Alkohol, graviditet, sundhedsstyrelsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2011

Maria-s

chael skriver:

De fraråder det helt, fordi man ikke ved hvor meget der skal til for den enkelte før det skader.

Jeg kunne måske sagtens drikke 5 genstande, uden det ville skade, men jeg kunne også resikere at 1 enkelt ville være det der gjorde skaden.

Det er jo ikke til at sige.

Når man sætter sig ned og kigger på den udvikling der sker i maven, så er det de helt små maginaler der er med til at gøre forskellen. Det er ikke meget der skal til før end det går galt.

Og min helt personlige holdning, er at hvis man ikke kan holde sig fra alkohol i de måneder man er gravid, så har man et problem, på den ene eller anden måde. Ikke at man er alkoholiker, men at man skal lære at sætte sine egne behov til side, for noget andet!!!

Jeg har aldrig drukket, eller røget under mine graviditeter, ryger nu helle r ikke til daglig. Og ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg havde drukket og noget viste sig at være galt med barnet.

For jeg ville aldrig vide om det ville have været sket uanset hvad. Men har jeg ikke drukket, så kan kan det jo udelukkes, hvis noget skulle være galt.

Nu har jeg så været så heldig, at blive beriget med 3 sunde og raske børn, og jeg har passet så godt på mig selv og baby, igennem mine graviditeter.

Jeg syntes man skal holde sig væk fra alkohol.

Og jeg ser, beklager hvis jeg støder nogle, lidt ned på dem der drikker en øl, et glas vin, what ever, mens de er gavide!! Selvom det sker meget sjældent. Syntes faktisk ikke det er ok, i min verden.

Men jeg kan jo ikke styre hvad andre gør.

*Camilla

Det er da også helt ok at du har den holdning MEN der er bare også SÅÅÅÅ mange andre ting der kan skade dit ufødte barn. Brugte du heller ikke parfume/ make-up/ shampoo/ skyllemiddel under din graviditet? Bevægede dig inde i byerne fyldt med bil-os. Spiste en burger med en grillet (branket) bøf? Eller blødkogte æg? Hvad med sushi? Har du spist slik fyldt med E-numre? Jeg mener min læge sagde at han fraråede en til at drikke de første måneder af graviditeten, men at der ikke kunne ske ved at tage et enkelt glas vin som jeg gjorde, så langt henne i graviditeten.

Man kan bare ikke skærme sig for alt og man vil bare (uaset om det er frivilligt eller ej) blive udsat for ting der KAN være skadelige for barnet/ have konsekvenser vi ikke helt kender til.

JEg har ikke skrevet ovenstående for at provokere, men blot for at prøve at sætte det hele lidt i perspektiv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2011

chael

Det er da også helt ok at du har den holdning MEN der er bare også SÅÅÅÅ mange andre ting der kan skade dit ufødte barn. Brugte du heller ikke parfume/ make-up/ shampoo/ skyllemiddel under din graviditet? Bevægede dig inde i byerne fyldt med bil-os. Spiste en burger med en grillet (branket) bøf? Eller blødkogte æg? Hvad med sushi? Har du spist slik fyldt med E-numre? Jeg mener min læge sagde at han fraråede en til at drikke de første måneder af graviditeten, men at der ikke kunne ske ved at tage et enkelt glas vin som jeg gjorde, så langt henne i graviditeten.

Man kan bare ikke skærme sig for alt og man vil bare (uaset om det er frivilligt eller ej) blive udsat for ting der KAN være skadelige for barnet/ have konsekvenser vi ikke helt kender til.

JEg har ikke skrevet ovenstående for at provokere, men blot for at prøve at sætte det hele lidt i perspektiv

Parfume, maku-up brugte jeg ikke, det eneste makeup var min mascara, som er allergi testet.

Skyllemiddel har jeg saldrig brugt og nej, sushi spiste jeg heller ikke. Slik er heller ikke min stærke side. Og kød var heller ikke lige sagen da jeg var gravid. Pg blødkogte æg kan jeg ikke lide!!

