Frøken J. skriver:
Jeg tænkte præcis det samme som dig, men gad egentlig først ikke at svare derinde. Jeg synes, at man gør rigtig meget godt for sine børn ved at få en uddannelse. Selvfølgelig skal det også være for ens egen skyld, men.. Der er bare så mange grunde til, at det også er godt for ens børn.
Da jeg startede på psykologistudiet fik vi at vide til en forelæsning, at der var rigtig mange unge af u-uddannede forældre, som ikke klarede studiet, fordi de ikke var vant til at studiemiljøet var en del af deres dagligdag, og fordi der ikke var den samme forståelse fra forældrenes side. Jeg har ikke højtuddannede forældre, men klarer mig godt på studiet, men jeg tror helt sikkert der er noget om snakken for nogen.
Det er godt at være et godt forbillede for sine børn og kunne lære dem, at uddannelse er et vigtigt fundament for fremtiden. Det virker lidt dobbeltmoralsk at sige sådan, hvis man ikke selv har fået en uddannelse. Og jeg siger det ikke for at tale ned om dem, som ikke er uddannet! SLET ikke!!! Men der ER altså noget om den sociale arv, det er der så mange undersøgelser, der viser.
Nå, jeg ved egentlig ikke, hvordan jeg skal forklare min pointe. Men det er sygt vigtigt for mig, ift. mine børn, at få en uddannelse, og at min kæreste også gør, så vi kan være det forbillede vi ønsker for vores børn. Og så vi forhåbentlig i fremtiden kan give dem et stabilt fundament.
Jeg håber virkelig at min søn kan bryde den sociale arv, og jeg vil virkelig opfordre ham til, at få taget en uddannelse. Jeg mener helt klart man har de bedste muligheder, hvis man har en uddannelse.
Jeg fik desværre aldrig en uddannelse, fordi jeg grundet min sygdom, måtte droppe ud, og endte så med en pension i stedet. Der var godt nok meget der skulle sluges lige dér, for drømmen om en uddannelse, betød virkelig rigtig meget for mig. Et eller andet sted tror jeg også det handler om, forældrenes indstilling/holdning til uddannelse. Mener forældrene det er unødvendigt, så tror jeg også meget ofte, at det smitter af på sit barn.
Man kan jo selvfølgelig aldrig sige, at børn af uudannede forældre, aldrig selv får en uddannelse, men jeg tror helt klart at sandsynligheden er større, end hvis forældrene havde en uddannelse. Men jeg tror helt bestemt også det handler om, hvordan man præger dem. Modsat dig mener jeg sagtens man kan sige til sit barn at uddannelse er vigtigt, selvom man ikke selv har fået en uddannelse. Det kan være man har fortrudt, og så kan man bruge sine egne erfaringer til at fortælle barnet vigtigheden af en uddannelse.
Allerede nu fortæller jeg min søn, hvor vigtigt en uddannelse er. Når man ikke kan vise dem det, må man fortælle dem det. Det er ikke sådan vi snakker om det konstant, men jeg bringer det lige på bane, hvis det lige har relevans i forbindelse med noget.
Tiderne er ikke som de var engang....det bliver mere og mere vigtigt at tage en uddannelse, og jeg håber virkelig rigtig meget at min søn vælger at tage en uddannelse engang 
Slutteligt vil jeg sige at jeg er meget enig med Caroline, og jeg kan sagtens se logikken i det hun skriver. Selvfølgelig tager man jo nok først og fremmest en uddannelse for sin egen skyld, men mange gør det helt klart også for sine børns skyld