hvorfor en udd.!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2011

aarhusmor

Stjernestoev skriver:

Men bare fordi man har en højuddannelse er det jo ikke = fedt arbejde og gode penge! Det kan man også give sit barn uden at have taget en universitetsgrad. Men mulighederne er jo størst med en uddannelse. Men du er det sådan at min mor har 2 gymnasielle uddannelser, og min far gik ud af 7 klasse. Men vi har aldrig manglet noget, og vi har ligeså mange penge som dem med der gået på uni. At man kan sidde hårdt i det, det kan ske for alle. Rige mennesker kan jo også gå konkurs.
Men på den anden side.. Man kan jo give sit barn en masse boglig viden, og større mulighed for at påvirke dem til at tage en uddannelse..

Undskyld, hvis det er lidt rodet..

Nej man kan ikke regne med noget her i livet. Men jo højere uddannelse, jo mere adgang til at prøve det i livet man gerne vil, hvis du kan følge mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2011

Caroline86

Stjernestoev skriver:

Men bare fordi man har en højuddannelse er det jo ikke = fedt arbejde og gode penge! Det kan man også give sit barn uden at have taget en universitetsgrad. Men mulighederne er jo størst med en uddannelse. Men du er det sådan at min mor har 2 gymnasielle uddannelser, og min far gik ud af 7 klasse. Men vi har aldrig manglet noget, og vi har ligeså mange penge som dem med der gået på uni. At man kan sidde hårdt i det, det kan ske for alle. Rige mennesker kan jo også gå konkurs.
Men på den anden side.. Man kan jo give sit barn en masse boglig viden, og større mulighed for at påvirke dem til at tage en uddannelse..

Undskyld, hvis det er lidt rodet..

håber ikke jeg lyder grov nu kan jeg ikke lokke dig til at læse mit startindlæg én gang mere? Tag paraderne ned og læs hvad jeg skriver, for jeg tror faktisk du vil se at vi er ret enige

Jeg mener HELT bestemt at forældre uden nogen som helst uddannelse kan være præcis ligeså gode (og BEDRE) end forældre med tårnhøje akademiske titler! Og specielt hvis uddannelsen resulterer i mange flere arbejdstimer= tid væk fra børnene!

Ville virkelig gerne at du lige læser det igen og så skriver om du stadig synes jeg taler om u-uddannede som dårligere forældre

Anmeld

21. september 2011

Caroline86

Bubbes skriver:

Jamen der står jo også: "Man skal ikke tage en udd for sit barn skyld men vælge noget man kan lide".. Det menes jo at man ikke vare skal tage en HG fordi det er nemt, men noget man finde sig en fremtid i.. Tror jeg

selvfølgelig skal det da være noget man kan lide? det synes jeg da egentlig også at jeg skriver i mit startindlæg? at jeg i høj grad læser for MIN skyld men at jeg da så absolut også har Laura med i mine overvejelser og betragtninger omkring at læse videre?

Ikke at jeg nødvendigvis deler den holdning så har jeg til gengæld hørt MANGE gange og MANGE steder at man bør sikre sig MINDST en ungdomsudannelse når man har børn - arbejdsmarkedet er ganske simpelt ikke flinkt mod uuddannede mødre! Kvinder i den fødedygtige alder er i forvejen truede på arbejdsmarkedet fordi mange arbejdsgivere frygter for yderligere barsel=manglende arbejdskræfter på trods af lønudb.

Så med det i baghovedet synes jeg da så absolut at det er relevant at overveje sit uddannelsesniveau når man har/overvejer børn!? Også selvom man måske ikke rigtigt gider tage en HG (bare for at tage dit eget eks.)

Anmeld

21. september 2011

Stjernestoev

Caroline86 skriver:

håber ikke jeg lyder grov nu kan jeg ikke lokke dig til at læse mit startindlæg én gang mere? Tag paraderne ned og læs hvad jeg skriver, for jeg tror faktisk du vil se at vi er ret enige

Jeg mener HELT bestemt at forældre uden nogen som helst uddannelse kan være præcis ligeså gode (og BEDRE) end forældre med tårnhøje akademiske titler! Og specielt hvis uddannelsen resulterer i mange flere arbejdstimer= tid væk fra børnene!

Ville virkelig gerne at du lige læser det igen og så skriver om du stadig synes jeg taler om u-uddannede som dårligere forældre

Men nu nævner i jo flere gange det økonomiske i det.

Anmeld

21. september 2011

Sabsy

Caroline86 skriver:

selvfølgelig skal det da være noget man kan lide? det synes jeg da egentlig også at jeg skriver i mit startindlæg? at jeg i høj grad læser for MIN skyld men at jeg da så absolut også har Laura med i mine overvejelser og betragtninger omkring at læse videre?

Ikke at jeg nødvendigvis deler den holdning så har jeg til gengæld hørt MANGE gange og MANGE steder at man bør sikre sig MINDST en ungdomsudannelse når man har børn - arbejdsmarkedet er ganske simpelt ikke flinkt mod uuddannede mødre! Kvinder i den fødedygtige alder er i forvejen truede på arbejdsmarkedet fordi mange arbejdsgivere frygter for yderligere barsel=manglende arbejdskræfter på trods af lønudb.

