Derfor skal baby 0-6 måneder ikke have mos og grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2011

Rosa

SussieThyssen skriver:

Og hvad vil du så foreslå man giver sit barn, når det ikke bliver mæt af modermælkserstatning?

Man kan ikke bare skære alle børn over en kam og sige at sådan SKAL det være.
Børn er forskellige, og selvom dine børn måske har kunnet leve uden noget mere solid kost de første 6 måneder..så er det altså ikke alles børn, der er sådan..især ikke hvis man har fået meget store børn
Så jeg tror at det er noget den enkelte forældre må afgøre i samråd med sundhedsplejersken.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2011

132319

Enig enig enig!! Mine børn har ikke fået grød før de var omkring de 6 måneder!

Anmeld

16. juni 2011

Sabina92

Da jeg læste dit indlæg^^ !! Holdt jeg mig for munden og tænkt fuck fuck fuck, havde glædet mig til min lille dreng skal have skemad, jeg kan mærke han bare er klar nu, men han skal bare lige pressen en mdr mere så han er de 4 mdr.. dit indlæg får mig til at føle hvis jeg ikke ammer han fuldt ud er jeg en dårlig mor der vil udsætte hans tarmsystem!

Gud tak og lov for jer andre der har skrevet det fik straks min puls ned igen

Anmeld

16. juni 2011

Skouboe

Jeg vil give dig ret så langt at man ikke "bare" skal begynde at kaste skemad i munden på ens pode nå snart de rammer den magiske 4 måneders grænse, men jeg savner lidt flere nuancer i indlægget.

Der kan være mange årsager til at starte og jeg mener personligt at forældres trivsel også er en af dem. Hvis man har et meget sultent barn, der vågner med 1-2 timers mellemrum hele natten og er sultent, så er månederne indtil barnet bliver 6 måneder nogle gange rigtigt lange.

Min den yngste startede på grød da hun var 4 måneder præcist fordi hun døjede med svær refluks, fik special MME (hun kunne ikke holde min mælk nede) og havde så meget mavesyre at hun gylpede ren mavesyre op om morgenen.

Udover at grøden pga. sin konsistens var meget nemmere for hende at holde nede, hjalp det også rigtigt meget at hun fik mindre mælk, fordi mælk (også MME) fremmer produktionen af mavesyre.

Anmeld

16. juni 2011

Rsa

Det handler vel om at finde ud af, hvad der passer ind i den enkelte familie og hvad der er det enkelte barns behov....

Jeg har selv ammet fuldt ud de første 4 måneder og var til sidst ved at gå ud af mit gode skind, synes ikke det var særlig hyggeligt at amme til sidst (blev også brugt som sut, da min datter ikke kan finde ud af at slutte tæt om sutter!)- har været nødsaget til det dels grundet jeg ved det er det bedste mht. immunforsvar osv. samt det faktum, at min datter ikke kan/vil tage flaske.

Det at starte på skemad da min datter var 4 måneder, gav mine ømme brystvorter en pause - gjorde madsituationerne til noget hyggeligt og min datter elsker sin sekmad.... Jeg ammer hende stadig, men max. 3 gange om dagen og kun spiser egentlig ikke noget, amning er for hende ikke forbundet med mad mere, men med tryghed og hygge.

Jeg får ikke dårlig samvittighed over, at være startet på skemad da min datter var 4 måneder (er nu 6 måneder), men synes at artiklen godt kan fremstå som lettere provokerende overfor de mødre der vælger/ikke kan amme deres børn, samt dem der starter på skemad fra 4 måneders sladeren.

Kort og godt, er det fint at blive oplyst - som jeg forstår ved lartiklens formål, men denne kunne være formuleret anderledes og ikke så formanende!

Vh.

Anmeld

16. juni 2011

lukasmor

Rsa skriver:

Det handler vel om at finde ud af, hvad der passer ind i den enkelte familie og hvad der er det enkelte barns behov....

Jeg har selv ammet fuldt ud de første 4 måneder og var til sidst ved at gå ud af mit gode skind, synes ikke det var særlig hyggeligt at amme til sidst (blev også brugt som sut, da min datter ikke kan finde ud af at slutte tæt om sutter!)- har været nødsaget til det dels grundet jeg ved det er det bedste mht. immunforsvar osv. samt det faktum, at min datter ikke kan/vil tage flaske.

Det at starte på skemad da min datter var 4 måneder, gav mine ømme brystvorter en pause - gjorde madsituationerne til noget hyggeligt og min datter elsker sin sekmad.... Jeg ammer hende stadig, men max. 3 gange om dagen og kun spiser egentlig ikke noget, amning er for hende ikke forbundet med mad mere, men med tryghed og hygge.

Jeg får ikke dårlig samvittighed over, at være startet på skemad da min datter var 4 måneder (er nu 6 måneder), men synes at artiklen godt kan fremstå som lettere provokerende overfor de mødre der vælger/ikke kan amme deres børn, samt dem der starter på skemad fra 4 måneders sladeren.

Kort og godt, er det fint at blive oplyst - som jeg forstår ved lartiklens formål, men denne kunne være formuleret anderledes og ikke så formanende!

Vh.

Anmeld

16. juni 2011

Pullemulle

Schelderup skriver:

Hej Rebecca.

Som førstegangs-mor har man alle de bedste intentioner om at gøre det bedste for sit barn. Og det indebærer selvfølgelig også  at give barnet den rigtige ernæring til dets alderstrin. Vi ved alle sammen godt, at det er bedst for barnets tarmsystem at vente med grød og mos til det er 6 måneder. Men virkeligheden rammer nogle gange hårdt! Og man er nødt til at gøre noget andet, fordi ens barn har behov for det.

