jolu skriver:
Ja det er da hyggeligt at made et spædbarn.....men der er altså meget mere end det......
1. Er du klar til at stå op i værste tilfælde.....10-15 gange i løbet af en nat, til et skrigende barn?
2. Føler du dig indviet nok i mulige årsager til ovenstående?
3. Har du sat dig ind i et barns behov for trivsel, udvikling, stimulation m.m.
4. Er du klar til for en periode at vinke farvel til "normalen"i dit hjem?
5. Hvordan ser dit liv ud som 18 årig? - det siger du delvist farvel til.....
6. Føler du dig klar til alle de udfordringer når barnet for alvor bliver en udfordring over 1 år......hvor der skal RIGTIG mange nej'er, pas nu på, op igen, lad så være osv. osv.....
7. Kan din fysik klare det?- det er jo hårdt arbejde at bære rundt på et spædbarn, for ikke at tale om en tumling.....
Jeg vil sige,- alene det at din fremtidige situation ikke er klarlagt......så ville jeg vente indtil du har en overskuelig fremtid.....og så synes jeg generelt ikke at børn skal føde børn.....
Altså dit punkt nr 6 må jeg bare lige sige at jeg er LODRET UENIG med dig i!!!!
Min tre børn bliver ihvertfald ikke opdraget med: Nej, det må du ikke. Hold nu op. Lad så være med det. Nej, nej og atter nej.
Det mener jeg personligt overhovedet ikke er vejen frem for det lille barn. Jeg mener at børn har brug for nogle gode rollemodeller som de kan kopier. Det vil sige får lov til at være med til alt det huslige arbejde (mine børn er 1½ når de starter) Jeg mener det er min pligt som mor at vejlede og guide mine børn til hvordan man skal opføre sig, og med det mener jeg, ikke at man skal sige NEJ, men der imod JA. - og det er vigtigt at give børn en føles af at de er noget værd (og ikke bare til besvær), at de har betydning for familien, og den betydning kan de netop opleve når de får små opgaver som de magter og som er afstemt med deres alder. Omvendt er jeg af den overbevisning at det kan nedbryde børn selvværd hele tiden af få et Nej, og lade nu være og hold nu op. For det budskab børn opfatter er at de er forkerte. De har meget svært ved at skille tingene ad, og se at det er det de gør og ikke det de er, der er noget i vejen med. (Det sammen gælder i øvrigt rigtig mange voksne, som også lader sig slå ud af kritik, en dårlig karakter, en irrettesættelse på arbejdspladsen osv.)
Der udover tror jeg også at børn har meget lettere ved at forholde sig til hvad de konkret må. (F.eks. Jeg vil gerne have at alle fire ben på stolen står på guvlet.) I stedet for hele tiden at sige hvad de ikke må. (Du må ikke vippe på stolen. Så sidder barnet tilbage og tænker. Hvad må jeg så?) Vi voksne kan jo godt regne ud af så må vi nok det modsatte, men det kan et barn altså ikke lige.
Ja, det var lidt af et sidespor, men jeg røg lige op ad stolen når nogle ligefrem skriver sort på hvidt, at de mener at børn skal have mange Nej'er.
Det virker ihvertfald ikke på mine børn!!! (Som er super søde og ansvarlige børn, som jeg vil vove den påstand om at de er meget velopdragne, og stort set altid opføre sig pænt både ude og hjemme, selvom de ikke har fået ret mange nej'er i deres liv. -og det er altså ikke fordi jeg bare har været heldig. der ligger mange times konstruktivt arbejde bag det!
Anmeld