linemus skriver:
Nu bliver jeg nysgerrig, for jeg vil gerne snart farve hår igen efter graviditet og amning, men jeg er ikke meget for alle de kemikalier.
Hvad er Henna egentlig? Hvad med de historier, man hørte så meget om engang, om at det var farligt at farve med Henna? Eller var det Henna-tatoveringer? Hvad er det gode/dårlige ved Henna? Kan man få en mørk farve ud af det ved at blande det med andet? Hvorlænge holder en hårfarvning?
Håber du vil svare på min spørge-strøm 
- Line
Henna er en plante. Jeg ved faktisk - for at være ærligt - ikke om det er blade, rod, stængler eller hvad del af planten man bruger.
Helt 'neutral' (altså -bare henna-rød) henna, er uden kemikalier. Det er pulver, som man blander med vand, kaffe, te, eddike, olie osv. Der er forskellige kvaliteter af henna ´pulver. Det der adskiller dem er hvor fint det er malet og om der er alt muligt snuller snaller i pulveret.
Mht at bruge det til 'tatoveringer', så kan du godt bruge det du putter i håret, mend et bliver ikke særlig mørkt. Du kan købe noget i indiske butikker, der er blandet med alt muligt underligt, så det blvier sort.
Det henna du fx kan købe i matas og lignene, der står farve på, at det er brun henna, kobber henna osv. Det er svindel og det er kemisk behandlet. Henna kan justeres en SMULE med kaffe/te/rødvin og den slags (garvesyre indhold), men henna ER rød og bliver rød og reagerer på din egen hårfarve 
Henna er permanent hårfarve, så det skal vokse ud. Tilgengæld er det en rigtig naturlig farve, der som regel altid passer til én... Og det beholder glansen LÆNGE 
Hvis det ikke er svar nok, så spørg igen