Smerte stillende til fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2012

Holbæktrunten

Jeg ikke bange for at skulle føde - men jeg var dælme bange for en evt epidural! Derfor havde jeg faktisk afskrevet den, for var så bange for den skide nål...

Men efter 3 dages igangsættelse og 4 dag med at de tog vandet hvorefter veerne ikke ville igang... Dommen er vedrop, der resulterede i vestom...

Da jeg ENDELIG overgav mig til epiduralen (havde jeg kunnet kravle hen til vinduet og hoppe i døden der, havde jeg gjort det), var jeg SÅ ligeglad... Desværre måtte jeg vente 4 timer på at få lortet (og burde have fået det tre timer inden, men var for bange), og hold da op en lettelse!

Det eneste jeg mærkede til at få den lagt var at det føltes som et bistik da de lage bedøvelsen - ellers mærkede jeg intet. Synes dog der gik sindssygt lang tid før den virkede (det gjorde der ikke). For første gang i 12 timer fik jeg noget at spise og var i stand til at tale med min mand...

epidualen nåede dog kun at virke lidt over en time, da det åbentbart var det der skulle til for at give min fødsel det sidste skub (og så at de skruede vedroppet på max). Når baby kommer ned i bækkenet kan man mærke veerne igen, og det er tegn på at fødslen er nært forestående.

De slukkede ALDRIG for mit vedrop (og jeg fik mere end først ordineret), men jeg kunne også presse fint med. 5 presseveer og 11 min, så var han ENDELIG ude...

Efterfølgende klarede de at sy det jeg var revnet med epidural-bedøvelsen, og da den blev pillet ud gik der vel en times tid, så var jeg ude og tisse. Det skulle jeg liiiiige koncentrere mig om, men det gik fint.

Det er rigtigt at der mange gange slukkes for epiduralen, men det er hvis kvinden ikke kan mærke presseveerne eller ikke kan arbejde ordentligt med dem...

Lattergas gives der stadig, og de prøvede at overbevise mig om at jeg skulle tage imod det når nu jeg var så stædig mht epiduralen... Jeg havde dagen før fået lagt et ballonkatheter, hvor jeg havde fået lattergas som smertestillende (for hold KÆFT det gjorde nas), og det var bare SÅ ubehageligt at føle man slet ingen kontrol havde over sin krop. Jeg kunne ikke koncentrere mig om at håndtere smerten fordi jeg var så vind og skæv, så lattergas afviste jeg BLANKT. Fik tilgengæld en maske med ren ilt under fødslen, og det hjalp mig med at huske at trække vejret 

Konklusion: Du kan gøre dig en masse forestillinger og undersøge hvilke muligheder der er for smertelinding - og det er rigtig fint at vide hvad der er af muligheder. Men du kan først vide hvad du får brug for i situationen 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2012

Nettemor

Toshiba skriver:

jeg ville som udgangspunkt sige.....

VENT med at tage stilling - og tag KUN imod - hvad du IKKE kan leve uden...

Jeg har selv kun fået lattergas ved begge fødsler - og er glad for jeg hverken har været frataget smerterne og har så snart masken er fjernet været "med" 100 %

Jeg er jo af den skøre overbevisning at rygmavsbedøvelsen - KAN være årsag til alle de mange kejsersnit der bliver lavet i dag - frem for før i tiden...

Har selv fået en rygmavsbedøvelse i forbindelse med opr. - og kan da sige jeg ikke engang kunne presse "rigtigt" da jeg skulle tisse - og det har jeg immervæk prøvet pænt mange gange 

så kan undre mig hvordan man kan føde - når ikke man kan mærke "presset"

Nu har jeg ikke læst hele tråden så ved ikke om der er en anden der ar svaret dig men så får du den bare lige igen

Jeg fik epidoral og jeg havde ingen problemer med at presse.. det tog 20 min og så havde jeg en bette bebs.. når man får presseveer så slukker de for bedøvelsen så man kan presse aktivt med sine veer

Anmeld

6. januar 2012

smølfine

Toshiba skriver:

Lattergas er GULD værd

Der er en del fødesteder, hvor de ikke længere tilbyder lattergas, da det ikke er sundt for personalet at befinde sig i mange timer hver dag.

