Bør man få flere børn efter et handicappet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2012

Henri84

Tror man skal mærke efter om man har overskudet til det, og det vil jo nok være forskelligt fra familie til familie
Vi er selv i fasen hvor vi overvejer om vi skal have en nr. 3 eller ej. Ikke lige nu måske, men med tiden
Jeg har 2 skønne unger med 20 mdr. mellemrum som begge er immundefekte og vi ved vi risikerer at et evt. 3. barn vil have samme eller måske endda alvorligere fejl i immunforsvaret. Så der hvor vi er lige nu, hvor den yngste er 21 mdr., er at jeg tror vi skal have en enkelt mere, men først om nogle år når de store er mere selvhjulpne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2012

bullerbassen

Rikke&Liam skriver:

Det gør mig ikke noget

Han har ikke fået nogen egentlig diagnose, men essencen er at han ikke vokser som han burde og hans hjerne vokser heller ikke som den skal. Altså er den "for lille". En konsekvens heraf er at han som 2,5 årig endnu ikke taler. Han bruger tegn-til-tale i stedet og er faktisk ret god til det.

Han er også meget letpåvirkelig, i forhold til støj, mange mennesker, uvante rutiner etc.

Vi ved endnu ikke om det vil komme til at påvirke andre dele af han videre udvikling. Det kan tiden kun vise.

Så vi er da blevet lidt klogere.

Dejligt det går frem ad, små skridt tæller i den rigtige retning. Håber der sidder nogle kloge læger derude der kan give jer det endelig svar en dag. Det må alligevel være ens mule frustrende ikke og vide døjagtig hvad han fejler & fremtids prognoserne.

Sejt han kan tegn til tale, har I forventninger til sproget kommer ??

Her er Silas fra Okt 09 og først nu begyndt at snakke , og det er stadigvæk russisk.

Men det lyder trods alt til han trives , Liam. Og det er jo det vigtigste

Anmeld

18. februar 2012

Rikke, Liam & Linus

bullerbassen skriver:

Dejligt det går frem ad, små skridt tæller i den rigtige retning. Håber der sidder nogle kloge læger derude der kan give jer det endelig svar en dag. Det må alligevel være ens mule frustrende ikke og vide døjagtig hvad han fejler & fremtids prognoserne.

Sejt han kan tegn til tale, har I forventninger til sproget kommer ??

Her er Silas fra Okt 09 og først nu begyndt at snakke , og det er stadigvæk russisk.

Men det lyder trods alt til han trives , Liam. Og det er jo det vigtigste

Mht. til sproget er vi stadig ret fortrøstningsfulde. Vi håber på han kan komme til at fungere uden tegnene en dag. Men vi tager den med ro og håber på at få den rigtige hjælp og vejledning, så vi kan hjælpe ham bedst muligt.

Har i haft Silas hos en talepædagog?

Anmeld

18. februar 2012

bullerbassen

Rikke&Liam skriver:

Mht. til sproget er vi stadig ret fortrøstningsfulde. Vi håber på han kan komme til at fungere uden tegnene en dag. Men vi tager den med ro og håber på at få den rigtige hjælp og vejledning, så vi kan hjælpe ham bedst muligt.

Har i haft Silas hos en talepædagog?

Der er nok ikke så meget andet at gøre . Især når der ikke foreligger en endelig diagnose og læne sig op af . Men så længe han bliver fuldt så skal det nok gåJeg har ski haft min bekymringer da han stort set ikke flyttede sig fra 1-2 år først de sidste 14 dage der kommer ord og nu vælter de frem.Nej man sætter ikke talepædagog på før i børnehaven. Vi går jævnligt til kontrol ved ørelægen , hver 3 mdr . Men da vi ikke har mistanke om han ikke kan høre ville han afvente med at sende os videre i systemet .Siger liam slet ingen ting ??

Anmeld

18. februar 2012

Rikke, Liam & Linus

Der er nok ikke så meget andet at gøre . Især når der ikke foreligger en endelig diagnose og læne sig op af . Men så længe han bliver fuldt så skal det nok gåJeg har ski haft min bekymringer da han stort set ikke flyttede sig fra 1-2 år først de sidste 14 dage der kommer ord og nu vælter de frem.Nej man sætter ikke talepædagog på før i børnehaven. Vi går jævnligt til kontrol ved ørelægen , hver 3 mdr . Men da vi ikke har mistanke om han ikke kan høre ville han afvente med at sende os videre i systemet .Siger liam slet ingen ting ??

Jeg ved godt de siger at man ikke sætter egentlig taleundervisning/støtte igang før 3 års alderen. Men hvis der er mistanke om at barnet ikke er alderssvarende, kan du faktisk godt kræve at få ham tilset af talepædagog. Det fik vi for ca. 1 år siden med Liam.

