Kaldt på arbejde med sygt barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2011

dorthemus

Dette fandt jeg på min fagforenings hjemmeside (LFS) Så blev jeg så meget klogere /p>

Den ansatte har ikke ubetinget krav på tjenestefri med løn under barnets første og anden sygedag, men må forhøre sig hos sin stedlige arbejdsgiver, om det er muligt at afholde barnets første og anden sygedag.

I overenskomsten er det beskrevet, at hensynet til barnet gør det nødvendigt, at en forælder bliver hjemme for at passe det, og at forholdene på institutionen tillader der gives fri.
I forhold til den sidste bestemmelse kan der forekomme tilfælde, hvor der er tungtvejende grunde til det ikke umiddelbart kan lade sig gøre at gå fra institutionen, f.eks. hvis man er eneste voksne tilbage med børnene, men dette må vurderes i det konkrete tilfælde.

I særlige tilfælde kan lederen anlægge det synspunkt, at arbejdspladsen ikke kan fungere uden den ansattes tilstedeværelse. Der skal dog imidlertid meget tungtvejende grunde til at nægte en ansat barnets første og anden sygedag og i LFS ser vi det sjældent.

Man kan sammenligne en nægtelse af at afholde barnets første og anden sygedag med en suspension af planlagt ferie, hvilket siger lidt om graden af hensyn, der skal til for at sagliggøre en nægtelse af afholdelse af barnets 1. og 2. sygedag fra arbejdsgiverside.

Som det fremgår af gennemgang af reglerne er de ikke udformet, så den ansatte får løst problemet med at passe et sygt barn, idet det kun er barnets første og anden sygedag der kan gives fri på. Den ansatte må herefter selv sørge for at andre eventuelt overtager pasningen i barnets resterende sygeperiode.
Der er naturligvis mulighed for at bruge omsorgsdage i forlængelse af barnets første og anden sygedag jf. overenskomstens regler om omsorgsdage. Der er endvidere mulighed for at drøfte anden arbejdstilrettelæggelse, brug af ferie, køb af fridage osv.

Ledere, pædagoger og pædagogmedhjælpere i Københavns Kommunale institutioner har ret til sædvanlig løn og tillæg.
Pædagogmedhjælpere i selvejende institutioner i Københavns Kommune og på Frederiksberg har ret til løn, men ikke arbejdstidsbestemte tillæg.

Under fravær på grund af barns første og anden sygedag har man ret til at få løn for det antal timer som er planlagt arbejdstid.
Men i modsætning til fravær på grund af sygdom og omsorgsdage har ikke alle ansatte ret til tillæg.

Fraværet noteres på en liste på arbejdsstedet, som alene vedrører barnets sygedage. Arbejdsgiveren kan måske have interesse i at registrere hvad der skyldtes første dag og hvad der skyldes anden dag. Ved begge typer fravær skal der ved registrering være startdato og slutdato og disse skal være ens. Det er to på hinanden følgende dage (kalenderdage).

Dette fravær ved barns sygdom må ikke blandes sammen med den ansattes almindelige sygefravær og indgå ikke i omsorgssamtaler, tjenstlige samtaler og ved afskedigelsessager.

Hvis den ansatte misbruger ordningen, kan retten til fravær fratages den konkrete person.
Man kan således ikke på arbejdsstedet ”straffe en hele gruppe kollektivt eller en gruppe ansatte”. Den ansatte har krav på en begrundelse/dokumentation på misbruget, så den ansatte kan vurdere sagen og eventuelt rette henvendelse herom til den faglige organisation (LFS).

Der er ikke i overenskomsten et fast loft på hvor mange dage man kan have pr. barn pr. år.
Det vil være forkert at fastsætte lokale regler for et ”tilladeligt antal dage”.
Der laves aldrig faste regler, der skal hvile på et skøn.

Søg efter
Angiv et eller flere søgeord,
- adskilt af mellemrum

Tilpas og begræns søgning
Begræns søgning til ét område
- se øverst lige under logo!
Valgt: Vis alt
Søgemetode:

Fundne relevante sider
(Der er fundet 4 sider)
Fagligt
Barns første og anden sygedag
Hvad er aftalt til 1. april 2009
KTO forliget gælder også for FOA
26.3.: OK-forhandlinger under Forligsinstitutionen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2011

Wimmie

duddi. skriver:

Bliver lige nødt til at rette nogle af jer mht barns 1. og 2. sygedag. I nogle OK er det faktisk sådan, at man har ret til barns 1. og 2. sygedag. Men det er jo meget forskelligt, så det kan jo godt være vi hver især har ret, da vi jo bedst kender til OK vi arbejder under. Jeg har ret til barns første og anden sygedag, uanset arbejdspladsens situation.

