hvorfor en udd.!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2011

Caroline86

Frøken J. skriver:

Jeg tænkte præcis det samme som dig, men gad egentlig først ikke at svare derinde. Jeg synes, at man gør rigtig meget godt for sine børn ved at få en uddannelse. Selvfølgelig skal det også være for ens egen skyld, men.. Der er bare så mange grunde til, at det også er godt for ens børn.

Da jeg startede på psykologistudiet fik vi at vide til en forelæsning, at der var rigtig mange unge af u-uddannede forældre, som ikke klarede studiet, fordi de ikke var vant til at studiemiljøet var en del af deres dagligdag, og fordi der ikke var den samme forståelse fra forældrenes side. Jeg har ikke højtuddannede forældre, men klarer mig godt på studiet, men jeg tror helt sikkert der er noget om snakken for nogen.

Det er godt at være et godt forbillede for sine børn og kunne lære dem, at uddannelse er et vigtigt fundament for fremtiden. Det virker lidt dobbeltmoralsk at sige sådan, hvis man ikke selv har fået en uddannelse. Og jeg siger det ikke for at tale ned om dem, som ikke er uddannet! SLET ikke!!! Men der ER altså noget om den sociale arv, det er der så mange undersøgelser, der viser.

Nå, jeg ved egentlig ikke, hvordan jeg skal forklare min pointe. Men det er sygt vigtigt for mig, ift. mine børn, at få en uddannelse, og at min kæreste også gør, så vi kan være det forbillede vi ønsker for vores børn. Og så vi forhåbentlig i fremtiden kan give dem et stabilt fundament.

jeg forstår dig, for du fumler dig samme vej som jeg selv forsøgte hæh!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2011

Stjernestoev

Frøken J. skriver:

Self. er børnene glade bare de får mad på bordet, men der er desværre utrolig mange undersøgelser der viser, at det er sværere for børn af u-uddannede forældre at klare sig under uddannelse, fordi de ikke kommer fra et miljø, hvor uddannelse er normen..

Mh ja..
Jeg synes bare det er svært, fordi det er virkelig så vidt forskelligt!

Anmeld

21. september 2011

kirsti

Jeg er helt med på din tankegang.

Selvfølgelig er det vigtigste at ens barn er lykkelig og at der er mad på bordet og ja barnet er nok ligeglad med hvad uddannelse (eller ikke) mor og far har MEN det er nu engang en kendsgerning at der ofte er en sammenhæng mellem uddannelsesniveau hos forældre og børn og tilværelsen er immer væk ofte lidt nemmere uden økonomiske problemer som en lav indtægt KAN medføre. Økonomiske problemer fører ofte til en masse skænderier som børn i hvert fald ikke bliver lykkelige af.

Jeg er uddannet socialrådgiver og sidder i det daglige med folk på kontanthjælp og det er bare super svært for dem at komme ind på arbejdsmarkedet igen hvis de ikke har bare lidt uddannelse og her snakker vi som minimum ssh (bare et eksempel da der er mange ssh uddannede). Jeg har set flere par i mit arbejde gå fra hinanden pga skænderier over økonomi.

Noah er et rigtig udebarn og hvis jeg ikke havde min uddannelse ville vi være nød til at bo i lejet lejlighed i stedet for et hus hvilket jo også er helt fint MEN jeg er bare glad for at jeg på baggrund af min uddannelse har råd til at bo i hus så han har en have han bare kan rende ud i når han har lyst uden at være afhængig af at vi har tid til at gå med ned på legepladsen.

Så efter min mening synes jeg godt man kan sige at jeg har taget en uddannelse DELS for hans skyld

Anmeld

21. september 2011

Caroline86

kirsti skriver:

Jeg er helt med på din tankegang.

Selvfølgelig er det vigtigste at ens barn er lykkelig og at der er mad på bordet og ja barnet er nok ligeglad med hvad uddannelse (eller ikke) mor og far har MEN det er nu engang en kendsgerning at der ofte er en sammenhæng mellem uddannelsesniveau hos forældre og børn og tilværelsen er immer væk ofte lidt nemmere uden økonomiske problemer som en lav indtægt KAN medføre. Økonomiske problemer fører ofte til en masse skænderier som børn i hvert fald ikke bliver lykkelige af.

Jeg er uddannet socialrådgiver og sidder i det daglige med folk på kontanthjælp og det er bare super svært for dem at komme ind på arbejdsmarkedet igen hvis de ikke har bare lidt uddannelse og her snakker vi som minimum ssh (bare et eksempel da der er mange ssh uddannede). Jeg har set flere par i mit arbejde gå fra hinanden pga skænderier over økonomi.

