Det går ikke godt. Slet slet ikke. Det er faktisk helt derude hvor jeg er bange for at det er begyndelsen til enden, og vi har ikke engang været gift i 2 måneder. Hvad er der dog sket?
For to måneder siden gav jeg mit ja til min elskede gennem 4 år, ham jeg troede fuldt og fast på at det skulle være, resten af mit liv - og endnu vigtigere - min søns far. Jeg har aldrig været mere sikker på noget. Men den sikkerhed er forsvundet som dug for solen, og jeg ser ting i vores forhold som jeg var så uendeligt overbevist om var småting - bagateller som jeg kunne leve med, men som nu fylder... alt...
Jeg har grædt, raset, lagt låg på, tænkt og ikke-tænkt, og tabt 4 kg. Jeg sover ikke om natten, har konstant ulidelig hjertebanken - jeg har aldrig følt mig så fortabt og bange i mit liv. Hvordan kan følelser så stærke som vores bare forsvinde? Er det "the power of the ring"?
Er det det faktum at han trods alle forsøg stadig ikke er faldet til i Danmark? Er det det at han ikke har fundet sig en eneste ven og fortrolig i de 2 år vi har boet hernede? Og at han har forsømt samtlige venskaber han havde derhjemme? Jeg er hans et og alt - og ikke på den gode måde. Han taler ikke med andre. Han arbejder, passer sin søn og derudover står jeg for alt der har med friske indput, fortrolighed, socialt samvær med andre og så videre.
Han behøver ikke andre end mig, han interesserer sig ikke for andre mennesker end mig, og jeg skal være hans kone, kæreste, kollega som han diskuterer arbejde med, hans bedste ven, træningspartner, gå-i-byen-buddy og co-forælder. Der er ikke andre i hans liv han taler med end mig og jeg er ved at kvæles. Han skal aldrig noget selv, har aldrig planer, har aldrig behov for en fri-aften, har aldrig behov for nyt indput med mindre jeg er med.
Han er åben omkring det, sådan da, og mener ikke at det på nogen måde er et problem. Han har fået den ene udstrakte hånd, den ene invitation efter den anden af de mennesker vi omgiver os med; Badminton aftener, drengeture, en afslappet kop kaffe i frokostpausen, ture på skydebanen, træningsfællesskab og alt man kan tænke sig. Måske tager han med en enkelt gang, og hygger sig også, men tager aldrig initiativ og ringer aldrig tilbage og følger op på de mange invitationer og efterhånden er folk jo holdt op med at ringe.
Jeg, derimod, er et aktivt og socialt menneske. Jeg omgiver mig fantastiske venner som jeg er fortrolig og afslappet med, og elsker at være en del af mine venners liv. Både med og uden ungerne. Jeg samler energi og livsglæde i fællesskabet og kan samtidig sagtens nyde tosomheden. Men efter vi blev gift føles det som om han definitivt har sat sig 20kg tungere i sofaen og hans bud på hygge er timelange serie-marathoner aften efter aften i hinandens arme. Jeg har nydt det før i tiden, men hold da fest hvor er jeg ved at drukne i sofahængeri. Derimod kan jeg være sikker på at hvis jeg vil noget en aften, så står han der kl 10 om morgenen dagen efter og er SÅ klar på en kæmpe omgang familiehygge hvor vi skal dyrke hinanden hele dagen med gåture, film og flere serier. Og bliver hamrendes sur og skuffet hvis jeg ikke stiller op med jublende mine.
Piger, jeg er ved at gå i stykker indeni. Det holder bare ikke.
Han siger selv at hans følelser for mig er svingende, at han selv havde håbet på at det blev anderledes når vi fik børn. Han er enig i at det ikke er dette familieliv nogen af os har drømt om. Han mener at jeg er for udfarende når jeg vil have en friaften 2-3 gange om måneden (han er selv afsted 1 uge om måneden med arbejdet), men det er jo klart når han aldrig nogensinde selv har en aftale med nogen eller en plan om noget han gerne vil. Han har igen og igen afvist mine bekymringer om at han ikke knyttede sig til nogen hernede, og sagt "det kommer" - men jeg er begyndt at indse at det kommer jo aldrig. Det er sådan han ER, og til min store rædsel er det ikke noget jeg tror jeg kan leve med resten af mit liv uden at blive ulykkelig, trist og bitter.
Fuck. Fuck fuck fuck. Fuck!
Der er ikke tale om små irritationer i hverdagen - der er tale om to personligheder som trods de bedste forudsætninger og den største kærlighed bare ikke er forenelige i længden. Jeg er allerede derhenne at jeg begynder at forberede mig.
Jeg vil skrive mit speciale færdig hurtigst muligt og finde arbejde så jeg kan stå så stærkt som muligt. Derefter må vi se. Jeg har ovenpå de seneste samtaler vi har haft efterhånden mistet det meste af troen på os. Hvordan kan det gå så stærkt?
Han har lovet mig at han ikke vil forsøge at tage vores søn med sig, og så vidt jeg ved er det heller ikke muligt når jeg stadig bor i bopælskommunen. Jeg er bange for min svigermor som vil kæmpe så blodet flyder fra begge sider, og vil hade mig for evigt. Jeg er bange for ham - han er uforsonlig når det kommer til eks'er, og samarbejdet vil blive hårdt presset i længden. Jeg er bange for at se min søn i øjnene når han spørger mig hvordan fanden jeg kunne finde på at gifte mig og 2 måneder senere være på vej væk fra hans far. Hvordan forklarer man det? Jeg er bange for folks fordømmelse, for at blive stemplet, og jeg er bange, mere end bange, for at det vil skade min søn for livet.
Jeg vil ikke græde, ikke endnu, men jeg er nødt til at fortælle det til nogen som kan tale frit fra leveren. Det er endnu for uvirkeligt til at veninderne vil kunne forstå det, og jeg tør ikke åbne op for Pandoras æske før den fede dame synger.
I ved hvem jeg er, og vi ses her og på FB. Men hold tæt, damer.
Kh
Mig. Dumme dumme mig.