Men jeg har da nok puttet noget i hovedet der kunne være skadeligt, men jeg har bevidst ikke drukket alkohol, da det jo er bevist det er skadeligt.

Bor desuden i en provins by, og sidst jeg var i en storby som KBH er nok 2 år siden

*Camilla

Anmeld

4. november 2011

grøn · ært

Godt sat i perspektiv Jeg var til frisøren i går for at få en klipning. Hun fortalte også, at det kan godt være en farvning MÅSKE skader barnet, men hvad med al den make-up og creame vi til dagligt bruger? Noget vi egentlig ikke tænker særlig dybt over.

Jeg fandt også lige denne artikel:  http://avisen.dk/gravide-maa-godt-drikke-vin_61903.aspx - som siger, at det er helt fint at drikke alkohol efter de 3 mdr. Ny undersøgelse fra Englang. Og det lyder jo meget fornuftigt. I de første 3 mdr. skal barnet udvikle ALT. Derefter er det næsten kun størrelsen den skal arbejde på.

Anmeld

4. november 2011

grøn · ært

Parfume, maku-up brugte jeg ikke, det eneste makeup var min mascara, som er allergi testet.

Skyllemiddel har jeg saldrig brugt og nej, sushi spiste jeg heller ikke. Slik er heller ikke min stærke side. Og kød var heller ikke lige sagen da jeg var gravid. Pg blødkogte æg kan jeg ikke lide!!

Men jeg har da nok puttet noget i hovedet der kunne være skadeligt, men jeg har bevidst ikke drukket alkohol, da det jo er bevist det er skadeligt.

Bor desuden i en provins by, og sidst jeg var i en storby som KBH er nok 2 år siden

*Camilla

Faktisk står der følgende i en ny undersøgelse : "Ifølge den engelske forskning kan man drikke op til 125 ml vin - hvilket svarer til et glas - daglig, uden at der kan påvises nogen skade på babyen."

Anmeld

4. november 2011

chael

grøn · ært skriver:

Faktisk står der følgende i en ny undersøgelse : "Ifølge den engelske forskning kan man drikke op til 125 ml vin - hvilket svarer til et glas - daglig, uden at der kan påvises nogen skade på babyen."

Der må være mange forskellige forskninger på de områder!!

For det er også påvist, at alkohol skader visse centre i hjernen, også som almindeligt menneske.

Men jeg har skrevet min mening. Og hvis andre med god samvittghed kan drikke et glas, så gør de det, jeg gør bare ikke.

Man kan jo altid finde de forskninger, der giver den undskyldning for at det er ok at drikke det glas.

Men du kan finde lige så mange, der modbeviser det andet.

Men det er jo op til folk selv hvad de vælger

*Camilla

Anmeld

4. november 2011

MissTas

chael skriver:

*Camilla

jeg tænker også meget over hvad jeg bruger, spiser osv.

Make up bruger jeg ikke meget af under min graviditet og det jeg så bruger er mineral-produkter. parfume heller ikke og i badet bruger jeg neutral og det samme med vaskepulver.

Jeg holder mig fra rødt kød, ting med kviksølv, ting med koffein såsom alm te, kaffe, cola og sådan.

Jeg har da sikkert også spist eller brugt et eller andet, men tænker MEGET over hvad jeg foretager mig, hvad jeg indtager og hvad jeg bruger af produkter, alt til fordel for den lille

Anmeld

4. november 2011

grøn · ært

chael skriver:

Der må være mange forskellige forskninger på de områder!!

For det er også påvist, at alkohol skader visse centre i hjernen, også som almindeligt menneske.

Men jeg har skrevet min mening. Og hvis andre med god samvittghed kan drikke et glas, så gør de det, jeg gør bare ikke.

Man kan jo altid finde de forskninger, der giver den undskyldning for at det er ok at drikke det glas.

Men du kan finde lige så mange, der modbeviser det andet.

