what- hvad sker der lige for farfar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2011

tinasmor

Jeg synes på INGEN måde at du overreagere!!! - Og egentligt synes jeg ikke det handler så meget om hvad børn må smage, fremfor hvem det er der bestemmer hvad MINE børn skal/må smage! 

Jeg synes det er okay, at folk har forskellig mening om hvad og hvordan, - men i forhold til mine børn er det helt og aldelses min mand og min beslutning. Og i forhold til slik, kage, alkohol mm skal man selvfølgelig spørger, om det er okay de smager. Og hvis man siger nej, betyder det nej!

- Jeg er så skide træt af folk, der har travlt med hvordan jeg er som mor og gravid, - du kan da sagtens gøre dit og dat, - det sker der ikke noget ved! Nej, det kan godt være, men jeg har sagt nej? Hvorfor er det så provokerende for folk, at jeg ikke drikker som gravid? Og at min søn på ingen måde skal ha eller må få alkohol? Det er jo ikke dem jeg nægter noget? Hvorfor kan folk ikke bare sige okay, og lade os være enig om at være uenig? Hvorfor bliver folk ved, - nærmest som en besættelse??

Og hvis behov er det der dækkes ved at lade børn smage ting, som man godt ved ikke er særlig godt for dem (nej, det er måske ikke direkte skadeligt, men da heller ikke godt)? Det er da i hvert fald ikke barnets behov, men den voksnes! For af en eller anden grund er det skide sjovt at se et lille uvidende barn få et chok over hvad det får i munden?!?! 

Da min søn var ca. 2 år drak han ved et uheld en tår hvidvin, i den tro at det var hans vand, hvorefter han brækkede sig. Trods det og viden om at vi (min mand og jeg) ikke ønsker han får alkohol, valgte svigermor at lade ham smage hendes rødvin, - hvilket han kvitterede med at kaste op på hende. Hun fik øjeblikket læst og påskrevet af min mand (nok mest fordi hun fuldstændig bevidst overskred vores grænser). Så det gør hun ikke igen. - Og nej, min søn har ikke taget skade, men det altså stadig mig og min mand der er hans forældre, og derfor også os der bestemmer. 

/K

Gud hvor er jeg bare enig med dig. Kunne ikke have skrevet det bedre selv.

Jeg er helt med på at mange synes det er helt ok at deres små børn på 1-2 år får slik, og må smage øl og spise is og man må jo acceptere at folk opdrager forskelligt. Men jeg er så død træt at at få skudt i skoen at man er sippet og hysterisk hvis man ikke er enig med dette. Hvis man ved noget er ikke er specielt godt for et lille barn hvorfor pokker så gøre det. Jeg ved godt det er en dårlig sammenligning, men igen vil vel heller ikke mere lade baby sove på maven, ryge i nærheden af baby osv. Det var der jo sikkert også mange der gjorde år tilbage (inden det var forbundet med vuggedøden) Den gang var der sikkert også nogle der sagde "Ej, det sker der da ikke noget ved". Og igen er det ikke for at sammenligne at to stykker slik skulle være det samme som at ose en baby ind i hoved, men mere at jeg simpelthen ikke forstår at man f.eks lader sit barn smage øl. Man ved jo godt at det ikke er noget barnet vil kunne lide. Er det for at se dens ansigtsudtryk? Eller er det fordi "det skader jo ikke og når nu barnet selv vil" (man ville jo heller ikke lade et barn smage en cigaret hvis nu barnet var facineret af den slags) Nej, jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor man vil give sit barn en masse usunde ting i så tidligt en alder, der er vel for pokker massere af tid i barnets liv hvor det vil have mulighed for at smæske sig i slik og kage. Ofte vil et barn jo lige så godt have et par lækre jordbær eller ananas. Barnets vaner dannes jo som små. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2011

Maja88

altså jeg har det på nøjagtig samme måde...her skal farfar bare lige prøve på det.. så skal han nok for at vide med store bogstaver hvordan det er. og så skal han nok ikke regne med at få lov at sidde med hende lige foreløbig...

kan godt  være jeg er sippet. men det er mig og far det tager valget for vores datter om hvad hun skal have lov at smage og ikke andre

Anmeld

19. december 2011

Sildefisk

KittyMaMa skriver:

Jeg synes på INGEN måde at du overreagere!!! - Og egentligt synes jeg ikke det handler så meget om hvad børn må smage, fremfor hvem det er der bestemmer hvad MINE børn skal/må smage! 

Jeg synes det er okay, at folk har forskellig mening om hvad og hvordan, - men i forhold til mine børn er det helt og aldelses min mand og min beslutning. Og i forhold til slik, kage, alkohol mm skal man selvfølgelig spørger, om det er okay de smager. Og hvis man siger nej, betyder det nej!

- Jeg er så skide træt af folk, der har travlt med hvordan jeg er som mor og gravid, - du kan da sagtens gøre dit og dat, - det sker der ikke noget ved! Nej, det kan godt være, men jeg har sagt nej? Hvorfor er det så provokerende for folk, at jeg ikke drikker som gravid? Og at min søn på ingen måde skal ha eller må få alkohol? Det er jo ikke dem jeg nægter noget? Hvorfor kan folk ikke bare sige okay, og lade os være enig om at være uenig? Hvorfor bliver folk ved, - nærmest som en besættelse??

