Vielser! - Alle skal være lige!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2011

karina1980

Zafir skriver:

ARGH - jeg bliver så forbandet, når jeg IGEN hører sådan en debat om præster der ikke vil vie dem og dem...

FÅ SÅ SKILT STAT OG KIRKE AD!!!!!!!!!

Vi lever IKKE i middelalderen!!!... Det bør være lige for ALLE. Uanset tro, seksuel orientering, tidligere ægteskaber osv... Alle skulle på rådhuset og ordne det lovformelige. Juraen...

Også kan man lave HVAD for et som helst ritual man vil have. Det er SÅ uretfærdigt at nogens tro er bedre end andres, eller nogen seksualitet er bedre end andres... eller!

Jeg får mega spat af at høre sådan nogen præster sidde og bestemme, hvem der må komme i kirken og få guds stempel. Æv og føj, siger jeg bare.
Kærligheden skal ikke kunne bestemmes over eller fortolkes af præster. Jura for sig og ritual for sig!

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en gal hedning, eller er der rent faktisk andre der har samme holdning, selvom I er medlem af folkekirken?...

der er desværre en del præster der er sådan men jeg er enig, kærlighed er for alle og det burde i et moderne samfund ikke være på denne måde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2011

Zafir

132319 skriver:

Sandt. 

Men for at bruge en kliche, så skal man jo kysse mange frøer før man møder den rette. Jeg har i en alder af snart 28, ikke mødt ham endnu

Alt for mange haster ned i kirken og bliver gift men vi lever altså i et frit land og betaler kirkeskat, så burde det være folk frit for.

Min faster er ikke blevet gift igen og bliver det nok aldrig, men hvem ved om 6. gang var lykkens gang for hende

Helt sikkert - skal der kysses frøer Men man behøver jo ikke at gifte sig med alle frøerne hehe...

Men det kræver en del selvindsigt at finde sig den man vil binde sig til. uanset om man vælger at gifte sig eller ej (binding kan jo også være hus, børn, hund osv...)

Anmeld

12. august 2011

132319

Noahmor skriver:

Hold da op, 5 gange?!

Er da imponerende at hun stadig tror på ægteskabet efter så mange gange. 

Har hun holdt stor fest hver gang? 

Ja, faktisk mere eller mindre 

Anmeld

12. august 2011

kirsti

Personligt synes jeg lidt der er en der er en tendens til at man bliver gift i kirken fordi sådan er et prinsessebryllup med hvid kjole og hele skidtet. Jeg er ikke hellig og hvis jeg skulle have været gift i fremtiden ville jeg også gerne giftes i kirken med kjole og det hele både første anden 10. og 20. gang.

MEN egentlig kan jeg godt forstå mange af præsterne! Når man siger ja til hinanden i kirken og overfor gud bør det være fordi man tror på de ting kirken står for hvilket bla. er til dødens os skilder og ikke bare til-vi-bliver-uvenner-og-ikke-gider-mere (forstå mig ret).

For de teologer der vælger præsteembedet betyder troen og biblens ord virkelig meget og så kan jeg altså godt forstå hvis de føler sig lidt til grin ved at stå og vie nogen for 3. gang med ordene til dødens os skilder. Det må jo antages at det tidligere har været lodret løgn da der blev sagt ja overfor gud, og så kan det godt være at 'det vidste man jo ikke da man sagde ja' men det ændre jo ikke rigtig på det.

Måske bør alle stoppe op og overveje hvorfor man vælger et kirkebryllup inden man dømmer præsterne for deres meninger.

Egentlig er det vel ikke så svært at skille kirke og stat, tror du ikke på det der står i biblen men mere på den hvide kjole og prinsesse drømmen så bliv gift på rådhuset og får lavet et vielsesritual der passer på det man selv tror på

Anmeld

12. august 2011

Noahmor

Zafir skriver:

Folkekirken er som sådan en helt anden diskuttion... mmm.

