LilleChelle skriver:
Jeg bliver sku godt nok harm over nogle af svarene i denne tråd, og ikke mindst over trådsstarter.
Hvordan kan man overhovedet tænke at det er iorden at have heste i baghaven?
Heste har brug for at strække ud, lige som alle andre dyr og mennesker. Og det kan den absolut ikke i en baghave.
Hvis man vil bruge 2 timer HVER dag på at give hesten motion - og der er to heste, så bliver det lige pludselig til 4 timer.
Dvs. 8 timer på arbejde, 1 time på at afleverer børnene i institution om morgenen og en time på at hente. Så er man hjemme kl. 17, så skal der lige bruges 4 timer på motion af hestene, så bliver kl. 21. Mon børnene også skulle have mad på et tidspunkt?
Nej - meld du dine børn ind på den lokale rideskole når de er gamle nok.
Udover det - hvordan kan man stille spørgsmålstegn til en lov der siger: "Folden skal have et areal på mindst 800 m 2, hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m 2 pr. hest". Der står højt og tydeligt at folden skal være min. 800 m 2 hvis der er MAKS 4 heste på.
Kan godt være du ser dette som et surt opstød. Men jeg har haft heste hele mit liv, min mor har haft heste og har derfor været med ind over de første mange år, indtil vi selv kunne stå med ansvaret. Derfor har jeg en stor kærlighed til heste, og er af den holdning af lovene skal overholdes uanset om det har med heste at gøre eller om det har at gøre med at man skal have sele på i bilen.
Du lader måske dine børn være uspændt i bilen? nej vel - hvorfor så gå på kompromis med reglerne for hestehold?
Hvis du absolut skal have en hest til dine børn, så køb en hest og sæt den på en rideskole. Du er ikke kompetent nok til at kunne se symptomer på smerte og sygdom når ikke du ingen erfaring har. Og det tyder jeg ud fra dine svar og ikke din påstand om at have redet på din families heste, for har man haft heste før, vil man ikke sætte spørgsmålstegn ved om en baghave er stor nok til to heste.
Og nej - jeg mener heller ikke det er en god idé at have heste stående hos bonden på en mark ned til jeres hus. For du har stadig ikke kompetencen til at se om hesten har ondt, er syg, mangler vitaminer, etc.
Så skal du absolut have en hest - så få den på en rideskole hvor du kan få hjælp de første mange år.
TS: jeg håber, at du tager det til dig, som nogen skriver her i tråden.
At anskaffe sig en hest eller flere, er lig med hårdt arbejde og forpligtelse. Ikke mindst forpligter man sig til, at varetage hestens interesser - derfor er der lovkrav om plads til heste.
At have hest i dag, er meget anderledes end for 50 år siden. Vi har fået en enorm viden omkring hesten og dens natur. Den viden forpligter os til, at handle derfra! Det gælder både deres omgivelser, foder og ved evt lidelser/sygdom.
Jeg vil råde dig til, at få noget viden, og derefter overveje igen, om du kan opfylde de krav der stilles, for at holde hest.
Der er desværre mange eksempler på, at det er gået galt - og det er trist!
Jeg håber, at du vil overveje din idé igen.