Derfor skal baby 0-6 måneder ikke have mos og grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juni 2011

Rebecca Persson

Tak for alle kommentarerne!
Jeg er rigtig glad for, at det skaber debat og refleksion.

Jeg vil kommentere og uddybe det hele her - så det bliver lidt langt :  

Min tilgang til disse emner er grundlæggende at inspirere til, at hver enkelt familie kan træffe bevidste valg, som passer til netop deres barn,  mavefornemmelse, situation, tid, økonomi osv.

Det har i hvert fald været vigtigt for mig som mor. Hver dag træffer jeg sikkert nogle valg, som ikke er optimale for mit barn. For eksempel fordi jeg er for træt. Men jeg træffer dem på et bevidst og oplyst grundlag, og det gør for mig en væsentlig forskel.

Det har også været mit fokus i min bog  BABY. At der ikke er nogen dogmer og at der er stor plads til individualitet. At jeg beskriver fordele og ulemper ved de forskelllige valg, man skal træffe, så læseren får de bedst mulige forudsætninger for at træffe det valg, der passer deres barn og dem bedst. F.eks. omkring amning vs mme, mos/grød vs fingermad, stofble vs. engangsble, budget- vs. luksusløsning osv osv.

I mit arbejde med min BABY har jeg fået en masse aha-oplevelser, en masse ny viden og mange gange tænkt “Aj, hvorfor vidste jeg ikke dét, da jeg var gravid/da mit barn var yngre”, for så ville jeg have truffet nogle andre valg. Men jeg har jo hele tiden gjort det så godt jeg kunne, ud fra den viden, jeg havde til rådighed.

Min intention er på ingen måde at skabe dårlig samvittighed og lign., men jeg forstår godt, at det kan skabe den slags følelser.

Jeg skriver, at amning er prima. Og det mener jeg. Men jeg skriver det samtidig som flaskemor! Jeg har nemlig langt fra kunnet amme mine to børn så meget, som jeg gerne ville, pga. fysiologiske forhold. Jeg har et blødt punkt for alle os, som ikke kan eller vil få amningen til at fungere, og jeg er IKKE enig med det officielle parole om at “alle kan amme”. Selv om jeg er flaskemor, har jeg ikke noget imod, at andre skriver, at amning er sundest, og at amning er bedst for dit og dat, for det er jo et faktum. Men jeg registrerer, at det kan sætte nogle følelser i gang i mig – og prøver at skille de to ting ad ;-)  - selv om det kan være svært…..

Som en skriver “øh jeg har på intet tidspunkt sagt hun havde sagt det.. Jeg skrev det fik en til at FØLE sig som!!!
og en anden skriver: “til at føle som om de har gjort noget meget forkert og måske skadet deres barn for livet.”

Hertil skriver én: “Det er nok mest en følelse, vi selv 'skaber', fordi vi føler os lidt ramt - selvom vi slet ikke burde. Irrationel dårlig samvittighed, kan man vel kalde det. Og det er vel i virkeligheden også ét af mange beviser på, at vi elsker vores børn højere end noget andet og kun vil dem det bedste.” 

“Vi ved alle sammen godt, at det er bedst for barnets tarmsystem at vente med grød og mos til det er 6 måneder.” – skriver en her i tråden. Det er altså ikke mit indtryk. Jeg støder på mange, som tror, at sst anbefaler, at man starter op ved 4-5 mdr.

Men deres anbefaling er:
http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Ernaering/Amning.aspx

"Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at spædbørn ammes fuldt de første 6 måneder, idet de fleste børn kan trives på modermælk i 6 måneder. Delvis amning til 12 måneder evt. længere."

Jeg skriver også i artiklen – og det vil jeg gerne understrege - “Med mindre særlige forhold taler for det”. For selvfølgelig er der tilfælde, hvor det er mest hensigtstmæssigt at starte op tidligere, som flere af jer beskriver. Så det er vi helt enige om. 

Så det ene, jeg gerne vil gøre opmærksom på med artiklen, er, at der synes at være en stigende praksis om at nogle (ikke alle!) sundhedsplejersker vejleder i modstrid med sst’s anbefalinger og at der mangler information om, hvorfor der kan være fordele i at vente.

