Vielser! - Alle skal være lige!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2011

Hasselnødden

Zafir skriver:

ARGH - jeg bliver så forbandet, når jeg IGEN hører sådan en debat om præster der ikke vil vie dem og dem...

FÅ SÅ SKILT STAT OG KIRKE AD!!!!!!!!!

Vi lever IKKE i middelalderen!!!... Det bør være lige for ALLE. Uanset tro, seksuel orientering, tidligere ægteskaber osv... Alle skulle på rådhuset og ordne det lovformelige. Juraen...

Også kan man lave HVAD for et som helst ritual man vil have. Det er SÅ uretfærdigt at nogens tro er bedre end andres, eller nogen seksualitet er bedre end andres... eller!

Jeg får mega spat af at høre sådan nogen præster sidde og bestemme, hvem der må komme i kirken og få guds stempel. Æv og føj, siger jeg bare.
Kærligheden skal ikke kunne bestemmes over eller fortolkes af præster. Jura for sig og ritual for sig!

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en gal hedning, eller er der rent faktisk andre der har samme holdning, selvom I er medlem af folkekirken?...

Såre sandt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2011

BinaMor

jeg er enig i at alle skal kunne lave ægteskab osv.

MEN at vie feks lesbiske/bøsser i en kirke er i biblen (læs ikke mig) en vederstyggelighed.  derfor kan jeg godt forså det ikke duer at vies i en kristen kirke. jeg forstår heller ikke man vil vies i en tro der fordømmer ens seksualitet.

Anmeld

12. august 2011

Zafir

Ciss skriver:

Jeg kan ikke fordrage snæversynede præster. (men nu findes der jo heldigvis også mange, som ikke er det )

Det eneste jeg ikke forstår med dit indlæg er, om du mener, det bliver bedre ar, at man skiller kirke og stat? De præster kommer da til at være nøjagtig lige så snæversynede osv som de er i dag uanset, hvordan kirken er organiseret?

Og alle har jo lige ret til at gå på rådhuset og blive gift i dag, så det eneste den adskillelse vil betyde i praksis, er ekstraarbejde for dem, som faktisk ønsker ritualet i kirken. De snæversynede præster vil jo stadig nægte at udføre det for diverse dele af befolkningen?

Jeg kan godt være enig i, at på mange måder i dag, så burde man nok skille kirke og stat, men jeg synes ikke helt, at detteher er grunden.

Fordi det så vil det være LIGE for alle. Så skal alle 'giftes' på rådhuset og kan derefter frit vælge præst, yogalærer, deres bedste ven eller hvad de har lyst til, der skal ordne deres ritual

Så er det lige for alle og der er ikke nogen der skal bestemme, hvem der skal være bedre end andre.

Anmeld

12. august 2011

Thalia

Zafir skriver:

Nej - selvfølgelig kan mna ikke blive katolsk gift - hvis man ikke er katolik. Men hvorfor skal der være forskel på religion? HVor er der NOGEN religioner, der er 'godkendt' til at vie lovformeligt?

Det er det jeg er brokker mig over. Jeg syntes det skal være fuldstændig adskilt. Jura for sig og vielse for sig. - Som det er i de fleste andre lande...

Jamen den katolske kirke kan da også vie lovformeligt. Ved en katolsk vielse skal der laves en prøvelsesattest nøjagtigt ligesom ved en vielse i folkekirken.

Du kan også få godkendt vielser ved andre trosretninger som lovformelige. Eksempelvis er min veninde gift i tyrkiet med en tyrkisk mand, men bosat i Danmark. Kommunen skulle bruge hendes vielsesattest at lidt ekstra dokumentation fordi vielsen fandt sted i udlandet, men mere var der ikke i dat...

Anmeld

12. august 2011

Lunae

Zafir skriver:

ARGH - jeg bliver så forbandet, når jeg IGEN hører sådan en debat om præster der ikke vil vie dem og dem...

FÅ SÅ SKILT STAT OG KIRKE AD!!!!!!!!!

Vi lever IKKE i middelalderen!!!... Det bør være lige for ALLE. Uanset tro, seksuel orientering, tidligere ægteskaber osv... Alle skulle på rådhuset og ordne det lovformelige. Juraen...

Også kan man lave HVAD for et som helst ritual man vil have. Det er SÅ uretfærdigt at nogens tro er bedre end andres, eller nogen seksualitet er bedre end andres... eller!

Jeg får mega spat af at høre sådan nogen præster sidde og bestemme, hvem der må komme i kirken og få guds stempel. Æv og føj, siger jeg bare.
Kærligheden skal ikke kunne bestemmes over eller fortolkes af præster. Jura for sig og ritual for sig!

Hvad siger I andre? Er det bare mig der er en gal hedning, eller er der rent faktisk andre der har samme holdning, selvom I er medlem af folkekirken?...

Jeg har det faktisk lidt ambivalent med det hele!

På den ene side mener jeg, at alle burde have ret til at blive gift i folkekirken, uanset seksualitet eller andet!

På den anden side, synes jeg det er blasfemi, at mennesker vælger at blive gift 3-4 gange i kirke! Jeg mener, at man har et forsøg i kirken - der er jeg nok lidt gammeldags! Når det så er sagt, så gælder det forsøg også homoseksuelle, unge, gamle, ja alle!

