Kaldt på arbejde med sygt barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2011

henh01

Wimmie skriver:

Så er det nok forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads; på min har vi som sagt ret til den uden at vi kan blive kaldt ind...

det tror jeg ikke helt på  Jeg er ret sikker på at der i jeres overenskomst står at man kan få barnets 1. sygedag hvis arbejdspladsen ikke falder sammen pga det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2011

ønskebørn74

dorthemus skriver:

Ked af at måtte sige det, men barnets 1. sygedag er IKKE en ret man har

I nogle overenskomster er det..

Anmeld

8. september 2011

Isabella_mor

dorthemus skriver:

okay... ja så meget ved jeg ikke om det.. men hvis overenskomsten siger at man har ret til barns første sygedag, så har man da ret til det... og hvis de så ikke kan overholde det, så må man gå til fagforeningen....

Anmeld

8. september 2011

Wimmie

henh01 skriver:

det tror jeg ikke helt på  Jeg er ret sikker på at der i jeres overenskomst står at man kan få barnets 1. sygedag hvis arbejdspladsen ikke falder sammen pga det.

Hehe, ikke for at være næsvis, men nu kender jeg altså vores overenskomst ret godt efterhånden (har arbejdet under den i snart 9 år)

Sakset:

2. Barns første sygedag 

Der gives helt eller delvis fri med løn til pasning af sygt mindreårigt barn, der er hjemmeboende på barnets 1. sygedag. Hvis begge forældre eller samboende par er ansat i Post Danmark, kan kun den ene få hel eller delvis frihed, og kun på barnets 1. sygedag.

Stk. 2. Desuden kan der gives frihed uden løn i fornødent omfang, hvis barnet fortsat er syg ud over 1. sygedag, og det ikke er muligt at skaffe pasning af barnet. Omsorgsdage, jf. lokalaftale nr. 2.1 om Arbejdstid, fridage og overarbejde, forudsættes i fornødent omfang anvendt ud over 1. sygedag, ligesom anden tilgodehavende frihed efter aftale med arbejdsstedet kan anvendes

Anmeld

8. september 2011

henh01

Om barnets sygdom kan begrunde tjenestefrihed, beror på en konkret vurdering af sygdommen sammenholdt med barnets alder. Herudover skal forholdene på arbejdspladsen tillade, at du kan blive hjemme.

Anmeld

8. september 2011

Wimmie

dorthemus skriver:

Efter vores overenskomst er det en ret... mon ikke det er forskelligt?

Anmeld

8. september 2011

numsefisk

Profilbillede for numsefisk

Hos os er "kravet" også at barnet 1 og 2 sygedag kun er tilladt såfrem arbejdet "tillader" det.

Altså når der er mennesker nok til at gøre mit job også

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld

8. september 2011

numsefisk

Profilbillede for numsefisk

Hos os er "kravet" også at barnet 1 og 2 sygedag kun er tilladt såfrem arbejdet "tillader" det.

Altså når der er mennesker nok til at gøre mit job også

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld

8. september 2011

henh01

dette i følge Foa:

Du kan få hel eller delvis tjenestefri med løn til pasning af et sygt barn på den første arbejdsdag, hvor barnet er sygt, hvis følgende betingelser er opfyldt:

• Barnet er under 18 år
  • Barnet har ophold hos dig
  • Det er nødvendigt at blive hjemme af hensyn til barnet
  • At det er foreneligt med forholdene på tjenestestedet

Anmeld

8. september 2011

dorthemus

Wimmie skriver:

Efter vores overenskomst er det en ret... mon ikke det er forskelligt?

Jeg er pædagog og er faktisk TR  Dog er det flere år siden jeg var fungerende TR. Vil tjekke op på det

Og jo jeg tror det er forskeligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.