Når jeg læser dit indlæg, så tænker jeg, at du ikke er ret gammel og ikke har sørget for at få din egen base i orden, inden du blev gravid? Det er som om, du stadig er et lille barn, der er afhængig af andres hjælp for at klare en voksen-situation, og det er bestemt ikke heldigt. Du søger rigtig meget accept fra din familie, hvorfor?
Det er svært at gennemskue, hvornår det er gået galt med din far og stedmor, men der ligger sandsynligt meget gammelt nag gemt et eller andet sted? - og at du så er blevet gravid med en kæreste (gætter på, at I ikke har kendt hinanden så lang tid, og at han dermed heller ikke er accepteret i familien endnu?), og at I ikke har vist, at I kan klare jer selv, gør jo nok, at situationen tilspidses, og at det ser håbløst ud set fra din fars og stedmors side.
Du er nok nødt til at blive voksen i en hulens hurtig fart og vise dem, at du kan selv, og at I kan være selvstændige individer, der ikke er afhængige af andre - så det er med at få boligsituationen under kontrol, at have orden i økonomien, stabilt, roligt parforhold uden udskejelser, og så tage ansvar for at alt er klar til den lille, når den tid kommer.
Både du og din far/stedmor har garanteret haft del i skylden for jeres dårlige forhold, men hvis du sørger for at holde din sti fri, så er det op til dem, om de vil være en del af jeres liv og dermed se barnebarnet, hold døren åben, men på dine betingelser.
Edit: Nu kunne jeg lige se dit andet svar, som jeg ikke havde læst inden oprettelsen af mit indlæg, så det tages der forbehold for.