"Det har jeg ikke hørt før"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2011

misslea

LauraLW skriver:

Præcis :-)

Min Vilma har heddet Vilma lige siden vi vidste hun var en pige - så det har altid været det helt rigtige, og hun har aldrig kunne hedde andet.

Men jeg synes det er noget mærkeligt noget at man SKAL kommentere på navne - det kan da godt være at et navn ikke er min kop te, men så ville jeg helt undlade at snakke om det, men snakke om hvor sød han/hun ser ud f.eks. - mange er sikkert ligeglade, men der er også mange der har et meget personligt forhold til et navn og derfor kan det ramme hårdt for nogle.

Jeg har det præcis på samme måde!!!

Og ja vores Wilma hed også Wilma inden vi overhovedet havde babyfrø i mavsen...!!! Vi var helt enige om, hvis vi en dag fik en pige, så skulle hun hedde Wilma...! Så jeg var fuldstændig ligeglad med hvad andre sagde, selvom det da aldrig er rart at fornemme, at andre ikke bryder sig om det!!

Her i lørdags til hndes barnedåb, kom en fra minmands familie hen og sagde "hej Elvira - ja det kalder jeg dig altså, for det er altså MEGET pænere en Wilma"  (Wilma hedder Elvira til mellemnavn, men kaldes bare Wilma)!! Jeg må indrømme, at jeg blev lidt stram i betrækket!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2011

LauraLW

misslea skriver:

Og ja vores Wilma hed også Wilma inden vi overhovedet havde babyfrø i mavsen...!!! Vi var helt enige om, hvis vi en dag fik en pige, så skulle hun hedde Wilma...! Så jeg var fuldstændig ligeglad med hvad andre sagde, selvom det da aldrig er rart at fornemme, at andre ikke bryder sig om det!!

Her i lørdags til hndes barnedåb, kom en fra minmands familie hen og sagde "hej Elvira - ja det kalder jeg dig altså, for det er altså MEGET pænere en Wilma"  (Wilma hedder Elvira til mellemnavn, men kaldes bare Wilma)!! Jeg må indrømme, at jeg blev lidt stram i betrækket!!!!

Ja, det var jeg altså også blev lidt stram i betrækket over... og havde nok også sagt noget. Tænk hvad folk mener de kan bilde sig ind? Lidt det samme som at når man er gravid, så kan ALLE bare komme og namse på ens mave... øh nej! Det kan man altså ikke! :-)

Min farmor kalder Vilma for Ylva.... øh ok? Men hun hedder altså Vilma

Anmeld

5. april 2011

Mercedes & Catalinas Mor

Ciss skriver:

Der er en ting som har undret mig meget de sidste par år:

Hvis nogen præsenterer navnet på sin nye baby rissikerer de at blive mødt med "Nå, det navn har jeg ikke hørt før!" I betydningen: Det var da et mærkeligt navn siden JEG ikke kender det. Det var et dårligt valg! Og jeg må ærligt indrømme, at det irriterer mig grænseløst! Det behøver jo ikke at være et sært navn som f eks Mekanikus eller Sekretærina. Det er bare et navn/form af et navn, som vedkommende person tilfældigvis ikke har været ude for før. Vedkommende kan jo fint have gået i klasse med en som har et langt sjældnere navn, men det har de hørt før, og dermed er det automatisk godkendt?

Beklager udblæsningen, men det irriterer mig virkelig, at nogen personer mener sig berettiget til at godkende/ikke godkende et navn med en så tilfældig begrundelse. Man kan jo være ærlig og sige, at navnet desværre ikke faldt i smag eller være diplomatisk og sige "Hvor er han sød!" i stedet for....

Uanset: Lykke til med navnevalget alle sammen - uanset om jeg har hørt navnet før

Mine døtre hedder Mercedes og Catalina, hvilket er to helt almindelige navne i bl.a. spanien. Men her i DK forbinder de fleste jo Mercedes med en bil, og nogle synes det er mærkeligt at kalde sit barn det og andre synes det er specielt osv.. Når alt kommer til alt så tænker jeg slet ikke over det. Jeg er jo vant til at kalde mine piger det de hedder, og hver har sin smag - også når det gælder navne

Anmeld

5. april 2011

Mette+Mathias

LauraLW skriver:

Præcis :-)

Min Vilma har heddet Vilma lige siden vi vidste hun var en pige - så det har altid været det helt rigtige, og hun har aldrig kunne hedde andet.

Men jeg synes det er noget mærkeligt noget at man SKAL kommentere på navne - det kan da godt være at et navn ikke er min kop te, men så ville jeg helt undlade at snakke om det, men snakke om hvor sød han/hun ser ud f.eks. - mange er sikkert ligeglade, men der er også mange der har et meget personligt forhold til et navn og derfor kan det ramme hårdt for nogle.

Men ville du alligevel ikke undre dig, hvis du sagde; Mit barn hedder Mystifysti" og så var svaret "Hvor ser hun sød ud?"

Det er da lidt som at spørge i Øst og svare i Vest.