Jo, han taler volapyk. Og så kan han sige nogle enkelt ord. Mor, far(bar), sove(dove), bil, Sigurd(vores kat) etc. han prøver at sige mange ord, men har meget svært ved at få dem sagt rigtigt. Men er tilgengæld så god til at supplere med tegn, at vi efterhånden kan tyde en del af hans ord :-)

Han siger ikke rigtig sætninger. Kun nogle få han har lært sig og som han kender betydningen af. f.eks. ud at lege. Han kan ikke selv konstruere sætninger endnu.

Anmeld

18. februar 2012

bullerbassen

Rikke&Liam skriver:

Jeg ved godt de siger at man ikke sætter egentlig taleundervisning/støtte igang før 3 års alderen. Men hvis der er mistanke om at barnet ikke er alderssvarende, kan du faktisk godt kræve at få ham tilset af talepædagog. Det fik vi for ca. 1 år siden med Liam.

Jo, han taler volapyk. Og så kan han sige nogle enkelt ord. Mor, far(bar), sove(dove), bil, Sigurd(vores kat) etc. han prøver at sige mange ord, men har meget svært ved at få dem sagt rigtigt. Men er tilgengæld så god til at supplere med tegn, at vi efterhånden kan tyde en del af hans ord :-)

Han siger ikke rigtig sætninger. Kun nogle få han har lært sig og som han kender betydningen af. f.eks. ud at lege. Han kan ikke selv konstruere sætninger endnu.

Ok det viste jeg ikke , har altid hørt de skulle være startet i børnehave først.

Han har været langt fra alderssvarende, han fik dræn i omkring 1 år . Der sagde ørelægen han skulle kunne sige 10 ord. Han kunne ikke sige1 . Og vil sige hans udvikling sprogmæssigt stort set har stået stille indtil for 14 dage siden.

Hans ordforråd lignede meget liam's , kunne sige bar ( far ) vov vov , bil og enkelt andre.

Nu kommer der meget mere, men han sætter kun ganske få ord sammen, min mor f.eks. Så det er hvis det samme som liam.

Syntes det er sejt han kan bruge tegn til tale, hvor mange ord kan han der

Anmeld

19. februar 2012

Rikke, Liam & Linus

bullerbassen skriver:

Ok det viste jeg ikke , har altid hørt de skulle være startet i børnehave først.

Han har været langt fra alderssvarende, han fik dræn i omkring 1 år . Der sagde ørelægen han skulle kunne sige 10 ord. Han kunne ikke sige1 . Og vil sige hans udvikling sprogmæssigt stort set har stået stille indtil for 14 dage siden.

Hans ordforråd lignede meget liam's , kunne sige bar ( far ) vov vov , bil og enkelt andre.

Nu kommer der meget mere, men han sætter kun ganske få ord sammen, min mor f.eks. Så det er hvis det samme som liam.

Syntes det er sejt han kan bruge tegn til tale, hvor mange ord kan han der

Ok. Så kan det da være det rigtig tager fart nu med Silas.

Uha, han kan efterhånden en del han bruger i hverdagen. I tegn til tale bruger man jo mest tegn for enkelte ord for at understøtte talen.

Til daglig bruger han: tørstig, sulten, sove, lege, køre bil, mere(vil ha' mere), forskellige frugter, varmt, koldt mm.

Vi arbejder på at få flere tegn ind, men nogle er nemmere end andre.

Anmeld

19. februar 2012

bullerbassen

Rikke&Liam skriver:

Ok. Så kan det da være det rigtig tager fart nu med Silas.

Uha, han kan efterhånden en del han bruger i hverdagen. I tegn til tale bruger man jo mest tegn for enkelte ord for at understøtte talen.

Til daglig bruger han: tørstig, sulten, sove, lege, køre bil, mere(vil ha' mere), forskellige frugter, varmt, koldt mm.

Vi arbejder på at få flere tegn ind, men nogle er nemmere end andre.

Ja det kan jeg forstå, men da super I kan bruge det . Så han kan fortælle hvad han gerne vil ..

Det må være en hjælp , hvad med dagplejen/ vuggestuen bruge hun/ de  det også????

Anmeld

20. februar 2012

Rikke, Liam & Linus

bullerbassen skriver:

Ja det kan jeg forstå, men da super I kan bruge det . Så han kan fortælle hvad han gerne vil ..

Det må være en hjælp , hvad med dagplejen/ vuggestuen bruge hun/ de  det også????

Ja, vi har en rigtig sød dagplejer. Så hun forsøger også at bruge tegnene i dagligdagen. Så det er super

Anmeld

20. februar 2012

bullerbassen

Rikke&Liam skriver:

Ja, vi har en rigtig sød dagplejer. Så hun forsøger også at bruge tegnene i dagligdagen. Så det er super

Dejligt  Håber i med tiden kommer nærmere en diagnose, så I har noget at forholde jer til

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.