Vielser! - Alle skal være lige!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2011

Mumto3

Wimmie skriver:

Nej, jeg siger jo netop at man ikke kan sammenligne de eksempler du nævner; præster vs. jordemødre og læger

Ups!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2011

Wimmie

Mumto3 skriver:

De kunne også have valgt en anden præst men stadig i 'deres' kirke, så de fik kirken men slap for præsten. Han lyder virkelig snæversynet!!!

Der var kun én præst tilknyttet den kirke, så det var ham eller en anden kirke.

Man kan ikke bare selv vælge præst til den kirke man vil vies i...eller det kunne man i hvert fald ikke der hvor jeg voksede op

Ved ikke om det er sådan alle stedet...

Anmeld

12. august 2011

Mumto3

Wimmie skriver:

Der var kun én præst tilknyttet den kirke, så det var ham eller en anden kirke.

Man kan ikke bare selv vælge præst til den kirke man vil vies i...eller det kunne man i hvert fald ikke der hvor jeg voksede op

Ved ikke om det er sådan alle stedet...

Hvis kirken ikke er optaget så må man gerne komme med en anden præst end den der høre til kirken. Særligt når de bor i sognet, har de 'krav' på kirken.

Man kan ikke gøre krav på en anden kirke, men de fleste steder byder de alle velkomne. Dog er der nogle meget populære kirker som f.eks Fredensborg Slotskirke, Frederiksborg Slotkirke (det er to forskellige), Københavns Domkirke, Marmorkirken osv. som har rigtig mange forespørgelser på vielser fra folk der kommer udefra, og som bare gerne vil have en flot kirke som kulisse til deres bryllup, de har nogle restriktioner for hvilken tilknytning man skal have til kirke for at blive viet.

Anmeld

12. august 2011

Wimmie

Mumto3 skriver:

Hvis kirken ikke er optaget så må man gerne komme med en anden præst end den der høre til kirken. Særligt når de bor i sognet, har de 'krav' på kirken.

Man kan ikke gøre krav på en anden kirke, men de fleste steder byder de alle velkomne. Dog er der nogle meget populære kirker som f.eks Fredensborg Slotskirke, Frederiksborg Slotkirke (det er to forskellige), Københavns Domkirke, Marmorkirken osv. som har rigtig mange forespørgelser på vielser fra folk der kommer udefra, og som bare gerne vil have en flot kirke som kulisse til deres bryllup, de har nogle restriktioner for hvilken tilknytning man skal have til kirke for at blive viet.

Hmmm...mine forældre var netop ligeglad med hvilken præst de fik, de ville bare gerne vies i deres lokale kirke - det skal lige tilføjes at det var i et meget småt, vestjysk sogn, men de kunne ikke selv vælge præsten (for så tror jeg faktisk de havde valgt en anden fra starten).

Ved ikke om reglerne har ændret sig; som sagt var dette i 1998.

Anmeld

12. august 2011

Mumto3

Wimmie skriver:

Hmmm...mine forældre var netop ligeglad med hvilken præst de fik, de ville bare gerne vies i deres lokale kirke - det skal lige tilføjes at det var i et meget småt, vestjysk sogn, men de kunne ikke selv vælge præsten (for så tror jeg faktisk de havde valgt en anden fra starten).

Ved ikke om reglerne har ændret sig; som sagt var dette i 1998.

hmm....hvis det er information som de har fået fra 'ham den underlige præst' så mistænker jeg ham for at lyve.....

Anmeld

12. august 2011

Wimmie

Mumto3 skriver:

hmm....hvis det er information som de har fået fra 'ham den underlige præst' så mistænker jeg ham for at lyve.....

Det kan sagtens være; men så har han jo brudt ét af de 10 bud

Anmeld

12. august 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har det fint med, at der er højt til loftet i den danske folkekirke, og at nogle præster følger deres inderste overbevisning - også selv om jeg personligt finder den forstokket.

Religion er under evig udvikling, og selv om JEG synes, man skal sætte Biblens ord ind i en nutidig kontekst og fx vie både fraskilte og homoseksuelle, så accepterer jeg også, at der er konservative præster, som føler sig forpligtede af DERES meget konkrete opfattelse af Biblens ord.

