Vielser! - Alle skal være lige!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2011

Wimmie

Zafir skriver:

ARGH - jeg bliver så forbandet, når jeg IGEN hører sådan en debat om præster der ikke vil vie dem og dem...

FÅ SÅ SKILT STAT OG KIRKE AD!!!!!!!!!

Vi lever IKKE i middelalderen!!!... Det bør være lige for ALLE. Uanset tro, seksuel orientering, tidligere ægteskaber osv... Alle skulle på rådhuset og ordne det lovformelige. Juraen...

Også kan man lave HVAD for et som helst ritual man vil have. Det er SÅ uretfærdigt at nogens tro er bedre end andres, eller nogen seksualitet er bedre end andres... eller!

Jeg får mega spat af at høre sådan nogen præster sidde og bestemme, hvem der må komme i kirken og få guds stempel. Æv og føj, siger jeg bare.
Kærligheden skal ikke kunne bestemmes over eller fortolkes af præster. Jura for sig og ritual for sig!

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en gal hedning, eller er der rent faktisk andre der har samme holdning, selvom I er medlem af folkekirken?...

Kunne ikke være mere enig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2011

Clisolka

Zafir skriver:

ARGH - jeg bliver så forbandet, når jeg IGEN hører sådan en debat om præster der ikke vil vie dem og dem...

Vi lever IKKE i middelalderen!!!... Det bør være lige for ALLE. Uanset tro, seksuel orientering, tidligere ægteskaber osv... Alle skulle på rådhuset og ordne det lovformelige. Juraen...

Også kan man lave HVAD for et som helst ritual man vil have. Det er SÅ uretfærdigt at nogens tro er bedre end andres, eller nogen seksualitet er bedre end andres... eller!

Jeg får mega spat af at høre sådan nogen præster sidde og bestemme, hvem der må komme i kirken og få guds stempel. Æv og føj, siger jeg bare.
Kærligheden skal ikke kunne bestemmes over eller fortolkes af præster. Jura for sig og ritual for sig!

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en gal hedning, eller er der rent faktisk andre der har samme holdning, selvom I er medlem af folkekirken?...

Kan ikke være mere enig!! 

Anmeld

12. august 2011

Wimmie

Det jeg stejler over og generelt er imod er at vi i vores land har en "hovedreligion" og at man (som tidligere nævnt) selv skal sørge for at melde sig ud af folkekirken i stedet for at skulle melde sig ind.

Hvor mange gange har man ikke hørt sætningen "Danmark er et kristent land"?

Prøv bare at tænke på hvor mange ting der skal igennem kirken; f.eks. hvis man vil have lavet navneændring (også selvom det ikke har noget med vielse at gøre), så skal det igennem ens egen præst  Det er ret svært at undgå kirken i det hele taget.

Derudover synes jeg det er fusket at hvis man som ikke-religiøs vil giftes, så har man ikke mange valgmuligheder; man kan vælge det "kedelige" rådhusbryllup der tager 3 minutter - eller man kan vælge et kirkebryllup, men i så fald går man på kompromis med sin egen (mangel på) overbevisninger og er i manges øjne en hykler der udnytter kirken.

Så hvis man er ateist med prinssebryllupsdrømme, så er det for de flestes vedkommende bare ærgeligt

Anmeld

12. august 2011

elvital

Zafir skriver:

enig enig enig!

Anmeld

12. august 2011

Muhmi

Zafir skriver:

Er vist en ligeså gal hedning...  For jeg har det på PRÆCIS samme måde

Anmeld

12. august 2011

Laulund87

Ja fandme!

Anmeld

12. august 2011

marhemor

Jeg synes faktisk at det er ok, at præsterne siger fra... SÅLÆNGE der er andre der ikke har noget imod at vie folk for 2. 3. eller 10. gang.

Personligt ville jeg ikke vies af en præst som er imod mit ægteskab, men hellere finde én som syntes at det var smukt, selvom det var 17. gang...

Det handler jo ikke så meget om de må vies i kirken, men mere at det er imod den enkelte præsts overbevisning...

Jeg er sygeplejerske og vil stadig forbeholde mig retten til at sige fra, hvis jeg bliver bedt om at gøre noget, som er imod min overbevisning... Synes altså godt at det kan sammenlignes! :-)

Anmeld

12. august 2011

millesofie

Zafir skriver:

jeg er helt enig

jeg er medlem af folkekirken

jeg er ikke religiøs, men det er hele min familie, så når det betyder noget for dem så kan jeg godt lige klare det

men synes også at de efterhånden har nogle mærkelige regler

og helt ærligt hvis jeg blev forelsket i en pige (tror jeg ikke sker) så vil jeg også have lov til at gifte mig med hende og alt det andet som alle andre par har ret og lov til

Anmeld

12. august 2011

SjeBets

BinaMor skriver:

jeg er enig i at alle skal kunne lave ægteskab osv.

MEN at vie feks lesbiske/bøsser i en kirke er i biblen (læs ikke mig) en vederstyggelighed.  derfor kan jeg godt forså det ikke duer at vies i en kristen kirke. jeg forstår heller ikke man vil vies i en tro der fordømmer ens seksualitet.

det er skaldyr også i følge den gode bog. Kender nu mange homofober der sitere den passage fra bilblen men samtidgigt mæsker sig i skaldyr .. .. Næææh nej .. de tolker som passer dem bedst ... 

Anmeld

12. august 2011

Annette A

Tænker det er ok, at præster har en overbevisning de vil følge. At folk vil giftes flere gange er da ok og de skal jo nok også finde en der vil vie dem, men hvis man nu som præst, som del af ens religion finder det upasende, så er det jo hverken rart for den pågældende at vie to mennesker, ligesom de mennesker ikke har glæde af at stå med en præst, der egentlig ikke ønsker at gøre det.

Nu er det jo tro vi taler om og ikke et formelt rådhus, der bare gør det og synes man skal respektere præstens ønske. Der er jo en grund til personen er blevet præst, pga af sin tro og overbevisning. Kirken er jo trods alt ikke bare en servicestation. At blive gift bør indebære stor eftertænksomhed og tænker også lidt,at hvis man er troende ligger der nok også en respekt for det løfte man afgiver, som kunne gøre man ikke ville ønske at gifte sig på samme måde igen, men måske i andre rammer.

Synes godt man må sende et budskab om at kirken tager ægteskabet alvorligt og man bør tænke sig godt om før man lover mere end man måske kan holde og da vi jo netop ikke lever i gamle dage behøver man jo heller ikke nødvendigvis at blive gift for at føle man elsker et andet menneske.

Så vi skal respektere hinandens valg også præsternes og heldigvis er de jo ligeså forskellige som alle andre mennesker og der skal jo nok være dem der synes det er helt fint at vie personer, der har været gift før. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.