Alkohol, graviditet, sundhedsstyrelsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2011

Muffinmus

Har ikke bruf for alkohol...så nej. Snupper hellere en kop te eller juice eller en cola i weekenden:-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2011

grøn · ært

Skal da ærligt indrømme, at jeg synes det er lidt fesent at være til familie komsammen og fester, og sidde og drikke sodavand, mens andre drikke lidt vin. Er ikke specielt glad for vin, men har altid før drukket  et enkelt glas, når vi blev tilbudt det. Har ind til videre ikke rørt noget i min graviditet, men mon ikke der bliver skålet med et enkelt glas, når det nu bliver nytår?? Men det bliver så vist også det eneste glas jeg får i graviditeten.

Jeg ser bestemt ikke ned på folk, der lige tager et enkelt glas under deres graviditet. Ligesom jeg heller ikke gør det, med folk der ryger, bruger make-up, farver hår, bruger skyllemiddel, parfume osv.

Ved godt der bliver født mange børn med diverse allergiske sygdomme, men på en eller anden måde synes jeg også man kan blive lidt for hysterisk.

Min mor fødte tre sunde børn der intet fejler, på trods af at hun arbejdede i et parfumeri, fyldt med syntetiske dufte, røg, brugte make-up, skyllemiddel osv. 

Ved godt at disse ting kan skade nogen børn, men synes altså heller ikke det er fedt, at skulle leve i 9 mdr i en lille glas kuppel, hvor man ellers bare kan få lov til at ligne noget der er løgn, lugte som en gnu, og eller bare leve så sundt som muligt. Livet skal også være sjovt at leve selvom man er gravid. Så hvis lidt make-up, eller et glas vin til familie middagen gør livet et tak bedre, så for min skyld ingen alarm.

Hvor er jeg dog bare super-enig med dig! Hvis vi skal holde os fra alkolhol, så bør vi også holde os fra ALT det andet. Bilos, parfumer; creamer, håndsæbe, shampoo, læbepromader, ..slik, farvestof, fastfood, make-up, frisørsaloner, neglelak, smertestillende osv. osv. OG SÅ VIDERE.. Aij, mand, så ville vi virkelig bure os selv inde i en "glas kuppel", som du selv skriver.

Min mor malede også lystigt både børneværelse og malerier, fremkaldte billeder (og det er sgu da noget giftigt), brugte make-up og fik lidt vin i ny og næ. Jeg har hverken astma, allergier, er blevet autist eller mangler nogle lemmer. Heller ikke min søster. Og vores hjerner, aij, de fungerer nu også optimalt ;-)

Der er så meget forskel på "alt med måde" og så bare bælle øller i ét væk, eller stå og sniffe til malingen eller hvad det ellers er, man "udsætter" sig selv og barnet for til dagligt. 

Jeg tror bestemt også der bliver skålet lidt både til jul og til nytår. Det ville da være kedeligt andet ?

MEN, jeg forstår godt dem der er uenige. :-) Håber bare ikke jeg og de ander, skal klantres for at have denne mening. 

Anmeld

8. november 2011

grøn · ært

MariaE skriver:

Har ikke bruf for alkohol...så nej. Snupper hellere en kop te eller juice eller en cola i weekenden:-)

Juice ? ..hvad er der galt med juice?
Og the, jeg er afhængig af the, så den vil jeg simpelthen ikke fraskrive mig. Har allerede måtte fraskrive mig mine mange dåser tun om ugen ;-P Drikker nu heller ikke the hver dag, men... Hvorfor er the farligt? Eller er det igen kun i store mængder ?

Anmeld

8. november 2011

grøn · ært

Wampires skriver:

Jeg valgte at lade være selvom det var meget svært da jeg havde rigtig meget lyst til en juleøl og popcorn når vi sad og så fodbold...

Blev gravid d. 23 december så det var jo hele "årstiden" for juleøl der røg sidste år... Fik så først endeligt svar at jeg var det i januar men resten af december lod vi være netop fordi "hvad nu hvis"...

Vi har så altid været forfulgt af uheld (med alt andet i vores liv) og var derfor ekstra påpasselige med alting vedr min graviditet for at prøve at undgå situationer vi selv kunne have haft indflydelse på ikke skete...

Det var helt sikkert også en god idé. Det siges jo, at det stadig er dumt at drikke de første 3 mdr.'er af graviditeten. Så det var nok meget godt du holdte dig fra juleøl, selvom jeg godt kan forstå det var øv.

Anmeld

8. november 2011

JJH

Inden jeg vidste 100% den var positiv (havde en ide om jeg var gravid, pga kvalme) drak jeg et par øl altså over 2 gange. da jeg stod med en positiv test blev jeg enig med mig selv om at det var noget pjat at man skulle have en øl i ny og næ. så har ikke drukket alkohol siden, og lysten er efterhånden også forsvundet helt.