Jeg er kun kulturkristen selv og tror som sådan ikke på Gud, men har en veninde, der er meget troende, og som har meldt sig ud af Folkekirken, fordi hun synes, den er blevet for "lallet" og spaghetti-gudstjeneste-agtig. Hvis ALLE præster og ALLE menigheder fulgte den "bløde", nutdige linje, ville konsekvensen være, at de allermest troende meldte sig ud i protest.

Særligt i disse år, hvor det er blevet yderst moderne at "shoppe" religioner og hengive sig til eksotiske trosretninger, er det for mig at se vigtigt, at Folkekirken ikke giver efter for enhver ny trend og mister sit grundlag. Det er jo dybest set det, de genstridige, gammeldags præster kæmper imod - og jeg er overbevist om, at de ikke gør det for at være genstridige, men fordi de af hjertet tror på, de gør det rette i forhold til deres tro.

Jeg bakker også op om gynækologer, der ikke vil udføre aborter, selv om jeg personligt går ind for fri abort. Hvis man IKKE følger sin inderste overbevisning i sit arbejde/hverv, og hvis der ikke er plads til forskellighed - så er intolerancen jo bare vendt 180 grader, så det er de konservative præster, der underlægges tvang.

Anmeld

12. august 2011

Chamomile

Jeg giver dig helt ret 

Anmeld

12. august 2011

Mi

I dag klarer kirken selvfølgelig det administrative, hvis du bliver viet der, og de blanketter der skal udfyldes kan for min skyld blive ordnet hvorsom helst. Men at alle skulle på rådhuset og så bagefter i kirke eller andet syntes jeg er lidt ekstremt. Nogle er jo faktisk meget troende og for dem betyder det meget, at deres ja til hinanden bliver sagt overfor deres gud.

At det så ikke er alle troesretninger som er godkendte, det er nok en større diskution. I princippet er det jo helt op til folk selv hvad de tror på, og enhver fraktion af en tro eller overbevisning kan jo være lige så "rigtig" som den næste. Noget i mig stider alligevel imod at gud og hvermand kan vie folk. Men ved helt ærligt ikke hvordan man bedst skulle kunne vurdere hvem der måtte vie og hvemd er ikke må.

Anmeld

13. august 2011

SussieThyssen

Zafir skriver:

ARGH - jeg bliver så forbandet, når jeg IGEN hører sådan en debat om præster der ikke vil vie dem og dem...

FÅ SÅ SKILT STAT OG KIRKE AD!!!!!!!!!

Vi lever IKKE i middelalderen!!!... Det bør være lige for ALLE. Uanset tro, seksuel orientering, tidligere ægteskaber osv... Alle skulle på rådhuset og ordne det lovformelige. Juraen...

Også kan man lave HVAD for et som helst ritual man vil have. Det er SÅ uretfærdigt at nogens tro er bedre end andres, eller nogen seksualitet er bedre end andres... eller!

Jeg får mega spat af at høre sådan nogen præster sidde og bestemme, hvem der må komme i kirken og få guds stempel. Æv og føj, siger jeg bare.
Kærligheden skal ikke kunne bestemmes over eller fortolkes af præster. Jura for sig og ritual for sig!

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en gal hedning, eller er der rent faktisk andre der har samme holdning, selvom I er medlem af folkekirken?...

Jamen du kan da allerede få ordnet det juridiske på rådhuset og så blive viet engang mere inden for noget andet.

Det jeg oponerer imod er at folkekirken IKKE er folkets kirke og at alle IKKE kan blive viet der uanset hvem og hvad man er.
Det gør mig muggen.
Tænk hvis alle kunne gå ind i kirken og blive viet uanset hvilken tro man tilhørte (eller IKKE tilhørte), så alle kunne få glæde af de smukke gamle bygninger og stemningen der.
Så ville det VIRKELIGT være "folkets kirke".
Og tænk så hvis man yderligere kunne få lige den man ville til at forrette vielsen..en rabiner, en præst, en mullah, en druidepræst..you name it.
DET ville være smukt.

Men ellers..så kan jeg godt følge dig

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.