Samme her - det er bare forskeligt fra OK til OK 

Vi er også bare heldige med vores - hvor vi har ret til det...

Anmeld

8. september 2011

LotteGabriella

Jeg ringede i morges på arbejde og fortalte min teamleder, at jeg holdte barnets 1. sygedag, da mit barn havde henved 40 i feber. Fint nok. To timer senere modtager jeg en sms fra min chef, om jeg ikke kan finde en til at passe mit barn, så jeg kan komme senere!  

Hvad pokker bilder han sig ind?!

Jeg fortæller ham så idag, at jeg ikke regner med at mit barn er rask imorgen pga. feber, forkølelse og ondt i halsen. Hans svar var, at det kunne jeg jo ikke allerede vide idag!  Hvad tror han egentlig selv...? Han spurgte om mine forældre dog ikke kunne passe imorgen.

Er rasende, ked af det og har tudet over det!

prøv at læs dette

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/boern/barn-syg-og-omsorgsdage/Sider/barns-foerste-sygedag.aspx

Der står at du altid har ret til barns 1. sygedag, men ikke til løn - det kommer an på din overenskomst mv.

Anmeld

9. september 2011

Anonym trådstarter

Mca<3 skriver:

Det er en stress faktor   Men vi har reelt ikke krav på hverken barn syg 1 eller 2 dag .

Man har ret til det ind til man finder anden pasning, men hvis man ikke kan finde det, så må man holde hele dagen. Synes bare, han er streng, når han selv har børn

Anmeld

9. september 2011

Anonym trådstarter

isabellamor skriver:

fagforening..!!!! 

Er virkelig skuffet over det, for det giver mig dobbelt dårlig samvittighed - både over for arbejdet og overfor mit barn!

Anmeld

9. september 2011

Anonym trådstarter

mor_sabina skriver:

Øv kan godt forstå du er træt af det, det er så svært at få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen. Men når det så er sagt, så har han vel egetnlig ret til at kalde dig på arbejde. Barnets første sygedag er vel kun indtil man fander anden pasning?? De fleste steder bruges den dog som en hel sygedag, men jeg tror faktisk ikke man har ret til det??

God bedring til jer

Det afhænger af den enkelte overenskomst. Man har ret til at holde, ind til man finder anden pasning, men hvis man ikke kan finde det, er man jo nødt til at holde hele dagen...

Anmeld

9. september 2011

Anonym trådstarter

dorthemus skriver:

Ked af at måtte sige det, men barnets 1. sygedag er IKKE en ret man har

Det afhænger af ens overenskomst - men det kan jeg også se, du har fundet på din egen fagforenings hjemmeside

Anmeld

9. september 2011

Anonym trådstarter

SjeBets skriver:

barnets 1. syge dag skal jo faktisk bruges på at finde pasning til det syge barn. nogle er så, så heldige at de kan få 2 sygedag med også.  

Så hvis de er presset og ja han måske havde håbet du havde fundet pasning, så var det vel fair nok at spørge ... 

Han ved, jeg bor alene med barnet og ellers altid gør alt for at komme på arbejde lige meget hvad Derfor synes jeg, det var frækt...

Anmeld

9. september 2011

Anonym trådstarter

henh01 skriver:

Faktisk kan de godt kalde dig på job alligevel.. Man SKAL bruge dagen på at få pasning og er der mulighed for pasning i din arbejdstid så er det din pligt at møde på arb. Jeg har arb på en døgn inst og når jeg havde barn syg så skulle jeg møde ind når min kæreste kom hjem eller en anden pasningsmulighed bød sig.

Men kan man ikke finde pasning, kan man jo ikke tage på arbejde

Anmeld

9. september 2011

Anonym trådstarter

Wimmie skriver:

Så er det nok forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads; på min har vi som sagt ret til den uden at vi kan blive kaldt ind...

Tror det er overenskomstbestemt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.