Og det kan være svært at træffe beslutninger om at gøre noget andet for sit barn end alle anbefalinger siger.... Og netop derfor kan det nogle gange være lidt hårdt at læse artikler som dine, som kan virke lidt formanende og "løftet-pegefinger-agtigt". Vi har allerede banket os selv oveni hovedet for de beslutninger vi træffer, og så har man bare ikke brug for påtaler oveni købet.

For mit eget vedkommende havde jeg selvfølgelig intentioner om at amme min pige fuldt ud, men pga. refluks og megen mavepine hos pigen kunne det bare ikke lade sig gøre. Hun trivedes bare ikke.... Og hver gang hun skulle ammes begyndte hun at græde, hvilket var en stress-faktor der på rekordtid satte en stopper for min mælkeproduktion. Altså måtte hun have flaske.... Rigtigt træls, men der var jo ikke noget at gøre ved det :-( Siden kom forstoppelse ind i ligningen, og pigebarnet trivedes stadig ikke, og gentagne besøg på Skejby sygehus med forsøg med mange forskellige MME typer gav ikke rigtigt noget resultat - andet end at hun fik en aversion mod flasken. Jo ældre hun blev jo mere udtalt blev det, at hun ikke ville have sutteflasken.... Hyl og skrål hver gang sutteflasken kom i nærheden af hendes mund. Så frelsen kom, da hun blev 4 mdr. og sundhedsplejersken anbefalede opstart på skemad, hvilken min datter bare har kunne lide fra dag et af. Nu er hun godt 6 måneder, og hun gider fortsat ikke flasken, så hun får skemad til alle måltiderne i dagtimerne, og så kæmper vi os igennem en flaske inden natputning og også en om natten.

Skemaden har "reddet" vores hverdag - hvis ikke vi var startet med det, havde min datter stadig ligget under vægtkurven, og jeg var sikkert gået ned med stress, fordi hun ikke ville spise. I dag har jeg en glad datter, der trives og er hoppet flere trin op på vægtkurven, således at hendes vægt og højde nu følges ad - super dejligt da det skete :-)

Denne lille historie bare for at fortælle, at vi er en del, som jo ikke bare går i gang med skemaden, fordi de andre i mødregruppen gør det, eller fordi sundhedsplejersken snakker om det. Vi kigger faktisk på vores barns behov! Og ja, vi vil gerne følge alle anbefalinger, men når barnet ikke vil det, må vi jo reagere på det.

Venlig hilsen

Jette

Hvis dit barn er en af de som har særlige problemer, så kan jeg ikke se hvad problemet er?

Som hun skriver:

"Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du venter med anden mad, til baby er 6 måneder, med mindre særlige forhold taler for det. Det anbefaler jeg også."

Anmeld

16. juni 2011

Pullemulle

Kastanie skriver:

Lijle82:

Det er da simpelhent det dårligste argument jeg nogensinde har hørt!

Der findes så mange skadelige ting omkring os som er HELT lovlige!

F.eks alkohol. Hvis du altså ved hvor skadeligt det egentlig er? Det er fuldt lovligt. Hvis alkohol var blevet opfundet idag var det aldrig blevet lovlig gjort.

Dertil kommer at vi lever i et frit land. Det er jo heller ikke vedtaget ved lov at man SKAL amme fuldt i 6 måneder eller give MME. Men Sundhedsstyrrelsen ANBEFALER af man gør det. Fordi det er det bedste.

Dertil findes der en række skadelige stoffer i vores mad, legetøj og emballace mm som også skader vores helbred og børn. Men de er fuldt lovlige. Dog arbejdes der på at nogle stoffer ulovliggøres eller skal udelades til børn. Men sådanne forbud tager tid at lave.

Der findes også anden skemad end grød, grøntsagsmos er et bedre alternativ, selv om det er bedre at vente til de er fuldt 6 måneder.

Enig!

Anmeld

16. juni 2011

Pullemulle

Sabina92 skriver:

Da jeg læste dit indlæg^^ !! Holdt jeg mig for munden og tænkt fuck fuck fuck, havde glædet mig til min lille dreng skal have skemad, jeg kan mærke han bare er klar nu, men han skal bare lige pressen en mdr mere så han er de 4 mdr.. dit indlæg får mig til at føle hvis jeg ikke ammer han fuldt ud er jeg en dårlig mor der vil udsætte hans tarmsystem!

Gud tak og lov for jer andre der har skrevet det fik straks min puls ned igen

Hun skriver på intet tidspunkt at man er en dårlig mor hvis giver sit barn mos inden det fylder 6 mdr. Hun skriver at det ANBEFALES at vente til barnet er 6 mdr. på grund af tarmsystemet og hvilke risicis der kan være. Intet med at man ikke må eller at man er en dårlig mor.

Anmeld

16. juni 2011

Fru Nielsen

Begge mine drenge er startet på grød som 3 mdr.... Inden jeg bare begyndte at give dem grød prøvede vi med andre mærker mme, men uden held... De kunne simpelthen ikke mættes med mme længere.... Jeg oplevede med Mathias at han ville spise 250 ml hver 1½ time til sidst, og det ødelagde fuldstændig hans mave, men drengen var jo sulten... Forsøgte som sagt at skifte mærke for om noget kunne mætte ham mere, men uden held....

Jeg har ved begge drenge kun fået positive oplevelser ud af at starte grød, så herhjemme starter jeg gerne med grød før de 6 mdr igen hvis det er det mit barn har behov for.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.