Smerte stillende til fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2012

Toshiba

CmarianN skriver:

Det er SÅ træla at de ikke har lattergas i Esbjerg. Er mega angst for nåle OG gider ikke det eventuelle besvær der er efterfølgende ved epi. (nogen kan ikke gå timer efter jo og dvs heller ik gå på wc)...

når ikke du kan gå - kan du SLET heller ikke tisse... jeg var oppe og gå i flere TIMER - inden jeg mesterede at kunne presse så jeg kunne tisse igen.. hehe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2012

hautecouture

Toshiba skriver:

jojo det blev jeg skam tilbudt - hehe - men så er man så langt henne at man godt ved der ikke er langt igen.... og ganske rigtigt.... kun præcis 2 timer fra ankomst til fødeafdeling til hun lå hos mig

Det var nok fornuftigt du takkede nej. Godt jeg ikke fik det tilbudtdda jeg kom, jeg havde sikkert sagt ja og 15 min efter ankomst fik jeg vestorm og yderligere 2,5 timer efter var Aya ude !!..

Anmeld

5. januar 2012

TineA

Tag ALT hvad du kan få
Jeg skulle spille helt og tage den uden noget ("den" som i fødslen)

Det gør jeg aldrig igen..
Jeg måtte efter 26 timers veer overgive mig til lattergas og epiduralblokaden - som altså IKKE gør ondt! (Jeg er mega pjevset!)

Skulle der nogensinde blive en "næste gang" for mig, så skal jeg dopes så snart jeg lander på hospitalet! Pr omgående !

Men det er jo ikke noget du kan planlægge - måske fødslen går så stærkt, at du ikke en gang kan nå at få dope

Anmeld

5. januar 2012

TineA

Höör skriver:

Det håber jeg tænker bare jeg vil gerne opleve så meget som muligt og alene tanken om den nål i ryggen ved epu har jeg ikke lyst til også er jeg overbevist om mange gravide skal slappe af og bare se på deres fødsler som det er noget man skal igennem også må man følge med jeg er ekstrem kontrolfreak og vange for smerter og det nytter intet for ved man skalIgennem det så istedet for at planlægge alt muligt så må man se hvad der sker

Har du født før?

Anmeld

5. januar 2012

Frøken J.

Toshiba skriver:

jeg ville som udgangspunkt sige.....

VENT med at tage stilling - og tag KUN imod - hvad du IKKE kan leve uden...

Jeg har selv kun fået lattergas ved begge fødsler - og er glad for jeg hverken har været frataget smerterne og har så snart masken er fjernet været "med" 100 %

Jeg er jo af den skøre overbevisning at rygmavsbedøvelsen - KAN være årsag til alle de mange kejsersnit der bliver lavet i dag - frem for før i tiden...

Har selv fået en rygmavsbedøvelse i forbindelse med opr. - og kan da sige jeg ikke engang kunne presse "rigtigt" da jeg skulle tisse - og det har jeg immervæk prøvet pænt mange gange 

så kan undre mig hvordan man kan føde - når ikke man kan mærke "presset"

Helt enig! Jeg synes ikke man kan tage endelig stilling til det før man står i det. Men jeg havde på forhånd den indstilling, at jeg ikke ville have nogen af de hårde ting, ville føde så naturligt som muligt. Så det blev kun lattergas! Min kæreste har så fortalt mig sidenhen at min jordemoder slukkede for den undervejs så jeg ikke fik for meget, men det opdagede jeg så ikke, jeg sugede i masken alligevel

Kan dog godt forstå der er tilfælde hvor man vælger epidural, fx ved pisse lange fødsler eller andre tilfælde. Men selvom jeg havde vestorm, og jeg måtte have en indsprøjtning for at sætte hyppigheden af veerne ned, var epidural not an option for mig. Men respekt for det er for andre

Anmeld

5. januar 2012

MariaJ

Svært at sige hvad der kan fungere for andre. Måske er det allerbedste du kan gøre at tænke igennem hvilke former for smertelindring du vil prøve først og hvilke du slet ikke har mod på. Det er så svært at vide hvordan situationen udvikler sig og hvad der virker eller ikke virker, når først man er der.

Jeg er også en pivskid og gruer mig for fødslen her anden gang, men har virkelig lyst til at være bedre forberedt end første gang hvor jeg ikke rigtig havde en aktiv holdning til hvordan jeg ønskede forløbet skulle være udover at det skulle gøre så lidt ondt som muligt.