Det andet aspekt er, at jeg gerne vil gøre opmærksom på, at (visse) grøntsagerne er mildere for babys fordøjelse end (for store mængder) grød og vælling.

Rigtig mange småbørn døjer med forstoppelse, kolik, ondt i maven, allergier, intolerancer, gentagne infektioner m.m., og det kan (bl.a.) hænge sammen med for tidlig og for massiv opstart med anden mad end mælk.

En skriver: “Jeg synes det er uheldigt at hun ikke vælger at inkludere et eksempel hvor det kunne være acceptabelt i hendes bog at introducere grød før 6 måneder.”

-       men det gør jeg faktisk; “ Flaskebabyer kan omkring 5-måneders-alderen begynde med de milde grøntsager i form af smagsprøver.  “

En skriver: “samt en bisætning der stort set kalder de fleste sundhedsplejersker for uduelige”
Det er et tolkning, der må stå for egen regning.

I artiklen har jeg fokuseret på babys fordøjelse, men der er også andre faktorer som taler for at vente med mad til 6 måneder (fedmerisiko, allergier m.m.)

Læge Irene Hage, som er den ene faglige konsulent i min bog BABY – og således har godkendt alle anbefalingerne – skriver f.eks.:

“Tarmsystemet er ikke færdigudviklet hos alle børn ved 4-måneders alderen. Fødevareintolerance og allergi er et langt større problem hos mange i dag, end det hidtil er antaget. Det kan blandt andet forårsage træthed, hovedpine, ondt i led, eksem og meget andet. Det kan kun gavne barnet, at man på et tidligt stadie er opmærksom med hensyn til fødevareintolerancer ved ikke at provokere tarmsystemet, før det er klar”.

Skal man så sulte sit barn, hvis det ikke må få grød og mos? Nej, selvfølgelig ikke, baby skal have mm eller mme, som gram for gram er mere næringsrig end mos og grød. Det kan også være, at baby mangler essentielle fedtstoffer, da disse ikke findes i tilstrækkelig grad i mme. Dem kan man give som tilskud, i  BABY forklarer jeg meget grundigt hvordan. Hvis der er knas med fordøjelsen, kan det også give en oplevelse af, at baby er “umættelig”, men så kan der være andre måder, hvorpå man måske kan bringe barnet i balance.

Babyer på 4 måneder er nysgerrige. Man kan tilfredsstille deres nysgerrighed på andre måder end med mos og grød.

Jeg kender rigtig godt det med at føle sig som en dårlig mor. Da jeg ikke kunne amme mine børn, havde jeg meget svært ved at få tingene lagt på hver sin hylde inde i hoved. Selv om jeg godt ved, at min kærlighed til mine børn, min omsorg, mit nærvær har ikke noget at gøre med, om der er det røde Ø-mærke på posen med gulerødder og hvornår jeg serverer dem...... Den gode mor sidder hverken i brysterne eller i madskålen 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2011

kbh-tøs

Min sp anbefalede at jeg ventede med grød til Victoria var 5 mdr. men det havde mere at gøre med, at der er tungens motorik bedre udviklet til at ælte maden.

Vi startede stille og roligt da hun var 4,5 mdr. gammel og der var hun klar til det. Jeg kan sagtens følge hvad Rebecca siger og det lyder også som en god ide, men man skal jo også have i mente at det er vigtigt at omkring 6 mdr. at de har smagt og smager mange forskellige ting, så man stimulerer deres smagsløg.

Det er rigtig god stof til eftertanke for dem der vil i gang, uden der egentlig er en grund ( andet end at moderen er nysgerrig) og hvor barnet endda er mindre end 4 mdr....

Alle børn er forskellige og derfor bør intet gælde ALLE, men blot information som man så kan gøre med hvad man vil.

Anmeld

17. juni 2011

132319

Tulle28 skriver:

Nu må jeg så erklære mig fuldstændig enig i artiklen, men altså, hvordan nogen kan hidse sig op over dens indhold, forstår jeg ikke en brik af?!