Så med det i baghovedet synes jeg da så absolut at det er relevant at overveje sit uddannelsesniveau når man har/overvejer børn!? Også selvom man måske ikke rigtigt gider tage en HG (bare for at tage dit eget eks.)

Jeg er 100% enig - men tror bare hun mener at man skal tage noget man kan lide.. Kunne aldrig drømme om at tage en militær udd pga jeg var dum til alt andet.. Så ville jeg "hellere" finde noget der var mig selvom det tog lidt tid

Anmeld

21. september 2011

Stjernestoev

aarhusmor skriver:

Nej man kan ikke regne med noget her i livet. Men jo højere uddannelse, jo mere adgang til at prøve det i livet man gerne vil, hvis du kan følge mig

Sagtens

Men det er jo en smagssag..

Anmeld

21. september 2011

Caroline86

Stjernestoev skriver:

Men nu nævner i jo flere gange det økonomiske i det.

penge gør ikke en lykkelig - men de gør det fandme lettere ikke at være ulykkelig

joke aside... Det er jo ingen hemmelighed at penge gør meget lettere her i livet! Og ja, du har da ret i at man ikke er sikret bare fordi man har en uddannelse, men når der er fyringsrunder (eller ansættelsesrunder) er det bare RIGTIGT ofte de lavest uddannede der bliver valgt fra! Desværre... vores samfund lægger op til bedre odds for de med uddannelse - det synes jeg ikke man kan/bør lukke øjnene for?

Anmeld

21. september 2011

Caroline86

Bubbes skriver:

Jeg er 100% enig - men tror bare hun mener at man skal tage noget man kan lide.. Kunne aldrig drømme om at tage en militær udd pga jeg var dum til alt andet.. Så ville jeg "hellere" finde noget der var mig selvom det tog lidt tid

men for (lige et kort øjeblik) at vende tilbage til den anden tråd så handler det jo heller ikke om at Line (og Nicky) tager uddannelser som de ikke kan lide? De er bare realistiske omkring at de måske IKKE når deres drømme om model- og sangkarriere og så sørger de for at have et sikkerhedsnet i for af en alm. udd.!? Det er vel ikke forkert? De dropper jo ikke deres drømme og det de kan lide - de sørger bare for at have et sikkerhedsnet

Anmeld

21. september 2011

Preghiera

Caroline86 skriver:

Hej allesammen.

Jeg læste lige en kommentar i en anden tråd (den om Nicky og Line fra dum). Kommentaren lød nogenlunde på at det da virker helt i skoven at sige man tager en uddannelse for sin søns skyld...

Var lige ved at skrive et svar i den tråd, men tænkte jeg hellere måtte oprette en ny

Jeg en AP-degree og er i gang med en professionsbachelor uddannelse nu. Regner med at læse en kandidat og en international master efterfølgende.

Jeg studerer fordi jeg godt kan lide det. Udfordringerne ved at lære nye ting, mestre de forskellige analyseformer etc. Men jeg studerer i dén grad også for Lauras skyld!!

Ved at tage en uddannelse er jeg (formentlig) sikret et højere løn når jeg kommer ud på arbejdsmarkedet. Jeg bliver mere tilfreds med mit akademiske niveau (stræber ) og det kommer til at smitte af på mit generelle humør og tilfredshed med tilværelsen og livet - det kommer til at smitte af på Laura!

Jeg lægger et godt fundament for hende i forhold til at hun kan/vil tage en videregående uddannelse HVIS HUN VIL. Jeg føler med bedre i stand til at kunne bistå hende i akademisk øjemed jo bedre jeg selv bliver - selvfølgelig behøver man ikke en kandidat grad for at hjælpe med 2. klasses matematik, men jeg tror I ved hvad jeg mener

Er jeg helt galt på den fordi jeg mener det OGSÅ er for Lauras skyld at jeg tager en(flere) videregående uddannelse(r)?

hvad mener du?

Jeg er da fuldstændig enig!

Jeg er også af den overbevisning (foruden de helt konkrete statistikker, der viser det), at forældre med en uddannelse, giver sine tendenser videre til sine børn. Et forældrepar med gode uddannelser er bedre støtte i børnenes skoletid - ikke nødvændigvis fagligt, men også diciplinært. Og det lærer børnene at gennemføre skolen i højere grad.

Jeg vil så sige at selvom, jeg er fortaler for at forældre sørger for at få sig en uddannelse (både af økonomiske årsager og ovenstående argument) så synes jeg ikke det er attraktivt at man "bare tager sig en uddannelse for at ha' den". Passionen for sit job og sin uddannelse er ligeså vigtige værdier at vise og at give videre til sine børn.

Så gør det for DIN skyld og dine børns. Ja

Anmeld

21. september 2011

Rikke, Liam & Linus

Jeg giver dig ret.

Jeg studerer både for min egen og for Liam (+ ny lille bebs) skyld.

1. Fordi risikoen ved ikke at tage en videregående uddannelse er alt for høj, forstået på den måde at jobmulighederne er utrolig ringe. Og jeg vil ikke lave hvad som helst for at få mad på bordet.

2. Fordi jeg gerne vil være et forbillede for mine børn. Og vise dem hvor utrolig heldige de er at de rent faktisk har muligheden for at tage en uddannelse.

Jeg synes desuden ikke at det at studere selv om man har et barn er et stort problem. Selvfølgelig er det nogle gange surt, men alt i alt synes jeg det er fint.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.