Jeg bliver forarget hvis jeg ser gravide drikke sig fulde. men om de får et enkelt glas er deres valg.

Anmeld

8. november 2011

grøn · ært

JJH skriver:

Inden jeg vidste 100% den var positiv (havde en ide om jeg var gravid, pga kvalme) drak jeg et par øl altså over 2 gange. da jeg stod med en positiv test blev jeg enig med mig selv om at det var noget pjat at man skulle have en øl i ny og næ. så har ikke drukket alkohol siden, og lysten er efterhånden også forsvundet helt.

Jeg bliver forarget hvis jeg ser gravide drikke sig fulde. men om de får et enkelt glas er deres valg.

Det er jeg helt enig i. Jeg ville også blive forarget, hvis jeg så en fuld gravid! Men et enkelt glas i ny og næ må være okay! :-)

Jeg har lagt et link herind i debatten fra en undersøgelser der er lavet. Den siger, at man helst ikke skal drikke de første 3 mdr.'er af graviditeten, men derefter kan det ikke skade fosteret, hvis den gravide drikker et glas vin/125ml. om dagen. 

Anmeld

8. november 2011

JJH

grøn · ært skriver:

Det er jeg helt enig i. Jeg ville også blive forarget, hvis jeg så en fuld gravid! Men et enkelt glas i ny og næ må være okay! :-)

Jeg har lagt et link herind i debatten fra en undersøgelser der er lavet. Den siger, at man helst ikke skal drikke de første 3 mdr.'er af graviditeten, men derefter kan det ikke skade fosteret, hvis den gravide drikker et glas vin/125ml. om dagen. 

Jeg har været inde og læse den, men syntes at når jeg ved der er et lille foster derinde, så kan jeg lige så godt lade være, og når lysten alligevel er væk, er der jo ingen grund til at gøre noget.

Anmeld

8. november 2011

Holbæktrunten

grøn · ært skriver:

Jeg har lige nogle spørgsmål :-)

Jeg kan læse, at Sundhedsstyrelsen helt og aldeles fraråder at drikke alkohol under graviditeten. Men jeg har også læst, at det er noget fis og at grunden til, at de har lavet det om fra "nogle glas er okay" til "ingenting" er, at de mener ikke at befolkningen kan styrer sig. Og derfor var det nemmest helt at forbyde alkohol.

Hvordan er dit forhold til alkohol og graviditet? (og sundhedsstyrrelsens udmeldinger)

Kunne du drikke/har du drukket alkohol (i små mængder naturligvis) under din graviditet?

Hvad tænker I om gravide, der drikker et glas?

Jeg stiller altså ikke de her spørgsmål for at svine folks holdninger til! Personligt har jeg selv meget lyst til et glas rødvin ;-) Men ved ikke om jeg tør. Min søster synes jeg skal lade være at være så sippet :-)

Altså, jeg synes at man ligeså godt kan lægge sig i sin seng i 9 mdr hvis man skal følge alle anbefalingerne mht hvad man må og ikke må når man er gravid... Og selv det ville være at overtræde nogle anbefalinger... 

Jeg lavede stort set ikke om på mine vaner da jeg var gravid. Jo, jeg forsøgte at holde op med at ryge. Da det ikke lykkedes, begrænsede jeg det så meget som muligt.

Jeg har altid elsket et godt glas rødvin, så når lysten meldte sig kunne jeg sagtens drikke et par glas. Drak også en fyraftensbajer sammen med manden i ny og næ...

Og tænk sig - Baby overlevede og er i dag en skøn og lækker knægt på 8 uger 

Anmeld

8. november 2011

Ansemusen

Jeg var MEGET hysterisk i de første mange måneder af min graviditet, og fik endda dårlig samvittighed over at have spist æblekage, hvor der var sherry i bunden. Hvilket jeg godt nu kan se var totalt langt ude!!!

Senere i graviditeten fik jeg et par glas asti nogle gange i forbindelse med en konfirmation og en anden større begivenhed.

Min snart halvandet år gamle søn er kernesund, motorisk fremmelig, og ganske kvik.

Jeg tror man skal tænke på det, som alt med måde! Og så være ekstra forsigtig i de første 3 måneder!

Men jeg er sikker på at rygning er langt værre end et lille glad i ny og næ under graviditeten!

Anmeld

8. november 2011

Ansemusen

grøn · ært skriver:

Juice ? ..hvad er der galt med juice?
Og the, jeg er afhængig af the, så den vil jeg simpelthen ikke fraskrive mig. Har allerede måtte fraskrive mig mine mange dåser tun om ugen ;-P Drikker nu heller ikke the hver dag, men... Hvorfor er the farligt? Eller er det igen kun i store mængder ?

Hun skriver, at hun netop drikker te, juice eller cola i weekenden i stedet for alkohol

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.