
du kan jo ikk skrabe sand/flis eller hva pokker væk hvert år og så så græs, det tager tid at komme op og blive godt ,. .

ig ja en hest skal have sit græs, det er dyreplageri at kræve at en hest skal unvære det der faktisk er dens rigtigte fødekilde hvis den var fri . .
ja du har ret i en islænder er van til sten og så videre fra island MEN MEN MEN de søger efter græs dag ud og dag ind for at få indtaget af det de skal, så jo de græsser skam også hver dag og hele tiden, ikk ligesom vores heste her i DK de skal bare kun have næsen nede og græsse så er det ligemeget hvor de er

og det er også sådan det skal være . .
husk nu på at i skal gøre hvad der bedst for hesten og IKK for jer selv . . .

Anmeld

23. februar 2012

Anonym trådstarter

kitra skriver:

Hmm jeg bliver lige lidt nysgerrig. Den lov med at heste skal gå min 2 sammen er den ikke væk igen? Jeg synes jeg har hørt at den blev trukket tilbage et år eller 2 efter den trådte i kraft? Noget helt andet. Jeg har selv heste og de går i løsdrift hele året hvor de har en togvogn at gå ind i og vi har aldrig dyrlæge udover vacc selvfølgelig, man siger en hest der går i løsdrift altid er i "form" og yderst sjældent fejler noget super nem måde at ha hest. De behøver ikke nødvendigvis wrap og hø mine får halm og frøgræs og de fungere fint 

kitra. Jeg ved ikke om du har læst mine indlæg

Men kan høre du os har hest jo, hvor meget plads har dine hvis jeg må spørge? Og med de forhold jeg har beskrevet, synes du så det er OK eller no go ? Håber det er iorden jeg spørger, vil kun det bedste, men folk har jo forskellige holdninger, men der må vel enlig os være nogle regler jeg kan læne mig op af? hmm

Nåh, men hvordan synes du det lyder?

Hvilke heste har du og hvor meget koster de dig på måneds bacis hvid jeg må spørge

Anmeld

23. februar 2012

Anonym trådstarter

MilleMus1988 skriver:

å hvis du nu tænker på islænder så skal i virkelig have meget mere plads end kun 40 meter :

og nej problemet kan desværre ikk bare løses..
du kan jo ikk skrabe sand/flis eller hva pokker væk hvert år og så så græs, det tager tid at komme op og blive godt ,. .

ig ja en hest skal have sit græs, det er dyreplageri at kræve at en hest skal unvære det der faktisk er dens rigtigte fødekilde hvis den var fri . .
ja du har ret i en islænder er van til sten og så videre fra island MEN MEN MEN de søger efter græs dag ud og dag ind for at få indtaget af det de skal, så jo de græsser skam også hver dag og hele tiden, ikk ligesom vores heste her i DK de skal bare kun have næsen nede og græsse så er det ligemeget hvor de er

og det er også sådan det skal være . .
husk nu på at i skal gøre hvad der bedst for hesten og IKK for jer selv . . .

ja ja spørger os KUN for at finde ud af hvad der er bedst, aner jo intet så stiller jo lidt spørgsmål, kunne som andre bare have anskaffet mig dyrene, men vil da hellere se om det er iorden først.

Men seriøst, viste ikke de spiste græs på island Os derfor jeg spørger

Anmeld

23. februar 2012

Anonym trådstarter

Maria. skriver:

Personligt ville jeg synes at det er dyrplageri at holde nogen form for hest i en have på 40 m. med et skur! Specielt de heste du nævner er "brugsheste" og vandt til at bruge rigtig meget energi. Du siger at su har rigmulighed for at tage den ud på ride/trække ture, men det vil aldrig blive det samme for dem som at kunne løbe og boltre sig med hinanden!! 

Jeg synes ikke du skal anskaffe dig heste under de forhold!

Oki tak for din ærlige mening !   <3

Anmeld

23. februar 2012

Maria.

Anonym skriver:

Oki tak for din ærlige mening !   <3

Helt i orden !

Anmeld

23. februar 2012

MorTil4<3

kitra skriver:

loven med 2 heste er skam stadig en realitet

og jeg nævner nemlig også at hun skal huske dyrlæge en gang om året og ellers ikk medmindre de kommer til skade

det er meget fint du kan have dem i løsdrift, det siger jeg heller ikk er umuligt for hende, MEN der skal kunne lukkes af hvis nu en dag himmel og hav står i et hehe

Anmeld

23. februar 2012

Gittemor09

Anonym skriver:

ja ja spørger os KUN for at finde ud af hvad der er bedst, aner jo intet så stiller jo lidt spørgsmål, kunne som andre bare have anskaffet mig dyrene, men vil da hellere se om det er iorden først.

Men seriøst, viste ikke de spiste græs på island Os derfor jeg spørger

problemet er løst hvis du finder en hest der ikke kan tåle græs  

ej, men min bonusdatters hest kan ikke tåle græs, og går kun på grus...

og du har helt ret, rigtig mange har hestene på næsten ingen plads...

og mange har også "kun" et læskur til hestene (altså løsdrift).... 

her står vores dog i bokse om natten....  men kunne sagtens finde på at have løsdrift senere hen, da det er så meget nemmere synes jeg ihvertfald  

jeg har heller ikke rigtig set regler om hvor lidt plads loven kræver, eller hvor meget.... 

men personligt ville jeg nok ikke putte en større hest om i en lille baghave.... 

men så længe de bliver bevæget kan jeg intet problem se i det...

min fuldblod får f.eks. max smed en gang om året fordi hun har så gode hove, så hun slider dem ned selv, og de ikke går i stykker, som hos nogle heste.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.