Jeg endte med at få epidural (efter eget ønske), fordi jeg syntes det gjorde sindsoprivende ondt og varede mange timer. Jeg kunne slet ikke forliges med badekarret (kunne slet ikke holde det varme vand ud og ville bare op i en fart) og kunne ikke få lattergassen til at fungere på en måde der hjalp. Her set i bakspejlet tror jeg det handlede meget om at jeg ikke var i stand til at slappe af, og var så skræmt af smerterne at jeg ikke kunne slappe af i kroppen og derfor gjorde ondt værre. Samtidig havde jeg en lang åbningsfase (over et døgn) og epiduralen gjorde at jeg både fik sovet og spist, og tidsperspektivet taget i betragtning kan det godt værre at det havde været endnu værre uden den "pause". Det endte desværre som det så ofte gør med epidural med at fødslen gik lidt i stå, jeg kunne heller ikke mærke presseveerne rigtigt og min datter blev taget med sugekop efter to timer med presseveer. DET har jeg ikke lyst til at opleve igen.

Jeg sidder tilbage med ret blandede følelser, og har svært ved at svare på om epidural er en god ide eller ikke. Jeg vil slet ikke afvise at jeg vil vælge det igen til min næste fødsel, men jeg vil gøre alt hvad jeg kan denne gang for at forberede mig bedre mentalt og øve afspændingsteknikker, der måske kan være til hjælp. Jeg håber at jeg næste gang kan gå til "arbejdet" med en lidt anden indgangsvinkel. Forhåbentlig mindre skræmt og forhåbentlig mere indstillet på at arbejde med end mod smerterne. Samtidig kan epidural altså sagtens blive løsningen igen, hvis fødslen bliver ligeså lang som sidst eller hvis jeg trods alle gode intentioner igen får panik og ikke kan håndtere det på andre måder. Det vigtigste er trods alt at der kommer et levende barn ud til sidst og at man ikke selv bliver totalt traumatiseret.

Anmeld

5. januar 2012

Frk Mig

Anonym skriver:

Har siddet og læst lidt på nettet om de forskellige slags smertelindringer der er og syns det er svært hvad man skal vælge. Jeg har overvejet Epidural rygmarvsbedøvelse eller Pudendusblokade.

Er der noget i kan foreslå når man er en rigtig lille pivskid som mig? Hvad valgte i og hvorfor?

Jeg fik intet smerte stillende .. Da jeg ankom på FG var jeg 6 cm åben og efter 1½ time var jeg 8 cm åben .. Og da jeg var for langt i fødsel måtte jeg intet få .. Jo jeg fik 2 panodiler som jeg gav til kæresten da han havde hovede pine .. Stakkels mand .. jeg håber lidt på jeg klare det på samme måde næste gang .. men nu må jeg se hvordan fødslen forløber ..

Anmeld

5. januar 2012

Toshiba

Frøken J. skriver:

Helt enig! Jeg synes ikke man kan tage endelig stilling til det før man står i det. Men jeg havde på forhånd den indstilling, at jeg ikke ville have nogen af de hårde ting, ville føde så naturligt som muligt. Så det blev kun lattergas! Min kæreste har så fortalt mig sidenhen at min jordemoder slukkede for den undervejs så jeg ikke fik for meget, men det opdagede jeg så ikke, jeg sugede i masken alligevel

Kan dog godt forstå der er tilfælde hvor man vælger epidural, fx ved pisse lange fødsler eller andre tilfælde. Men selvom jeg havde vestorm, og jeg måtte have en indsprøjtning for at sætte hyppigheden af veerne ned, var epidural not an option for mig. Men respekt for det er for andre

hehe ja de slukker når presse veerne kommer - jeg hoppede også "i" første gang - og min mor har drillet mig i 11 år med det - så da jeg lå der igen - var jeg meget OBS på at holde øje med når hun slukkede *GGG*

Anmeld

5. januar 2012

Carl-Emil's mor

W.. skriver:

Har du født før?

Nope men er blandt den sidste i vennegruppen og når de fortæller om at det værste næsten var fødslen ikke gik som deForventede fordi de havde planlagt en masse i deres egne tanker så drager jeg den konklussion hvilket jeg synes er ret godt understøttet af historierne herinde men det jo min holdning jo mindre jeg selv har forud bestemt jeg vil have på en bestemt måde jo mindre kan jeg panikke over er nemlig kontrolfreak

Anmeld

5. januar 2012

TineA

Höör skriver:

Nope men er blandt den sidste i vennegruppen og når de fortæller om at det værste næsten var fødslen ikke gik som deForventede fordi de havde planlagt en masse i deres egne tanker så drager jeg den konklussion hvilket jeg synes er ret godt understøttet af historierne herinde men det jo min holdning jo mindre jeg selv har forud bestemt jeg vil have på en bestemt måde jo mindre kan jeg panikke over er nemlig kontrolfreak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.