Derfor skal baby 0-6 måneder ikke have mos og grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

91.857 visninger
64 svar
20 synes godt om
14. juni 2011

Rose Maimonide

Artikel - skrevet af Rebecca Persson

Sundhedsplejersken kommer sikkert på besøg for at snakke om mos og grød, når din baby er 4 måneder. Og når du sidder i mødregruppen og guldklumperne er 3-4 måneder, så går snakken måske nogenlunde sådan her: grød, grød, grød, grød og grød. Så hvorfor ikke gå ombord i grøden nu?

Derfor skal baby 0-6 måneder ikke have mos og grød

Stop! Vent! Babyer 0-6 måneder og deres tarmsystem er designet til modermælk eller modermælkserstatning. That’s it. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du venter med anden mad, til baby er 6 måneder, med mindre særlige forhold taler for det. Det anbefaler jeg også. 

Det er IKKE et særligt forhold, at baby er begyndt at blive mere sulten og måske lidt mere urolig og vågne om natten - selv om mange sundhedsplejersker desværre tror det. Det er faktisk bare helt normalt for en baby omkring 4 måneder. Det er et appetit- og udviklingsspring, også kaldet “tigerspring”. Løsningen er at putte mere modermælk eller modermælkserstatning på menuen! 

Hvis du ammer – og det er jo prima! – så kan det godt være, at du skal på natarbejde i nogle dage, før de nye mælkekvoter er på plads. Mælkeproduktionen er nemlig højest om natten. Det kan være hårdt, men hold ud (og sæt din partner til at knokle lidt mere om dagen…..). 

Modermælk og modermælkserstatning er gram for gram mere næringsrig end mos og grød. Når nogle babyer knockoutes og sover som en sten på vælling eller grød, så er det ofte, fordi de simpelthen ikke kan fordøje det! Grød og vælling er rig på stivelse, som kræver enzymet amylase for at nedbrydes. Det har en baby på 4-5 måneder som regel ikke så meget af endnu. Så vent lige med den grød.

Og hvorfor er det med babys tarmsystem nu så vigtigt? Jo – tarmene er det vigtigste organ for immunsystemet. Så en glad tarm betyder en gladere og sundere baby med mindre skranten, mindre ondt i maven, mindre forkølelse og færre sygedage. Desuden forebygger du for eksempel fødevareallergi og –intolerancer. Ved at give baby god tid på rejsen i fødevarernes forunderlige verden kan du meget nemmere registrere, hvordan din baby reagerer på den nye mad.

Vidste du for øvrigt, at babyer har brug for næringsrig mad, men den behøver ikke at have været gennem en blender? Nogle babyer trives bedst med fingermad, og det er også muligt, ja, det er oven i købet super for babys motorik og evne til selv at mærke efter. Fingermad kan også bruges i kombination med mos og grød. 

Den mildeste mad at starte med er grøntsager som gulerod, hokkaido-græskar, søde kartofler (batat), pastinak, persillerod, broccoli og squash, tilsat koldpresset olie, gerne økologisk. Olivenolie og hørfrøolie er gode at begynde med.

Frugtmos (for eksempel pære og abrikos) og grød kommer lidt senere. Grød er for øvrigt ikke bare grød. Den lettest fordøjelige grød er “Den Første Grød” fra Aurion, læg ud med varianterne hirse og ris. Kornet er langtidsristet, så det fordøjes lettere og smager lidt sødere. Grøden laves nemt og hurtigt på vand – og så er den økologisk. Køb den i helsekosten eller helseshops på nettet. 

Mors babs er den bedste mad i verden til ammebabyer 0-6 måneder. Flaskebabyer kan omkring 5-måneders-alderen begynde med de milde grøntsager i form af smagsprøver.  

Du kan få inspiration til babys sunde økomad, de mest optimale kosttilskud, opskrifter, menuforslag og meget mere i min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag, 2011) og på min blog rebeccapersson.com.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

16. juni 2011

Schelderup

Hej Rebecca.

