Her var der mange hårde ord.....
Gør det mig til en dårlig mor, hvis jeg ikke synes, at alle andre små børn i verden er bedårende?
Jeg elsker mine egne to over alt på jorden, men jeg forsøger alligevel at være realist. Jeg ved godt, at alle andre mennesker i verden ikke ser på dem på samme måde, for ens egne er altid i en særposition. Hvordan skal man egentlig kunne forestille sig den følelse, sålænge man ikke selv har erfaret den?
Det er vel egentlig der det ligger. At TS har problemer med at forestille sig de følelser, som er involveret og som opstår. Hun er seks uger på vej, og har endnu ikke mærket liv eller været til scanning eller noget som helst. Jeg synes ikke, at det er spor mærkeligt, hvis hun er usikker på, hvad som venter. Det var jeg da også selv, da jeg gik gravid med den første! Nervøsitet i forhold til om man magter opgaven er vel heller ikke usædvanlig. Jeg ser det mere som et tegn på, hvor alvorligt hun tager opgaven, og hvor bange hun er for at gøre noget forkert i forhold til babyen. Og for babyen kan det jo være vel så god en start, som hvis hun viklede sig ind i urealistiske lyserøde drømme. Er vi ikke mange som har tænkt "Hvad nu hvis jeg får fødselsdepression?" "Hvad nu hvis babyen har kolik?" "Hvad nu hvis jeg ikke takler at være vågen sammen med babyen hver nat?" "Hvad nu hvis jeg ikke kan finde ud af at amme alligevel?" osv osv osv.
Man går som førstegangsmor ind i en helt ny rolle, og man stilles over for udfordringer og et ansvar, man strengt taget ikke har forudsætninger for at forestille sig 100%. Man må bare stole på kroppen og instinkterne og sin egen inteligens og trøste sig med, at siden det ser ud til at "alle" andre finder ud af det, så kommer jeg sikkert også til at klare det...
Før jeg fik min første fattede jeg ikke, at forældrer til småbørn kunne finde ud af alt det der med rigtig påklædning i forhold til vejret, hvilken mad babyerne tåler hvornår, hvad man kan forvente af de små til hvilken tid osv. Og da jeg først stod i det sjonglerede jeg jo selv rundt med soverutiner, flaskesterilisering, vådservietter og babygrød uden de store problemer. Man finder ud af det hele efterhånden.
Og til TS: Sender en
. Min anbefaling vil være at fortælle jordmor/læge om alle dine tanker. De har stor erfaring med den slags og de ved helt sikkert, hvad slags hjælp, du har behov for, for at kunne takle detteher på en god måde.
Til lykke med graviditeten! Jeg er sikker på, at du kommer til at klare detteher!