Jeg er kun delvist enig...
Jeg er enig i at man skal kunne blive gift uanset seksualitet, tidligere ægteskaber, nationalitet, trosretning osv. - Og det kan man vel sådan set også hvis man så vælger en borgerlig vielse.
Jeg er ikke enig i at alle skal kunne blive gift lige som de vil af lige den de vil - der synes jeg faktisk det er helt ok at man skal have et tilhørsforhold til eksempelvis en bestemt religion, og at man i nogen grad skal leve op til de retningslinjer der hører dertil.
Eksepelvis er det ok at jeg ikke kan blive gift i en katolsk kirke - for jeg er ikke katolik. Jeg er kristen, men jeg tilhører ikke deres specifikke trosretning.
Det er også OK at præster i den danaske folkekirke som hovedregel ikke vier folk udenfor kirkens hus, for så ville de ikke kunne lave andet end at fare land og rige rundt i weekenderne når alle folk vil giftes i skove og på strande.
Det der til gengæld ikke er ok, er at man indenfor eksempelvis den Danske folkekirke lader nogle af de store spørgsmål være op til den enkelt præst. Der bør efter min mening være ensartede retningslinjer indenfor religionen, så folk har en chance for at forholde sig til reglerne og træffe informerede valg på baggrund deraf.
Anmeld