"Det har jeg ikke hørt før"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2011

Fenja09

Fordi nogen siger sætningen " det navn har jeg ikke hørt før" betyder ikke nødvendigvis, at personen synes navnet er grimt - det kan jo faktisk være, at vedkommende bare ikke har hørt det før...

Tror ikke, at man altid behøver ligger så meget i det andre siger, fordi det kan betyde noget helt andet end det man tror. Og hvis man er af den opfattelse at personen ikke kan lide navnet, ja så kan man jo ignorere det eller spørge direkte hvad personen mener med " det navn hører man ikke så tit".

/Fenja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2011

SussieThyssen

Ciss skriver:

Der er en ting som har undret mig meget de sidste par år:

Hvis nogen præsenterer navnet på sin nye baby rissikerer de at blive mødt med "Nå, det navn har jeg ikke hørt før!" I betydningen: Det var da et mærkeligt navn siden JEG ikke kender det. Det var et dårligt valg! Og jeg må ærligt indrømme, at det irriterer mig grænseløst! Det behøver jo ikke at være et sært navn som f eks Mekanikus eller Sekretærina. Det er bare et navn/form af et navn, som vedkommende person tilfældigvis ikke har været ude for før. Vedkommende kan jo fint have gået i klasse med en som har et langt sjældnere navn, men det har de hørt før, og dermed er det automatisk godkendt?

Beklager udblæsningen, men det irriterer mig virkelig, at nogen personer mener sig berettiget til at godkende/ikke godkende et navn med en så tilfældig begrundelse. Man kan jo være ærlig og sige, at navnet desværre ikke faldt i smag eller være diplomatisk og sige "Hvor er han sød!" i stedet for....

Uanset: Lykke til med navnevalget alle sammen - uanset om jeg har hørt navnet før

Man behøver da ikke at mene noget negativt med at sige: "Det har jeg ikke hørt før".
For mit vedkommende, så gør jeg det da ikke, også selvom jeg siger det.
Blot en tanke herfra.

Kærligst
Sussie

Anmeld

5. april 2011

Tanja1234

Nu ved jeg ikke om det bare er mig, men når man vælger et utraditionelt navn, så ved man det jo godt selv - og så synes jeg ikke at man kan forvente at alle bare synes om valget eller ikke kommenterer på det... Man vælger vel et sådan navn netop fordi det skal skille sig ud eller være unikt?

Jeg har selv et meget traditionelt navn og har altid været A, B eller C fordi vi var mange med samme navn. Men det betyder altså ikke at mine børn skal hedde noget helt unikt som de kan risikere at skulle stave hver eneste gang, hele deres liv.

Personligt er jeg ved at være træt af alle de små "unika'er" der render rundt omkring og hedder "Pippimarie" eller hvad ved jeg - og hvis det er muligt, skal det helst staves så langt fra talemåden som muligt - fx med ph i stedet for f. Stakkels børn siger jeg bare... Vores børn er unikke men forhåbentlig på mange andre måder end deres navn!

Anmeld

5. april 2011

Mor010711

Mette+Mathias skriver:

Det er da noget vrøvl du skriver.

Jeg kan da godt finde på at sige netop det, - og kan da ikke se noget galt i det? Tit skal man jo også lige "smage" på et navn før man vænner sig til det, det behøver jo ikke betyde at man ikke kan lide det?

De fleste forældre som vælger et specielt navn, gør det vel fordi det skal være unikt? Hvor fedt er det så at få at vide at; "Det kender jeg 3 der hedder"? Man bliver da tværtimod bekræftet i at navnet er unikt.

Jeg fornemmer, du er lidt usikker omkring navnevalg, siden du tillægger andres - mere eller mindre - tilfældige kommentarer - så stor betydning?

Anmeld

5. april 2011

Hailiesmom11

Når jeg siger det til folk mener jeg nu heller ikke noget negativt, men plejer som regel også at tilføje men det er da sødt.

Min venindes søn hedder Per-emil og det skulle jeg da også lige vænne mig til.
Men forventer så også at folk skal kommentere min datters navn, hun skal nemlig hedde Hailie, men hvis folk ikke synes om navnet er det jo ikke mit problem for jeg kan jo godt lide det

Anmeld

5. april 2011

maria_wlt

Tanja1234 skriver:

Nu ved jeg ikke om det bare er mig, men når man vælger et utraditionelt navn, så ved man det jo godt selv - og så synes jeg ikke at man kan forvente at alle bare synes om valget eller ikke kommenterer på det... Man vælger vel et sådan navn netop fordi det skal skille sig ud eller være unikt?

