Ja, det burde man, synes jeg!
Jeg har selv en datter med et syndrom kaldet Aicardi Syndrom (rammer kun piger), som gør at hun er hjerneskadet, har epilepsi, er synshandicappet, hæmmet i vækst, hendes hovedomfang er ikke rigtig blevet større de sidste 1½ år, så vi har en mistanke om, at hendes hjerne nok heller ikke vokser vildt meget, desuden har hun en rigtig skidt prognose. Hun er idag 2 år og 5 mdr. Rent motorisk kan ikke ikke ret meget. Hun kan sådan lige holde sit eget hoved, hun er ved at være rimelig stærk i ryggen/maven og kan trille til højre side.
Hun får til daglig sondemad, men er ellers et mildt og tålmodigt barn (har hun dog ikke altid været), som elsker at være omkring mennesker.
Hun siger efterhånden mange lyd og selvfølgelig kan man godt høre når der er noget hun er ked af eller rigtig glad for, men generelt, så er hun svær at aflæse.
Men som sagt, ja, så synes jeg man burde få flere børn selvom man har et handicappet.
Man har idag rigtig meget viden og teknik, der gør at man kan frasortere "dårlige" gener, hvis det er en genetisk arvelig sygdom. Lige nu er vi selv med i et forsøg på, at finde ud af hvor i generne det går galt for Aicardi-børn. Der er ikke mange af dem, men de få der vælger at være med, får sendt en blodprøve til Norge og der gennemgår de alle 25.000 gener ved alle børn, for at se hvad de her specielle børn har tilfælles, dels for at finde ud af om det er arveligt (lige nu har vi fået at vide at chancen for endnu et Aicardi-barn er 1 ud af 7 mil.), men også for at finde medicin og andre ting som kan hjælpe de her børn, allerede tidligt i deres liv.
Så har man muligheden, overskudet og lysten, så synes jeg bestemt man skal få flere børn.
Ikke kun for, at få flere børn, men også for at få andet end sygdom ind i ens liv. For der bliver rigtig meget fokus på sygdom med et handicappet barn og det er uanset hvilket handicap.
Men også for det handicappet barns skyld. De har godt af søskende/andre børn. Børn har jo åbenbart en måde, at kommunikere på, som vi forældre ikke forstår.
Vi har set Lærke gennemgå rigtig meget og noget af det mest positive, var da hun kom i sin specielbørnehave, hvor der er børn med forskellige slags handicaps - hun reagerede virkelig flot og har udviklet sig meget. Hun er gået fra at være virkelig sensitiv og meget tryghedssøgende, til at være den her milde glad pige.
Selvfølgelig, da vi snakkede om nr. 2, havde vi rigtig mange overvejelser og fik snakket med en masse professionelle omkring det. Selv vores sundhedsplejerske sagde, at hun synes det var den bedste ide hun havde hørt længe.
Og så tænkte vi, jamen så gør vi det og idag er jeg gravid i uge 23. Uden tvivl bliver det hårdt, men tror virkelig, at det vil give os en anden form for energi, at få noget tilbage fra et "normalt" barn. Et kram, et smil, et "mor jeg elsker dig" - det kommer til at gøre det hele det værd! For det har vi ikke i vores hverdag.
Vi glæder os vildt meget til juni og er sikker på at Lærke bliver den bedste storesøster.
Der er skrevet dette tidskrift omkring Lærke, hvis det skulle have nogen interesse.
http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2011/39/pdf/VP07100294.pdf
Ja, det var så blot min meget lange menig 
fra en mor med en multihandicappet datter, som glæder sig til at blive mor igen til juni