At amning er det bedste for en baby er vel ikke nogen hemmelighed, men det er der nogen som af den ene eller den anden årsag ikke kan, så derfor er MME næstbedst. Punktum.

At babys tarmsystem ikke er færdigudviklet før 6 mdrs. alderen, er videnskabeligt dokumenteret. Man ANBEFALER at man venter til 6 mdrs. alderen, men er der forhold der taler for at man starter tidligere, kan man begynde i 4 mdrs. alderen. Men at man starter før 6 mdr., fordi man synes det er SJOVT OG HYGGELIGT at give sin baby græd og mos, ja så står jeg altså af.

Og hvordan ved man egentlig, om ens barn er sulten hver 1½ time når det er 3-4 mdr...? En baby kan jo græde eller være urolig af så mange andre årsager.

Ja, som sagt forstår jeg ikke, hvorfor så mange kan hidse sig op over artiklen. Men håber da at nogle vil se den som værende positivt oplysende, og ikke som et dunk oven i hovedet.

Flere her i tråden nævner at deres børn ikke blev mætte nok og hvis det er tilfældet, så fred være med det. Så er det jo netop at sst skriver at man kan starte med grød men det ændrer ikke på anbefalingerne hvis man kan vente.'

Der hvor jeg personligt står HELT af, er når folk starter med at give deres baby grød når behovet slet ikke er der endnu  Min bror og hans kone startede da deres søn var 3½ måned "Fordi det var hyggeligt"  Jamen, havde han behovet for det: NEJ. Det var deres behov, ingen andres. Dybt dybt forkert hvis du spørger mig og jeg har siddet overfor et lille bitte barn (min nevø) som har skreget af smerte fordi hans mave slet ikke kunne følge med alt den hårde kost de udsatte ham for -Puha 

Anmeld

17. juni 2011

SaNiNa

Ved sp ikke lige hvad vi skulle have gjort med Nicklas da han var 3.5 måneder og ikke ville ammes mere og mme og sutteflasken ville han på ingen måder acceptere.

Proppet mme i halsen på ham som en gås eller?

Tror mere man skal kigge på sit barn og tage stille ud fra det.

Anmeld

17. juni 2011

^^ Mor til 2 + januar baby på vej^^

Kastanie skriver:

Lijle82:

Det er da simpelhent det dårligste argument jeg nogensinde har hørt!

Der findes så mange skadelige ting omkring os som er HELT lovlige!

F.eks alkohol. Hvis du altså ved hvor skadeligt det egentlig er? Det er fuldt lovligt. Hvis alkohol var blevet opfundet idag var det aldrig blevet lovlig gjort.

Dertil kommer at vi lever i et frit land. Det er jo heller ikke vedtaget ved lov at man SKAL amme fuldt i 6 måneder eller give MME. Men Sundhedsstyrrelsen ANBEFALER af man gør det. Fordi det er det bedste.

Dertil findes der en række skadelige stoffer i vores mad, legetøj og emballace mm som også skader vores helbred og børn. Men de er fuldt lovlige. Dog arbejdes der på at nogle stoffer ulovliggøres eller skal udelades til børn. Men sådanne forbud tager tid at lave.

Der findes også anden skemad end grød, grøntsagsmos er et bedre alternativ, selv om det er bedre at vente til de er fuldt 6 måneder.

Og er godt nok målløs over Lilje82´s indlæg

Anmeld

17. juni 2011

Mettemus

Hej Rebecca,
Lige et par kommentarer til artiklen:

Jeg bliver en lille smule stødt på min SPs vegne. Hvis jeg som SP læste din artikel, ville jeg føle mig voldsomt krænket på min faglige stolthed. Indrømmet - man hører herinde mange historier om mødre, som ikke er tilfredse med deres SPer af forskellige årsager, og selvfølgelig kan man ikke skære alle SPer over en kam - på samme måde som man ikke kan med alle babyer.

Når det så er sagt, så vil jeg fremhæve, at min egen SP har gjort meget ud af at fremhæve, at skemad er for barnets skyld og ikke for forældrenes, hvorfor hun som udgangspunkt anbefaler det fra 5-6 mdr. Det er standard i hele Århus.