Jeg syntes det er en anelse middelalderagtigt at have en folkekirke- statsreligion. Det er der ikke særlig mange lande vi sammenligner os med, der har... mmm...

Jeg syntes vores kirker er flotte bygningsværker skal bevares, men det skal ikke være en del af vores stat. De skal være der i kraft af at folk bruger dem.

Men jeg syntes uanset hvad, at folk skal have jura for sig og ritual for sig, så alle er lige for loven.

Tror desværre ikke det hjælper på at der findes en bunke forstokkede præster her i landet, der fortolker biblen, så den passer ind i deres personlige holdning. 

Anmeld

12. august 2011

Zafir

Noahmor skriver:

Tror desværre ikke det hjælper på at der findes en bunke forstokkede præster her i landet, der fortolker biblen, så den passer ind i deres personlige holdning. 

Nej helt sikkert... :-S

Anmeld

12. august 2011

Ciss

Jeg kan ikke fordrage snæversynede præster. (men nu findes der jo heldigvis også mange, som ikke er det )

Det eneste jeg ikke forstår med dit indlæg er, om du mener, det bliver bedre ar, at man skiller kirke og stat? De præster kommer da til at være nøjagtig lige så snæversynede osv som de er i dag uanset, hvordan kirken er organiseret?

Og alle har jo lige ret til at gå på rådhuset og blive gift i dag, så det eneste den adskillelse vil betyde i praksis, er ekstraarbejde for dem, som faktisk ønsker ritualet i kirken. De snæversynede præster vil jo stadig nægte at udføre det for diverse dele af befolkningen?

Jeg kan godt være enig i, at på mange måder i dag, så burde man nok skille kirke og stat, men jeg synes ikke helt, at detteher er grunden.

Anmeld

12. august 2011

Chalala85

Zafir skriver:

ARGH - jeg bliver så forbandet, når jeg IGEN hører sådan en debat om præster der ikke vil vie dem og dem...

FÅ SÅ SKILT STAT OG KIRKE AD!!!!!!!!!

Vi lever IKKE i middelalderen!!!... Det bør være lige for ALLE. Uanset tro, seksuel orientering, tidligere ægteskaber osv... Alle skulle på rådhuset og ordne det lovformelige. Juraen...

Også kan man lave HVAD for et som helst ritual man vil have. Det er SÅ uretfærdigt at nogens tro er bedre end andres, eller nogen seksualitet er bedre end andres... eller!

Jeg får mega spat af at høre sådan nogen præster sidde og bestemme, hvem der må komme i kirken og få guds stempel. Æv og føj, siger jeg bare.
Kærligheden skal ikke kunne bestemmes over eller fortolkes af præster. Jura for sig og ritual for sig!

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en gal hedning, eller er der rent faktisk andre der har samme holdning, selvom I er medlem af folkekirken?...

Kunne ikke være mening.. Det andet er helt i hegnet

Anmeld

12. august 2011

SjeBets

har kopieret mit svar fra en ligende tidligere debat :

jeg mener at nu må de lige tage sig sammen, de burde følge tiden, og det med at leve strengt efter en regelbog ( biblen eller hva de bruger) de holder altså bare ikke i en dynamisk verden. 

Hvis man tror og man er homoseksuel, eller fra skilt eller andet, kan jeg vitterlig ikke se hvorfor de ikke skulle måtte gifte sig i "guds hus" herre jemina.  

Og ja måske stod der at sex mellem to mænd er en vederstykkelighed , men det er skaldyr også i følge den gode bog, nej de tolker lidt for meget efter hvad der passer dem og deres verdens billede.  Og seriøst hvis jeg var præst ville jeg hellere vie to homoseksuelle, fraskilte end to der ikke troede på gud men ville giftes i en kirke fordi det er jo sååå romantisk 

Anmeld

12. august 2011

B&J

du har helt ret så godt skrevet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.