Jeg er ikke selv religiøs og ønsker ikke at skulle giftes i kirke!

Og ja, kirke og stat SKAL adskilles

Anmeld

12. august 2011

Roselil

Profilbillede for Roselil

Er fuldstændig enig med Ts. Folkekirken burde fuldstændig adskilles fra staten! Den ville selvfølgelig herefter blive splittet op i mange forskellige kirker eftersom folkekirken rummer et væld af protestantiske trosretninger. I disse kirker kan præsterne og menighedsrådet fuldstændig selv bestemme hvorvidt de f.eks. vil vie fraskildte, homoseksuelle, have kvindelige præster osv. osv.

Jeg synes egentlig ikke man kan bebrejde de præster noget der f.eks. ikke vil vie fraskildte, de handler bare ud fra det de mener er den rigtige fortolkning af bibelen. Det er selve konstruktionen statskirke der er forkert. Den medfører en mærkelig udvandet version af kristendommen fordi alle skal rummes.

Jeg mener ikke at man kan sige, at fordi jeg betaler kirkeskat så skal kirken gøre dit og dat. Troen er ikke rationel og bibelen fortolkes vidt og bredt (og snævert)

Anmeld

12. august 2011

Zafir

Roselil skriver:

Er fuldstændig enig med Ts. Folkekirken burde fuldstændig adskilles fra staten! Den ville selvfølgelig herefter blive splittet op i mange forskellige kirker eftersom folkekirken rummer et væld af protestantiske trosretninger. I disse kirker kan præsterne og menighedsrådet fuldstændig selv bestemme hvorvidt de f.eks. vil vie fraskildte, homoseksuelle, have kvindelige præster osv. osv.

Jeg synes egentlig ikke man kan bebrejde de præster noget der f.eks. ikke vil vie fraskildte, de handler bare ud fra det de mener er den rigtige fortolkning af bibelen. Det er selve konstruktionen statskirke der er forkert. Den medfører en mærkelig udvandet version af kristendommen fordi alle skal rummes.

Jeg mener ikke at man kan sige, at fordi jeg betaler kirkeskat så skal kirken gøre dit og dat. Troen er ikke rationel og bibelen fortolkes vidt og bredt (og snævert)

Godt skrevet Præcis sådan jeg har det ...

Anmeld

12. august 2011

LISBETH:-)

Jeg er helt enig med dig Zafir - men jeg er så også imod at man helt automatisk bliver indmeldt i den danske folkekirke og så skal melde sig ud hvis man ikke vil være der. I min verden burde det være omvendt at dem der vil være der også må melde sig ind!

Anmeld

12. august 2011

Ciss

Fordi det så vil det være LIGE for alle. Så skal alle 'giftes' på rådhuset og kan derefter frit vælge præst, yogalærer, deres bedste ven eller hvad de har lyst til, der skal ordne deres ritual

Så er det lige for alle og der er ikke nogen der skal bestemme, hvem der skal være bedre end andre.

Jammen, man er jo lige i dag. Det er ikke folkekirken, som bestemmer, om man kan blive gift. Det eneste de bestemmer er, om man kan have ceremonien i deres bygninger med deres præster.

Det er intet problem at blive gift, om man er jøde, katolik, muslim eller hvad det nu måtte være.

På samme måde bestemmer jo de andre trossamfund over, om de vil afholde en ceremoni for et bestemt par.

Men skulle en menighed - hvilken tro den nu måtte bekende sig til - af en eller anden grund ikke ønske at holde bryllupsceremonien for et bestemt par, jammen så har det par stadig al ret i verden til at have en borgerlig vielse. (Såfremt lovens krav er opfyldt dvs ikke søsken, ikke bigami osv) Og folkekirken er jo ikke alene om, at have meninger om homofili f eks...

Anmeld

12. august 2011

Zafir

Ciss skriver:

Jammen, man er jo lige i dag. Det er ikke folkekirken, som bestemmer, om man kan blive gift. Det eneste de bestemmer er, om man kan have ceremonien i deres bygninger med deres præster.

Det er intet problem at blive gift, om man er jøde, katolik, muslim eller hvad det nu måtte være.

På samme måde bestemmer jo de andre trossamfund over, om de vil afholde en ceremoni for et bestemt par.

Men skulle en menighed - hvilken tro den nu måtte bekende sig til - af en eller anden grund ikke ønske at holde bryllupsceremonien for et bestemt par, jammen så har det par stadig al ret i verden til at have en borgerlig vielse. (Såfremt lovens krav er opfyldt dvs ikke søsken, ikke bigami osv) Og folkekirken er jo ikke alene om, at have meninger om homofili f eks...

Nej, vi er ikke lige idag, for du skal være godkendt trosamfund for at kunne lovformeligt vie folk og fx homoseksuelle kan blive velsignet i kirken, men ikke viet. 

Det er derfor jeg mener at alle skal en tur omkring rådhuset først - og derefter ud hvor man har lyst til at holde sin 'vielse'. Vi er ikke lige idag.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.