Anmeld

5. april 2011

klmf

Vi har oplevet den omvendte version; vi har en i vennekredsen, der bliver ved med at kommentere på, at Oliver er et 'popsmart' navn og at det er det nye 'Brian'.... Nøj, hvor er jeg ved at være træt af at høre på det. Jeg vidste ikke det var et meget brugt navn, jeg faldt tilfældigt over det da jeg var 2 måneder henne og det kunne bare ikke slippe mig, så det har han heddet lige siden vi vidste han var en dreng. Det har ellers ikke rørt mig, for jeg er da bedøvende med at der er mange andre, der hedder det, han er min lille Oliverfis og speciel for det! Men lige de to betegnelser der, det fik godt nok smilet til at være en anelse anstrengt....

Anmeld

5. april 2011

klmf

misslea skriver:

Ej hvor strengt at sige sådan!! Så skal man hellere bare tie stille....

Anmeld

5. april 2011

LauraLW

Mette+Mathias skriver:

Men ville du alligevel ikke undre dig, hvis du sagde; Mit barn hedder Mystifysti" og så var svaret "Hvor ser hun sød ud?"

Det er da lidt som at spørge i Øst og svare i Vest.

Nu kan man jo gøre det på mange måder - og da jeg er et menneske der godt ved hvad høflighed og pli går ud på, ville jeg nok aldrig gøre det på den måde. - Derimod ville jeg vise oprigtig interesse for navnet og spørge ind til hvor det stammer fra f.eks og så ville jeg med min mimik sikre mig at det ikke kunne misforståes.

Anmeld

5. april 2011

misslea

LauraLW skriver:

Ja, det var jeg altså også blev lidt stram i betrækket over... og havde nok også sagt noget. Tænk hvad folk mener de kan bilde sig ind? Lidt det samme som at når man er gravid, så kan ALLE bare komme og namse på ens mave... øh nej! Det kan man altså ikke! :-)

Min farmor kalder Vilma for Ylva.... øh ok? Men hun hedder altså Vilma

Ja jeg ærgrer mig også lidt over, at jeg ikke fik sagt noget... men kender du det.. jeg blev simpelthen så overrasket over den bemærkning, så jeg blev fuldstændig mundlam!!! Det er jo helt fair, at hun bedre kan li' det andet navn.. men man behøver da ikke at sige det på den måde!!!

Det kunne jeg i hvert fald aldrig selv drømme om!!!

Og ja.. jeg kan sagten shuske, hvordan jeg syntes, at det var grænseoverskridene, at alle følte, de havde ret til at gramse på min mave, fordi der lå en lille bebs derinde... det er faktisk ret intimt synes jeg... især, når det folk, man ikke kender så godt!!!

Anmeld

5. april 2011

misslea

lotchen skriver:

Ej hvor strengt at sige sådan!! Så skal man hellere bare tie stille....

Ja ærlig talt ikk???

Jeg blev også helt paf!!!

Det e rjo helt fair, hvis hun synes at det andet navn er pænere, meeeeeeeeen hun behøvede da ikke at fyre sådan en kommetar af vel???

Anmeld

5. april 2011

Worldwide

Ciss skriver:

Der er en ting som har undret mig meget de sidste par år:

Hvis nogen præsenterer navnet på sin nye baby rissikerer de at blive mødt med "Nå, det navn har jeg ikke hørt før!" I betydningen: Det var da et mærkeligt navn siden JEG ikke kender det. Det var et dårligt valg! Og jeg må ærligt indrømme, at det irriterer mig grænseløst! Det behøver jo ikke at være et sært navn som f eks Mekanikus eller Sekretærina. Det er bare et navn/form af et navn, som vedkommende person tilfældigvis ikke har været ude for før. Vedkommende kan jo fint have gået i klasse med en som har et langt sjældnere navn, men det har de hørt før, og dermed er det automatisk godkendt?

Beklager udblæsningen, men det irriterer mig virkelig, at nogen personer mener sig berettiget til at godkende/ikke godkende et navn med en så tilfældig begrundelse. Man kan jo være ærlig og sige, at navnet desværre ikke faldt i smag eller være diplomatisk og sige "Hvor er han sød!" i stedet for....

Uanset: Lykke til med navnevalget alle sammen - uanset om jeg har hørt navnet før

Jeg kan virkelig godt genkende det du skriver! Vi er blevet mødt med RIGTIG mange negative kommentar og det har virkelig gjort mig ked af det. Selvom det 'bare' er et navn, så har man jo valgt lige det navn fordi det har en eller anden betydning for en.

Vores datter hedder Lorelai og jeg elsker bare det navn! Vi bliver tit mødt med ord som 'Ej det navn kender jeg ikke, hvor er det grimt' eller 'Er i ikke bange for hun bliver mobbet?'

Jamen, hvis vi skulle vælge et navn hvor vi skulle tænke på om hun bliver mobbet eller ej, om folk kan lide det/udtale det, jamen så ville det jo ikke være et navn vi valgte og kunne lide.

Lorelai kommer sig af Lorelei og er et gammelt sagn om en kvinde der lokker sømænd i fordæv.. Men når jeg ser navnet Lorelai for mig, ser jeg en stærk kvinde som kommer frem i livet..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.