Som førstegangs-mor har man alle de bedste intentioner om at gøre det bedste for sit barn. Og det indebærer selvfølgelig også  at give barnet den rigtige ernæring til dets alderstrin. Vi ved alle sammen godt, at det er bedst for barnets tarmsystem at vente med grød og mos til det er 6 måneder. Men virkeligheden rammer nogle gange hårdt! Og man er nødt til at gøre noget andet, fordi ens barn har behov for det.

Og det kan være svært at træffe beslutninger om at gøre noget andet for sit barn end alle anbefalinger siger.... Og netop derfor kan det nogle gange være lidt hårdt at læse artikler som dine, som kan virke lidt formanende og "løftet-pegefinger-agtigt". Vi har allerede banket os selv oveni hovedet for de beslutninger vi træffer, og så har man bare ikke brug for påtaler oveni købet.

For mit eget vedkommende havde jeg selvfølgelig intentioner om at amme min pige fuldt ud, men pga. refluks og megen mavepine hos pigen kunne det bare ikke lade sig gøre. Hun trivedes bare ikke.... Og hver gang hun skulle ammes begyndte hun at græde, hvilket var en stress-faktor der på rekordtid satte en stopper for min mælkeproduktion. Altså måtte hun have flaske.... Rigtigt træls, men der var jo ikke noget at gøre ved det :-( Siden kom forstoppelse ind i ligningen, og pigebarnet trivedes stadig ikke, og gentagne besøg på Skejby sygehus med forsøg med mange forskellige MME typer gav ikke rigtigt noget resultat - andet end at hun fik en aversion mod flasken. Jo ældre hun blev jo mere udtalt blev det, at hun ikke ville have sutteflasken.... Hyl og skrål hver gang sutteflasken kom i nærheden af hendes mund. Så frelsen kom, da hun blev 4 mdr. og sundhedsplejersken anbefalede opstart på skemad, hvilken min datter bare har kunne lide fra dag et af. Nu er hun godt 6 måneder, og hun gider fortsat ikke flasken, så hun får skemad til alle måltiderne i dagtimerne, og så kæmper vi os igennem en flaske inden natputning og også en om natten.

Skemaden har "reddet" vores hverdag - hvis ikke vi var startet med det, havde min datter stadig ligget under vægtkurven, og jeg var sikkert gået ned med stress, fordi hun ikke ville spise. I dag har jeg en glad datter, der trives og er hoppet flere trin op på vægtkurven, således at hendes vægt og højde nu følges ad - super dejligt da det skete :-)

Denne lille historie bare for at fortælle, at vi er en del, som jo ikke bare går i gang med skemaden, fordi de andre i mødregruppen gør det, eller fordi sundhedsplejersken snakker om det. Vi kigger faktisk på vores barns behov! Og ja, vi vil gerne følge alle anbefalinger, men når barnet ikke vil det, må vi jo reagere på det.

Venlig hilsen

Jette

Anmeld

16. juni 2011

Lilje82

Hvis det virkelig var så skammeligt at give sine børn grød og mos fra 4 måneder, så er det da utroligt det ikke er blevet gjort til et forbud istedet.

Og jeg lever da i bedste velgående og fejler intet, så jeg har ikke taget skade af det.

Og lur mig og om ikke de nok skulle give et forbud mod det, hvis det er så skadeligt. Man må jo da for pokker inetet efterhånden alt er skadeligt.

Underligt at verden ikke er gået under for længst.

Anmeld

16. juni 2011

K.Rehder

Hold da op en lækker blog du har med gode opskrifter osv....Den er blevet lagt under computerens favoritter nu

Anmeld

16. juni 2011

Kastanie

Lijle82:

Det er da simpelhent det dårligste argument jeg nogensinde har hørt!

Der findes så mange skadelige ting omkring os som er HELT lovlige!

F.eks alkohol. Hvis du altså ved hvor skadeligt det egentlig er? Det er fuldt lovligt. Hvis alkohol var blevet opfundet idag var det aldrig blevet lovlig gjort.