Jeg har selv et meget traditionelt navn og har altid været A, B eller C fordi vi var mange med samme navn. Men det betyder altså ikke at mine børn skal hedde noget helt unikt som de kan risikere at skulle stave hver eneste gang, hele deres liv.

Personligt er jeg ved at være træt af alle de små "unika'er" der render rundt omkring og hedder "Pippimarie" eller hvad ved jeg - og hvis det er muligt, skal det helst staves så langt fra talemåden som muligt - fx med ph i stedet for f. Stakkels børn siger jeg bare... Vores børn er unikke men forhåbentlig på mange andre måder end deres navn!

Hørt hørt..

Det eneste jeg tænkte da min mand nævnte vores kommende datters navn (Ene) var at jeg famne ikke ville ind i samme gruppe som dem der BARE VIL HA ET MÆRKELIGT NAVN TIL DERES BARN.. 

Det er helt ærligt.. Nogen navne er bare ikke til at tage seriøse.... 

Anmeld

5. april 2011

Ciss

Beklager, hvis jeg har trådt nogen over tæerne. Det var altså ikke meningen.

Det bygger bare på egen erfaring og observation. Og jo, der er folk som siger sådan i negativ mening, men jeg skulle vel ikke have generaliseret. Det er da helt i orden lige at måtte vende sig til et nyt navn, men  jeg ser det lidt som med mad. Er du på besøg hos nogen og får serveret mad, du ikke kender, så spiser man da alligevel og er høflig omkring det? Man skærer da ikke ansigter og fortæller at "det kan jeg ikke lide, for det har jeg ikke fået før"...

Bare for at opklare: Jo, mit ene barn har et forholdsvis sjældent navn men det er ikke på nogen måde hverken nyt eller udenlandsk - og alligevel har jeg måttet tage imod en del skeptiske kommentarer af den type. Det er helt i orden, at hele verden ikke er enige med os i navnevalget, det forventer jeg faktisk ikke, men jeg tillader mig at mene, at hvis den eneste grund til at trække på næsen er, at man tilfældigvis ikke har hørt navnet før, så er begrundelsen lidt for tynd. Bare min mening.

Anmeld

5. april 2011

2babygirls

Mor til prinsessen :-) skriver:

jeps jeg får det også af vide..... Min datter skal hedde Elvira..... Også har jeg også fået af vide det vil folk ikke kalde deres barn på baggrund af den tragiske historie......
Det er bare et navn  tænker jeg.......

Men lige meget hvad så er hun min og jeg synes hun er gudeskøn

Det er sjovt du skriver at de relaterer til noget tragisk.. Min lille fis hedder Madeleine (udtalt på dansk) og alle tænkte med det samme på den lille pige der blev kidnappet, men jeg tænker på den smukke svenske prinsesse

Anmeld

5. april 2011

Lou87

Tanja1234 skriver:

Jeg kan sagtens følge det du skriver  
Man burde netop forvente sådan en reaktion hvis man kalder sit barn noget der ikke er "normalt"...
Det kan jeg da ikke se man kan undre sig så meget over ?
Og jeg tror BESTEMT ikke folk mener det negativt.
Jeg tror bare man vil spørge undrende, pga man jo netop måske ikke lige har hørt det før eller det nu er ret specielt.

Jeg er pt også ret så træt af at folk de ændre stavemåden feks, for at det ska være mere specielt.. Det er med stor ulempe for barnet når de senere skal lære og stave det når nu de andre måske hedder det på den normale måde. Ligeledes alle de dobbeltnavne der er blevet en slags "dille".. men man ikk engang ved hvad der går bedst til feks Aya.. Men dobbeltnavn ska hun da ha ?!

Synes det er fint og vælge et navn som der måske ikk er TUSIND der hedder - sådan tænkte jeg da også selv..
Men man kan jo ikke undgå det alligevel, for det bliver hurtig spredt. Jeg kendte feks ik nogen andre Liva end min datter før jeg startede i mødregruppe hvor vi så var 3 drenge og 2 piger og begge piger sku hedde Liva Hmm

Men ja.. det er bare hvad jeg synes..
Men pointen var bare at jeg er sikker på hvis man tænker sig om, så burde man nok forvente den reaktion når man tager noget "utraditionelt" Selvf er der ingen grund til folk spørg negativt, men tvivler jeg så også på det li er hver gang.

Anmeld

5. april 2011

Ciss

Tina&Martin skriver:

Det er sjovt du skriver at de relaterer til noget tragisk.. Min lille fis hedder Madeleine (udtalt på dansk) og alle tænkte med det samme på den lille pige der blev kidnappet, men jeg tænker på den smukke svenske prinsesse

Nydeligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.