Til ts: Jeg har prøvet både badekar, lattergas( ikke en mulighed på Kolding sygehus), og Epidural og det hele har virket for mig (dog ikke på en gang ). Jeg fik epi ved min sidste fødsle og jeg kunne sagtens mærke mine presseveer og var fint med hele vejen. Ved første fødsel var jeg i badekar og det var helt fantastisk. men som en anden skrev, så vendt til selve fødslen med at beslutte dig, da du sikkert reagere helt anderledes, end du forestiller dig.

Held og lykke med den forestående fødsel.

Anmeld

6. januar 2012

norenberg

Epidural var fantastisk var smertefri og kunne gå oppe indtil presse veerne satte ind....og man kan sagtens mærke presse veerne da de stopper med epiduralen når de nærmer dig de 10 cm åben....kan varmt anbefale den....for hvorfor have smerter når man kan slippe og bagefter er man super frisk fordi man ikke har brugt alle kræfterne på smerterne under veerne...

Anmeld

6. januar 2012

mortil4dejligepiger

Jeg har født alle 4 gange uden bedøvelse. Det gør ondt! Men jeg har kunne klare det uden at ønske smertestillende. Sidste gang kan jeg huske, jordemoderen spurgte 2-3 gange i løbet af fødslen om jeg ville have noget mod smerterne. Jeg var ikke i tvivl - nej tak! Og jeg er ikke helt vildt tough ellers!

Man ved bedst når man står i det, om man kan klare sig uden eller om man gerne vil have noget lindring.

Rigtig meget held og lykke med din fødsel - jeg håber, den bliver fantastisk!

Anmeld

6. januar 2012

morethanperfect

Jeg fik epidural blokade .. Kom også i badekar , men det hjalp overhovedet ikke . Prøvede at få ilt masken , men det hjalp heller ikke .. Gik helt i panik med den på ...

Men epidural blokade hjalp her .. Den fjernede ALLE smerter og jeg kunne sidde og få lidt mad , for jeg var fuldstændig drænet for energi ..
Før jeg fik den var jeg 7 cm åben .. Og en time efter var jeg 10 .. SÅ jeg havde fået slappet godt af i min krop ..  

Anmeld

6. januar 2012

Mor til L&S

Jeg fødte i vand og det var min "bedøvelse" 

Jeg skal helt klart føde i vand igen...

Anmeld

6. januar 2012

Thalia

Anonym skriver:

Har siddet og læst lidt på nettet om de forskellige slags smertelindringer der er og syns det er svært hvad man skal vælge. Jeg har overvejet Epidural rygmarvsbedøvelse eller Pudendusblokade.

Er der noget i kan foreslå når man er en rigtig lille pivskid som mig? Hvad valgte i og hvorfor?

Jeg ville lade fuldstændig være med at vælge noget som helst, og så vente og se hvordan din fødsel kommewr til at gå og hvad din JM råder dig til i selve situationen.

Det er virkeligt skidt hvis du sætter dig op til at du gerne vil have en epidural, hvis så din fødsel forløber på en måde hvor det ikke er muligt.

Desuden kan medicinsk smertelindring have rigtig store konsekvenser for både dig og din baby, og derfor er det en rigtig god ide at prøve forskellige andre løsninger først.

I bund og grund er det vigtigste dog at huske at alle fødsler er forskellige, og at du derfor ikke på forhånd kan planlægge hvordan det skal gå. Det gælder om at stole på sin JM og så se hvordan tingene skrider frem.

Anmeld

6. januar 2012

Thalia

Jeg fik i øvrigt alt hvad de havde at byde på da jeg fødte første gang, og alligevel endt jeg med en 3 døgns marathon fødsel, og jeg var ude af stand til at komme ud af sengen de første dage efter fødslen.

Ved fødsel nummer 2 var jeg i badekar som lindring under udvidelsen, fødte uden problemer og gik selv hjem fra sygehuset 3 timer senere. Det var fantastisk at opleve det overskud min krop havde, og jeg er ret overbevist om at en af grundene til at jeg var så hurtigt frisk, var at min krop ikke skulle udskille en hel masse kemikalier.

Ved 3. fødsel gik det hele så hurtigt at jeg intet nåede  - end ikke badekarret, og igen var jeg fint på benene allerede få timer efter fødslen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.