Dertil kommer at vi lever i et frit land. Det er jo heller ikke vedtaget ved lov at man SKAL amme fuldt i 6 måneder eller give MME. Men Sundhedsstyrrelsen ANBEFALER af man gør det. Fordi det er det bedste.

Dertil findes der en række skadelige stoffer i vores mad, legetøj og emballace mm som også skader vores helbred og børn. Men de er fuldt lovlige. Dog arbejdes der på at nogle stoffer ulovliggøres eller skal udelades til børn. Men sådanne forbud tager tid at lave.

Der findes også anden skemad end grød, grøntsagsmos er et bedre alternativ, selv om det er bedre at vente til de er fuldt 6 måneder.

Anmeld

16. juni 2011

Zeus

Kastanie skriver:

Lijle82:

Det er da simpelhent det dårligste argument jeg nogensinde har hørt!

Der findes så mange skadelige ting omkring os som er HELT lovlige!

F.eks alkohol. Hvis du altså ved hvor skadeligt det egentlig er? Det er fuldt lovligt. Hvis alkohol var blevet opfundet idag var det aldrig blevet lovlig gjort.

Dertil kommer at vi lever i et frit land. Det er jo heller ikke vedtaget ved lov at man SKAL amme fuldt i 6 måneder eller give MME. Men Sundhedsstyrrelsen ANBEFALER af man gør det. Fordi det er det bedste.

Dertil findes der en række skadelige stoffer i vores mad, legetøj og emballace mm som også skader vores helbred og børn. Men de er fuldt lovlige. Dog arbejdes der på at nogle stoffer ulovliggøres eller skal udelades til børn. Men sådanne forbud tager tid at lave.

Der findes også anden skemad end grød, grøntsagsmos er et bedre alternativ, selv om det er bedre at vente til de er fuldt 6 måneder.

Anmeld

16. juni 2011

Hollybaby

Profilbillede for Hollybaby

Hvor er det bare et super godt indlæg. Et som jeg selv kunne have brugt, da min datter var i den alder.

Anmeld

16. juni 2011

kamtok

Det er jo simpelthen helt og adeles unødvendigt i et indlæg om mos og grød, at tilføje at amning er prima! Jeg tror ikke der er nogen her på Baby.dk der er i tvivl om at amning er det bedste, men nu engang er der bare nogen der ikke kan få det til at køre, og må derfor vælge at give deres børn flaske. Og det er der ikke noget galt i. Jeg må igen sige at jeg synes det var meget unødvendigt at skrive det (og på den måde)..

Anmeld

16. juni 2011

SussieThyssen

Profilbillede for SussieThyssen
Kast en lille sten af omsorg i vandet, og se ringene sprede sig!

Og hvad vil du så foreslå man giver sit barn, når det ikke bliver mæt af modermælkserstatning?

Man kan ikke bare skære alle børn over en kam og sige at sådan SKAL det være.
Børn er forskellige, og selvom dine børn måske har kunnet leve uden noget mere solid kost de første 6 måneder..så er det altså ikke alles børn, der er sådan..især ikke hvis man har fået meget store børn
Så jeg tror at det er noget den enkelte forældre må afgøre i samråd med sundhedsplejersken.

Kærligst
Sussie

>>> Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar<<<

Interesseret i Personlig Udvikling?
Tjek vores nye og spændende kurser!
Besøg http://livsviden.dk/

Anmeld

16. juni 2011

SussieThyssen

Profilbillede for SussieThyssen
Kast en lille sten af omsorg i vandet, og se ringene sprede sig!
kamtok skriver:

Det er jo simpelthen helt og adeles unødvendigt i et indlæg om mos og grød, at tilføje at amning er prima! Jeg tror ikke der er nogen her på Baby.dk der er i tvivl om at amning er det bedste, men nu engang er der bare nogen der ikke kan få det til at køre, og må derfor vælge at give deres børn flaske. Og det er der ikke noget galt i. Jeg må igen sige at jeg synes det var meget unødvendigt at skrive det (og på den måde)..

>>> Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar<<<

Interesseret i Personlig Udvikling?
Tjek vores nye og spændende kurser!
Besøg http://livsviden.dk/

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.