Rikke&Liam skriver:
Jeg ved godt de siger at man ikke sætter egentlig taleundervisning/støtte igang før 3 års alderen. Men hvis der er mistanke om at barnet ikke er alderssvarende, kan du faktisk godt kræve at få ham tilset af talepædagog. Det fik vi for ca. 1 år siden med Liam.
Jo, han taler volapyk. Og så kan han sige nogle enkelt ord. Mor, far(bar), sove(dove), bil, Sigurd(vores kat) etc. han prøver at sige mange ord, men har meget svært ved at få dem sagt rigtigt. Men er tilgengæld så god til at supplere med tegn, at vi efterhånden kan tyde en del af hans ord :-)
Han siger ikke rigtig sætninger. Kun nogle få han har lært sig og som han kender betydningen af. f.eks. ud at lege. Han kan ikke selv konstruere sætninger endnu.
Ok det viste jeg ikke , har altid hørt de skulle være startet i børnehave først.
Han har været langt fra alderssvarende, han fik dræn i omkring 1 år . Der sagde ørelægen han skulle kunne sige 10 ord. Han kunne ikke sige1 . Og vil sige hans udvikling sprogmæssigt stort set har stået stille indtil for 14 dage siden.
Hans ordforråd lignede meget liam's , kunne sige bar ( far ) vov vov , bil og enkelt andre.
Nu kommer der meget mere, men han sætter kun ganske få ord sammen, min mor f.eks. Så det er hvis det samme som liam.
Syntes det er sejt han kan bruge tegn til tale, hvor mange ord kan han der
Anmeld