Og hvis behov er det der dækkes ved at lade børn smage ting, som man godt ved ikke er særlig godt for dem (nej, det er måske ikke direkte skadeligt, men da heller ikke godt)? Det er da i hvert fald ikke barnets behov, men den voksnes! For af en eller anden grund er det skide sjovt at se et lille uvidende barn få et chok over hvad det får i munden?!?! 

Da min søn var ca. 2 år drak han ved et uheld en tår hvidvin, i den tro at det var hans vand, hvorefter han brækkede sig. Trods det og viden om at vi (min mand og jeg) ikke ønsker han får alkohol, valgte svigermor at lade ham smage hendes rødvin, - hvilket han kvitterede med at kaste op på hende. Hun fik øjeblikket læst og påskrevet af min mand (nok mest fordi hun fuldstændig bevidst overskred vores grænser). Så det gør hun ikke igen. - Og nej, min søn har ikke taget skade, men det altså stadig mig og min mand der er hans forældre, og derfor også os der bestemmer. 

/K

er så enig, mine børn(1,5+ 2,5år) har aldrig smagt alkohol eller sodanvand og det kommer de heller ikke til forløbig, hvorfor? fordi de ikke aner hvad det er og hvad de går glip af i den alder!

Den store var 2 før han fik kage mv og det har aldrig været et problem, idag smager han på det søde og beder ofte om at få lidt frugt istedet 

Anmeld

19. december 2011

Røverdatter

Anonym skriver:

Jeg er nu heller ikke bange for at hun bliver glad for vin/alkohol. Det er mere princippet i det. Det hører bare ikke sammen. Den dag hun gerne vil smage hans cigaret får hun så også bare lov.

Jeg er nok stadig lidt i chok over at han kunne finde på det

Ja det kan jeg godt forstå

Håber i finder ud af det, sagde du til ham hvad du synes? Og at du ikke vil ha det skal ske igen..?

Det første min lillesøster drak sig fuld i, var snaps. Men hun har til gengæld ikke rørt det siden fordi hun blev så dårlig. men det behøver ikke betyde at det 'hænger' ved, selvom det måske gjorde lidt hos min lillesøster....

Kan godt forstå dig..

Anmeld

19. december 2011

Dorthe1986

Du overreagerer på ingen måde! Kan slet ikke se det er nødvendigt at små børn skal have alkohol? det er da kun fordi de voksne synes det er sjovt at se børnenes ansigter... faktisk lidt synd! og så er det vel også gerne forældrene der skal have lov at styre hvad barnet får og hvornår

Anmeld

19. december 2011

Benjamins'mor

Tag det roligt.

Min søn på næsten et år, har da også smagt en meget lille tår øl når han besøger sin oldefar. Det er ikke tit. Det sker jo sjældent.

Anmeld

19. december 2011

helle85

Anonym skriver:

Vi var i weekenden på besøg hos farmor og farfar. Det var rigtigt hyggeligt og vores datter på snart 2 år elsker at være der på besøg. Hun er blevet passet af farmor og farfar mange gange. Under middagen ville hun ikke rigtigt sidde ved bordet og går i stedet rundt og leger. I et uopmærksomt øjeblik fra vores side gav farfar hende hans glas med hvidvin og lod hende smage.

Hvad sker der! Det gør man da ikke. En 2-årig skal sgu da ikke have alkohol!

Han kunne ikke selv se han havde gjort noget forkert

Har i andre været udsat for noget lignende?

og hvad gør vi fremover?

hvis du er sippet så er jeg det ihert fald også for mine børn på 4 og 5 har heller aldrig smagt noget med alkohold i og kommer heller ikke til det de næste par år

min sviger forældre ville lade lucas smage da han var omkring et år hvor jeg nået at få det stoppet og sagt til dem at det ville jeg i hverfald ikke have

jeg syntes ike der er grund til at give børn smag forsådan noget før de er gamle nok til at vide hvad det er.

det skal lige siges både min mor og far er alkoholiker og kæresten rigtig far var også alkohliker og kæresten har også selv været det for over 15-20 år siden

Anmeld

19. december 2011

Rikke, Liam & Linus

Arh...herregud. Liam får da rødvin hver fredag og jägermeister hver søndag. Og nu her i julen får han også ind imellem en juleøl og glögg.

Anmeld

19. december 2011

Molly8

Jeg er også sippet! - og tager mig lov til at være det  Jeg forbeholder mig endda retten til at ændre mening, hvis jeg er så heldig at få barn nr. 2

Vel tager barnet ikke skade af smagsprøver af det ene eller det andet, men som forælder har jeg lov at have min holdning til, hvad der er bedst for mit barn. - En holdning som jeg forventer, at omgivelserne respekterer

Jeg synes, man kan spørge: "Må han smage?" Så kan jeg sige til og fra på hans vegne. Og så er jeg i øvrigt ligeglad med at blive regnet for sippet..

Anmeld

19. december 2011

spj

Jeg kan godt forstå dig. Jeg var blevet tosset hvis det var min datters farfar da gav hende vin.
Mine Svigerforældre kunne også godt finde på det og har flere gange sagt at man da lige kan dyppe sutten i vinen, hvor jeg har gjort det fuldstændigt klart at det vil jeg overhovedet ikke ha.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.