grøn · ært skriver:
Jeg har lige nogle spørgsmål :-)
Jeg kan læse, at Sundhedsstyrelsen helt og aldeles fraråder at drikke alkohol under graviditeten. Men jeg har også læst, at det er noget fis og at grunden til, at de har lavet det om fra "nogle glas er okay" til "ingenting" er, at de mener ikke at befolkningen kan styrer sig. Og derfor var det nemmest helt at forbyde alkohol.
Hvordan er dit forhold til det?
Kunne du drikke/har du drukket alkohol (i små mængder naturligvis) under din graviditet?
Hvad tænker I om gravide, der drikker et glas?
Jeg stiller altså ikke de her spørgsmål for at svine folks holdninger til! Personligt har jeg selv meget lyst til et glas rødvin ;-) Men ved ikke om jeg tør. Min søster synes jeg skal lade være at være så sippet :-)
De fraråder det helt, fordi man ikke ved hvor meget der skal til for den enkelte før det skader.
Jeg kunne måske sagtens drikke 5 genstande, uden det ville skade, men jeg kunne også resikere at 1 enkelt ville være det der gjorde skaden.
Det er jo ikke til at sige.
Når man sætter sig ned og kigger på den udvikling der sker i maven, så er det de helt små maginaler der er med til at gøre forskellen. Det er ikke meget der skal til før end det går galt.
Og min helt personlige holdning, er at hvis man ikke kan holde sig fra alkohol i de måneder man er gravid, så har man et problem, på den ene eller anden måde. Ikke at man er alkoholiker, men at man skal lære at sætte sine egne behov til side, for noget andet!!!
Jeg har aldrig drukket, eller røget under mine graviditeter, ryger nu helle r ikke til daglig. Og ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg havde drukket og noget viste sig at være galt med barnet.
For jeg ville aldrig vide om det ville have været sket uanset hvad. Men har jeg ikke drukket, så kan kan det jo udelukkes, hvis noget skulle være galt.
Nu har jeg så været så heldig, at blive beriget med 3 sunde og raske børn, og jeg har passet så godt på mig selv og baby, igennem mine graviditeter.
Jeg syntes man skal holde sig væk fra alkohol.
Og jeg ser, beklager hvis jeg støder nogle, lidt ned på dem der drikker en øl, et glas vin, what ever, mens de er gavide!! Selvom det sker meget sjældent. Syntes faktisk ikke det er ok, i min verden.
Men jeg kan jo ikke styre hvad andre gør.
*Camilla