Men det er jo op til folk selv hvad de vælger

*Camilla

Jeg er helt med på hvad du mener :-)
Og jeps, det er bestemt også bevist at alkohol skader os, som er født og færdigudviklet. Jeg tror bare det det hele handler om, må være "alt med måde". Men det er der jo desværre nogen der ikke kan styre.

Jeg har selv en fod i begge sider af det her. Er både for og imod. Nok netop fordi der findes så mange forskellige udtalelser og forskningsresultater.

Men emnet er spændende - synes jeg.

Anmeld

4. november 2011

chael

grøn · ært skriver:

Jeg er helt med på hvad du mener :-)
Og jeps, det er bestemt også bevist at alkohol skader os, som er født og færdigudviklet. Jeg tror bare det det hele handler om, må være "alt med måde". Men det er der jo desværre nogen der ikke kan styre.

Jeg har selv en fod i begge sider af det her. Er både for og imod. Nok netop fordi der findes så mange forskellige udtalelser og forskningsresultater.

Men emnet er spændende - synes jeg.

Og jeg er helt enig i den "alt med måde"

Men netop som du selv skriver, så er der nogen der ikke helt ved hvad det betyder og det kan også variere fra gravid til gravid, hvad der er meget og lidt, og hvad der er " med måde".

Derfor syntes jeg det er helt fint at man fraråder det

*Camilla

Anmeld

4. november 2011

Silas&Mille

Hvordan er dit forhold til alkohol og graviditet? (og sundhedsstyrrelsens udmeldinger) - jeg synes at sundhedsstyrrelsen er lige hysteriske nok. Følger personligt, meget få af deres anbefalinger, hvis jeg da i det hele tager følger nogen af dem  

Kunne du drikke/har du drukket alkohol (i små mængder naturligvis) under din graviditet? - da jeg ventede Silas drak jeg et glad rødvin ved særlige lejligheder, fx jul og nytårsaften. Nu hvor jeg venter Lillesøster har jeg også tænkt mig at drikke et glas rødvin eller en juleøl i ny og næ når der er lejlighed til det. Har i dag 3 måneder til termin og har endnu ikke drukket noget alkohol, men det er mere fordi jeg ikke har haft lyst hvis vi har været i byen. Glæder mig til jeg skal holde fødselsdag for familien, så skal vi nemlig have rødvin og øl til maden  

Hvad tænker I om gravide, der drikker et glas? - tænker ikke rigtig noget, synes det er fint. Der er jo flere praktiserende læger der siger det er helt ok med et glas i ny og næ. Nogle siger endda det er sundt også selvom man er gravid. Bliver derimod noget harm hvis jeg ser en beruset gravid, men det sker heldigvis sjældent.

Anmeld

4. november 2011

lycly

grøn · ært skriver:

Jeg har lige nogle spørgsmål :-)

Jeg kan læse, at Sundhedsstyrelsen helt og aldeles fraråder at drikke alkohol under graviditeten. Men jeg har også læst, at det er noget fis og at grunden til, at de har lavet det om fra "nogle glas er okay" til "ingenting" er, at de mener ikke at befolkningen kan styrer sig. Og derfor var det nemmest helt at forbyde alkohol.

Hvordan er dit forhold til alkohol og graviditet? (og sundhedsstyrrelsens udmeldinger)

Kunne du drikke/har du drukket alkohol (i små mængder naturligvis) under din graviditet?

Hvad tænker I om gravide, der drikker et glas?

Jeg stiller altså ikke de her spørgsmål for at svine folks holdninger til! Personligt har jeg selv meget lyst til et glas rødvin ;-) Men ved ikke om jeg tør. Min søster synes jeg skal lade være at være så sippet :-)

Min læge sagde til mig at jeg selvfølgelig godt kunne nyde et enkelt glas rødvin en aften, det ville ikke skade. Men jeg rørte slet ikke alkohol under hele min graviditet, og heller ikke da jeg ammede. Jeg tror bare at det er en principsag for mig, jeg havde personligt ikke lyst. Jeg havde slet ikke behov for det, for synes ikke alkohol smager bedre end et glas sodavand fx

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.