I din artikel lyder det som om, det er mere reglen end undtagelsen, at SP anbefaler, at man starter tidligt med grød og mos. Det er under ingen omstændigheder min oplevelse - men jeg kender jo også kun min egen SP.

Jeg oplever din artikel som værende en lille smule unuanceret (det kan måske ikke ungås når man koger en hel bog ned til en rtikel), og egengtligt mere som en løftet pegefinger end som et godt råd. Måske er det fordi jeg føler mig ramt som mor, der er startet ud med grød inden min søn er ½ år - det kan sagtens være. Men jeg er stadig overbevist om, at grødopstart ved fem måneder herhjemme har været det rigtige, og den løsningsmulighed, synes jeg ikke, at jeg ser i din artikel.

Anmeld

17. juni 2011

matryoshka

Min datter blev ammet på fuld tid til hun var 5,5 måneder. Hun begyndte at blive mere sulten, men ikke så sulten, at mælkeproduktionen ikke kunne følge med. Så på det punkt fungerede det som det skulle, hvilket jeg synes er vigtigt. Hvis barnet ikke bliver mæt, så bliver man da nødt til at gøre et eller andet?

Vi startede med grød 2 uger før hun blev 6 måneder. Jeg gik 13 dage over termin med hende. Hvornår er tarmene udviklede i forhold til dette apsekt? Jeg tænker, om de er født 2 uger før eller efter termin? Eller måske 4-6 uger før? Jeg spørger bare, er ikke sikker på hvornår tarmene er færdig udviklede til mad.

Nåh, men grunden til at vi gik igang før hun var blevet 6 måneder var, at hun viste rigtig meget interesse i alt hvad vi spiste. Altså, så meget at det var synd for hende! Hun blev ked af det, fordi hun ikke fik lov til at smage på maden. Haha Sundhedsplejersker og de anbefalinger man får i pjecen fra sundhedsstyrelsen lægger stor vægt på, at det er vigtigt at finde den rigtige periode - når barnet viser at det er parat og er interesseret. Er det ikke grund nok til at starte lidt før?

Anmeld

17. juni 2011

Clisolka

Mettemus skriver:

Når det så er sagt, så vil jeg fremhæve, at min egen SP har gjort meget ud af at fremhæve, at skemad er for barnets skyld og ikke for forældrenes, hvorfor hun som udgangspunkt anbefaler det fra 5-6 mdr. Det er standard i hele Århus.

Her i Holbæk er det standard at starte med grød/mos ved 4 måneder. Jeg syntes det var lidt tidligt, men vi startede efter vores SP bad os gøre det. 

Jeg stoppede selv med at amme efter 6 uger, da jeg ikke kunne følge med min datters produktion, og fik et flaskebarn. Det er den bedste beslutning jeg nogensinde gjorde  

Efter jeg har læst artiklen bliver jeg lidt... hmmm.... Hvorfor har vores SP bedt os starte med grød allerede som 4 mrd hvis ikke det var nødvendigt.... Min datter kunne sagtens mættes blot med flasken. 

Anmeld

20. juni 2011

Papaya

Lilje82 skriver:

Hvis det virkelig var så skammeligt at give sine børn grød og mos fra 4 måneder, så er det da utroligt det ikke er blevet gjort til et forbud istedet.

Og jeg lever da i bedste velgående og fejler intet, så jeg har ikke taget skade af det.

Og lur mig og om ikke de nok skulle give et forbud mod det, hvis det er så skadeligt. Man må jo da for pokker inetet efterhånden alt er skadeligt.

Underligt at verden ikke er gået under for længst.

Anmeld

20. juni 2011

skønneunger

SussieThyssen skriver:

Og hvad vil du så foreslå man giver sit barn, når det ikke bliver mæt af modermælkserstatning?

Man kan ikke bare skære alle børn over en kam og sige at sådan SKAL det være.
Børn er forskellige, og selvom dine børn måske har kunnet leve uden noget mere solid kost de første 6 måneder..så er det altså ikke alles børn, der er sådan..især ikke hvis man har fået meget store børn
Så jeg tror at det er noget den enkelte forældre må afgøre i samråd med sundhedsplejersken.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.