Jeg har det fint med, at der er højt til loftet i den danske folkekirke, og at nogle præster følger deres inderste overbevisning - også selv om jeg personligt finder den forstokket.
Religion er under evig udvikling, og selv om JEG synes, man skal sætte Biblens ord ind i en nutidig kontekst og fx vie både fraskilte og homoseksuelle, så accepterer jeg også, at der er konservative præster, som føler sig forpligtede af DERES meget konkrete opfattelse af Biblens ord.
Jeg er kun kulturkristen selv og tror som sådan ikke på Gud, men har en veninde, der er meget troende, og som har meldt sig ud af Folkekirken, fordi hun synes, den er blevet for "lallet" og spaghetti-gudstjeneste-agtig. Hvis ALLE præster og ALLE menigheder fulgte den "bløde", nutdige linje, ville konsekvensen være, at de allermest troende meldte sig ud i protest.
Særligt i disse år, hvor det er blevet yderst moderne at "shoppe" religioner og hengive sig til eksotiske trosretninger, er det for mig at se vigtigt, at Folkekirken ikke giver efter for enhver ny trend og mister sit grundlag. Det er jo dybest set det, de genstridige, gammeldags præster kæmper imod - og jeg er overbevist om, at de ikke gør det for at være genstridige, men fordi de af hjertet tror på, de gør det rette i forhold til deres tro.
Jeg bakker også op om gynækologer, der ikke vil udføre aborter, selv om jeg personligt går ind for fri abort. Hvis man IKKE følger sin inderste overbevisning i sit arbejde/hverv, og hvis der ikke er plads til forskellighed - så er intolerancen jo bare vendt 180 grader, så det er de konservative præster, der underlægges tvang.