Noah er et rigtig udebarn og hvis jeg ikke havde min uddannelse ville vi være nød til at bo i lejet lejlighed i stedet for et hus hvilket jo også er helt fint MEN jeg er bare glad for at jeg på baggrund af min uddannelse har råd til at bo i hus så han har en have han bare kan rende ud i når han har lyst uden at være afhængig af at vi har tid til at gå med ned på legepladsen.

Så efter min mening synes jeg godt man kan sige at jeg har taget en uddannelse DELS for hans skyld

jeg er glad for de eksempler du kommer med! Med konflikter og problematikken med at komme ud på arbejdsmarkedet igen! Det er jo, desværre, en kendsgerning at riiiiigtigt mange arbejdsgivere vælger dem med mest kvalificeret uddannelse når der skal hyres!

tak for dit input

Anmeld

21. september 2011

aarhusmor

Jeg har et par uddannelser, men nu i en alder af 40 år er jeg startet på en proffesionsuddannelse og håber at tage kandidat bagefter.

Jeg gør det både for min egen skyld men også for min søns skyld. Jeg synes det er vigtigt at han lærer at alt er muligt og at man godt kan blive hvad man vil, og at man godt kan gå hele vejen op af en karrierestige for så at sadle om og blive noget andet.

jeg ønsker ikke at han skal være låst i forhold til hans drømme og visioner, og jeg ønsker ikke han skal sidde fast i et job han hader og mest af alt skal han vide at det betaler sig at læse

Anmeld

21. september 2011

Caroline86

aarhusmor skriver:

Jeg har et par uddannelser, men nu i en alder af 40 år er jeg startet på en proffesionsuddannelse og håber at tage kandidat bagefter.

Jeg gør det både for min egen skyld men også for min søns skyld. Jeg synes det er vigtigt at han lærer at alt er muligt og at man godt kan blive hvad man vil, og at man godt kan gå hele vejen op af en karrierestige for så at sadle om og blive noget andet.

jeg ønsker ikke at han skal være låst i forhold til hans drømme og visioner, og jeg ønsker ikke han skal sidde fast i et job han hader og mest af alt skal han vide at det betaler sig at læse

læste du lige mine tanker?

det er præcis sådan noget jeg mener! Og det betyder jo ikke at man ikke, i høj grad, også gør det for sin egen skyld.

Anmeld

21. september 2011

aarhusmor

Caroline86 skriver:

læste du lige mine tanker?

det er præcis sådan noget jeg mener! Og det betyder jo ikke at man ikke, i høj grad, også gør det for sin egen skyld.

ja lige netop. Og det er ok at tænke på både dig selv og dit barn! Altså det er ok både at være egoist og så beregnende - kan man sige. Men også være en mor der vil sit barn og sit liv det bedste

Anmeld

21. september 2011

Stjernestoev

Men bare fordi man har en højuddannelse er det jo ikke = fedt arbejde og gode penge! Det kan man også give sit barn uden at have taget en universitetsgrad. Men mulighederne er jo størst med en uddannelse. Men du er det sådan at min mor har 2 gymnasielle uddannelser, og min far gik ud af 7 klasse. Men vi har aldrig manglet noget, og vi har ligeså mange penge som dem med der gået på uni. At man kan sidde hårdt i det, det kan ske for alle. Rige mennesker kan jo også gå konkurs.
Men på den anden side.. Man kan jo give sit barn en masse boglig viden, og større mulighed for at påvirke dem til at tage en uddannelse..

Undskyld, hvis det er lidt rodet..

Anmeld

21. september 2011

Mathilde & Frederikkesmor

Jeg kan sagtens følge din tankegang! I forhold til mig selv, vil jeg sige det sådan, at jeg i første omgang uddanner mig for min egen skyld, men i bund og grund også for mine børns skyld - men det er mest fordi at jeg gerne vil være et godt forbillede for dem, og gerne vil sikre at jeg vil kunne give dem så meget viden videre som overhovedet muligt.

Jeg kommer selv fra en familie, hvor min mor er ikke-uddannet og hele sit liv har arbejdet på fabrik. Min far derimod er uddannet chef-jurist. Så jeg er vel også lidt af en mønsterbryder, i og med at jeg vælger noget midt i mellem (læser til pædagog).

Set i bakspejlet har jeg i min barndom manglet hjælp til lektierne fra bl.a. min mor -. hun havde ofte svært ved at hjælpe mig med dansk opgaverne, eller matematik opgaven.  Havde jeg nu haft en mor der var uddannet, ville det helt sikkert have set anderledes ud. Netop lige på det punkt vil jeg gerne kunne hjælpe mine egne børn, når de kommer og spørger mig til råds i forbindelse med en opgave.

Anmeld

21. september 2011

Sabsy

Jamen der står jo også: "Man skal ikke tage en udd for sit barn skyld men vælge noget man kan lide".. Det menes jo at man ikke vare skal tage en HG fordi det er nemt, men noget man finde sig en fremtid i.. Tror jeg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.